Spring naar bijdragen
Maaikevr

Helpen tijdens de rui

Recommended Posts

Vorig jaar is mijn konijn Joep overleden. Hij had zeer waarschijnlijk een verstopping in het maag/darmstelsel ten gevolge van alle vacht die hij binnen kreeg door het ruien. 

Nu vraag ik me af of het nodig is dat ik mijn konijnen dus een handje help tijdens de ruiperiode, door ze te borstelen. Of is dit per konijn verschillend en afwachten hoe erg ze gaan ruien?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor een gezond konijn, dat voldoende water drinkt en voldoense vezels eet is het niet nodig. Daar zou haar geen probleem voor moeten zijn. 

Sommige konijntjes hebben niet zo een goede vacht en/of een lage weerstand, waardoor verharen meer moeite kost. Ook zijn sommige konijnen wat gevoeliger dan anderen wat verstoppingen betreft. Die konijntjes moet je wel een beetje helpen, al is het maar door met een zachte borstel het losse haar uit de vacht te halen. 

Oudere en zieke konijntjes kun je wel helpen. Denk dan bijv ook aan konijntjes met gewrichtsproblemen of verkeerd staande voortanden. Die hebben vaak wel hulp nodig om van de haren af te komen. Maar overdrijf ook niet, overmatig kammen zorgt voor een langdurige rui. Voor de meeste kortharige konijnen is 1 tot 2x per week kammen in de verhaarperiodes voldoende. 

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn konijn Chip help ik een handje: als hij aan het smikkelen is dan ga ik met een zacht borsteltje over zijn vacht heen. Dat vindt hij het minst irriterend ;-). Met de handen probeer ik af en toe de losse plukken eraf te halen bij de billen, omdat hij er anders op plast en het gaat klitten. Mijn andere konijn redt zich prima: die heb ik 1 keer geholpen toen ik zag dat er op 2 dagen kettingkeutels lagen. Puur voor de zekerheid.

Ik kan me voorstellen dat je er nu over na gaat denken. Ik had hiervooreen dwergkonijntje die  verstopping/gasproblemen had en er uiteindelijk aan is overleden. Ik deed er uiteraard al alles aan om het te voorkomen, redde hem wel twee tot vier keer per jaar. Zijn vriendinnetje en mijn nieuwe konijnen kennen die problemen totaal niet dus het is echt per konijn afhankelijk.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geef meer de voorkeur aan echt moeilijke klitten uitelkaar plukken of knippen (voorzichtig). Met borstelen neem je ook de "goede" haren weg. 

Met een stevige aaibeurt (als ze daar al zin in hebben) kun je ook al heel wat losse haren en plukjes wegnemen. 

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik borstel mijn konijnen wel gewoon in deze periode hoor. Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat ik nogal pluizige konijnen heb. Het kortharige konijn lukt het prima zelf, die verliest na een aaibeurt al hele wolken haar. Maar de pluizenbollen help ik met een kam en een borstel. En soms een schaartje. Toevallig zijn ze vanavond weer aan de beurt :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een hollander en een dwergkonijntje... beide niet erg pluizig. Is het nodig om ze te borstelen?

Ik heb zo'n borsteltje in de dierenwinkel gehaald, maar als ik hiermee over hun vacht ga haal ik er niets uit. Als ik ze op schoot heb en ze aai, vliegen de haren in het rond... Doe ik iets verkeerd?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 28-5-2018 at 12:47 zei Kiki&Koosje:

Ik heb een hollander en een dwergkonijntje... beide niet erg pluizig. Is het nodig om ze te borstelen?

Ik heb zo'n borsteltje in de dierenwinkel gehaald, maar als ik hiermee over hun vacht ga haal ik er niets uit. Als ik ze op schoot heb en ze aai, vliegen de haren in het rond... Doe ik iets verkeerd?

Het is niet nodig om ze te borstelen. Als ze het niet erg vinden om geaaid te worden dan kan je tijdens het aaien met je hand een plukkende beweging maken. Niet trekken (konijnen hebben een tere huid). Als er geen of weinig haar vanzelf mee komt dan zit het gewoon nog te vast.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Lienappelsien:

Het is niet nodig om ze te borstelen. Als ze het niet erg vinden om geaaid te worden dan kan je tijdens het aaien met je hand een plukkende beweging maken. Niet trekken (konijnen hebben een tere huid). Als er geen of weinig haar vanzelf mee komt dan zit het gewoon nog te vast.

Dankjewel! Doe ik dat :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .