Ga naar inhoud

Konijn zit stil in een hoekje


kbs500

Aanbevolen berichten

Mijn konijn was de laatste tijd dat ik me herinnerde heel actief aan het rondhuppelen en aan het spelen. 

Maar sinds kort zit zij eigenlijk alleen nog stil in een hoekje en dit doet zij heel de dag door.

Ze eet en drinkt nog wel en dat is de enigste moment dat ze uit haar hoekje komt.

ze zoekt ook geen beschutting meer het hoekje is open en bloot.

 

Ze heeft 3 m2 ter beschikking om op te spelen. Alleen zit ze wel binnen op de grond. Ze is nog nooit buiten geweest sinds we ze gekocht hebben.

Ik durf haar ook niet op te tillen omdat ze dan gromt.

Hebben jullie tips zodat ik er iets aan kan doen? Of mensen die weten wat mijn konijn me wilt vertellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft ze al een maatje? Het klinkt alsof ze eenzaam is, daardoor ook wat angstig is en zich verveelt. Eigenlijk klinkt ze nogal ongelukkig als ik het verhaal zo lees, ondanks jullie goede zorgen.

 

Als ik jullie was zou ik in een opvang opzoek gaan naar een gecastreerd rammetje, waar het goed mee klikt qua karakter. Als je bij de opvang aangeeft dat jullie konijntje wat angstig is, en je een wat mens-gerichter rammetje zoekt, dan kunnen ze je daar ongetwijfeld goed mee helpen. In een opvang kan jullie dame dan kennismaken met mogelijke partners, en zo kun je de partner waar ze de meeste klik mee heeft mee naar huis nemen. De kans is groot dat jullie dame wel durft als er een maatje bij haar is, zeker als dat een wat dapperder ventje is. Ook zorgt een maatje er voor dat ze opeens normale dagbesteding krijgt, konijnen worden veel actiever met een maatje, kunnen lekker veilig tegen elkaar aan kruipen, verzorgen elkaar. Veel leuker om te zien dan een konijn alleen!

 

De opvang en asiel lijst is hier te vinden:

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/konijnenopvang-asiel-lijst/

 

Hier staat informatie over partnerkeuze en koppelen:

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Evee:

Heeft ze al een maatje? Het klinkt alsof ze eenzaam is, daardoor ook wat angstig is en zich verveelt. Eigenlijk klinkt ze nogal ongelukkig als ik het verhaal zo lees, ondanks jullie goede zorgen.

 

Als ik jullie was zou ik in een opvang opzoek gaan naar een gecastreerd rammetje, waar het goed mee klikt qua karakter. Als je bij de opvang aangeeft dat jullie konijntje wat angstig is, en je een wat mens-gerichter rammetje zoekt, dan kunnen ze je daar ongetwijfeld goed mee helpen. In een opvang kan jullie dame dan kennismaken met mogelijke partners, en zo kun je de partner waar ze de meeste klik mee heeft mee naar huis nemen. De kans is groot dat jullie dame wel durft als er een maatje bij haar is, zeker als dat een wat dapperder ventje is. Ook zorgt een maatje er voor dat ze opeens normale dagbesteding krijgt, konijnen worden veel actiever met een maatje, kunnen lekker veilig tegen elkaar aan kruipen, verzorgen elkaar. Veel leuker om te zien dan een konijn alleen!

 

De opvang en asiel lijst is hier te vinden:

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen/post/konijnenopvang-asiel-lijst/

 

Hier staat informatie over partnerkeuze en koppelen:

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

Helaas mag ik van mijn ouders geen extra konijntje erbij zetten dus ik zal een andere oplossing moeten zoeken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan vrees ik dat de enige oplossing is om het konijntje af te staan aan een opvang, zodat ze geplaatst kan worden bij een baasje waar ze wel krijgt wat ze nodig heeft. Konijntjes horen echt een soortgenootje als maatje te hebben, het is één van de eerste levensbehoeftes. Heel moeilijk om te doen, maar voor het konijntje wel de beste optie. Het is niet voor niets dat konijnenopvangen konijnen niet alleen plaatsen. Mensen kunnen ook niet emotioneel gezond opgroeien zonder contact met andere mensen, konijnen net zo. Het zijn echt sociale dieren die een maatje van  hun eigen soort nodig hebben. Daar is geen alternatief voor.

 

Ik snap dat dit niet is wat je wil horen, maar ik hoop dat het wel iets is waar je goed over na wil denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei Evee:

Dan vrees ik dat de enige oplossing is om het konijntje af te staan aan een opvang, zodat ze geplaatst kan worden bij een baasje waar ze wel krijgt wat ze nodig heeft. Konijntjes horen echt een soortgenootje als maatje te hebben, het is één van de eerste levensbehoeftes. Heel moeilijk om te doen, maar voor het konijntje wel de beste optie. Het is niet voor niets dat konijnenopvangen konijnen niet alleen plaatsen. Mensen kunnen ook niet emotioneel gezond opgroeien zonder contact met andere mensen, konijnen net zo. Het zijn echt sociale dieren die een maatje van  hun eigen soort nodig hebben. Daar is geen alternatief voor.

 

Ik snap dat dit niet is wat je wil horen, maar ik hoop dat het wel iets is waar je goed over na wil denken.

Het konijn is namelijk van mijn broertje maar buiten hebben we twee gezonde dames zitten die veel aan elkaar hebben maar hij durft dit niet buiten zetten omdat hij ergens gelezen heeft dat zijn dame een trauma zou kunnen krijgen maar is het mogelijk om dat ook nog buiten te zetten bij de andere? Want zijn konijn zit namelijk op zijn kamer alleen. Hij zit er wel bij maar ik denk niet dat dat genoeg is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn het 100% zeker dames?  Hoeveel ruimte is er? Drie dames samen heeft niet heel veel kans van slagen, maar als de karakters bij elkaar passen wel mogelijk. Koppelen moet dan wel echt goed op neutraal terrein gebeuren, en er moet voldoende leefruimte zijn voor de dames (ik zou voor drie dames zeker 8-10 vierkante meter aanhouden).Een drietal koppelen is wel lastig. Als je niet tot nauwelijks koppelervaring hebt zou je kunnen overwegen ze op koppelvakantie ergens onder te brengen (dan worden ze voor je gekoppeld) of een konijnenadviesbureau dat koppelhulp bied in te schakelen.

 

In dit artikel staat duidelijke uitleg over koppelen op neutraal terrein:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Evee:

Zijn het 100% zeker dames?  Hoeveel ruimte is er? Drie dames samen heeft niet heel veel kans van slagen, maar als de karakters bij elkaar passen wel mogelijk. Koppelen moet dan wel echt goed op neutraal terrein gebeuren, en er moet voldoende leefruimte zijn voor de dames (ik zou voor drie dames zeker 8-10 vierkante meter aanhouden).Een drietal koppelen is wel lastig. Als je niet tot nauwelijks koppelervaring hebt zou je kunnen overwegen ze op koppelvakantie ergens onder te brengen (dan worden ze voor je gekoppeld) of een konijnenadviesbureau dat koppelhulp bied in te schakelen.

 

In dit artikel staat duidelijke uitleg over koppelen op neutraal terrein:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

 

Er zijn genoeg ruimte en het zijn zeker twee dames, de ene dame is rustig en heeft hetzelfde karakter als het konijn van mijn broer. Maar de andere dame is nogal een actieve lastkop. Hij zag het konijn van mijn broer eens en stampte met zijn pootjes hard op de grond enzo. Ik heb inderdaad niet de ervaring om te koppelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .