Ga naar inhoud

Nauwelijks eten na vaccinatie/warmte gisteren


Frommel en Hopper

Aanbevolen berichten

Na van eigen da en Evert-Jan de Boer van Wilhelminapark akkoord te hebben gekregen heb ik de nijnen gisteren in laten enten tegen myx, rdh1 en rdh2.

Ze zijn sinds vorige week klaar met hun lange Draxxinkuur en neusspoelingen tegen snot. Daarbij komt nog dat de voedster heel hormonaal is en sproeit, hetgeen de relatie tussen de twee geen goed doet (castratie in de planning over 1 maand). Vandaar mijn twijfel. 

 

Helaas eten beide nijnen sindsdien niet goed en de dwergram zelfs heel slecht. Vannacht 2x eruit gegaan om bij te voeren en dan eet hij 1 takje peterselie en 1 takje dille.

Die had ik nat gemaakt want hij drinkt ook niet. Vanochtend met heel veel moeite ienemienie stukje wortel erin gekregen maar helaas geen loof. Wel 1 sprietje hooi en 2 sprietjes kruiden.

Verder zit hij veel in een hoekje.

Keutels zijn kleiner dan normaal en droog.

 

Nu heb ik heel veel vragen: het wordt warm vandaag en gisteren hadden ze daar al best moeite mee. Zal ik ze verplaatsen naar koele garage of in buitenhok houden met icepods? 

Ik heb de neiging naar de da te rennen, maar dat geeft ook veel stress voor ze. Hoe lang kan ik het aankijken en hoe vaak bied ik (dwang?)voer aan?

 

Alvast enorm bedankt voor jullie reacties!

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou nog niet dwangvoeren, maar volhouden met het verse groenvoer (=zowel vocht als voeding) en andere dingen die ze lusten, dus gewoon zorgen dat er genoeg brokjes staan, vers hooi ligt, evt kruiden er door. Alles er aan doen om ze aan het eten te krijgen. Dwangvoeren geeft ook extra stress, en eten = eten dus de darmen blijven werken, ook al is het maar weinig wat ze binnen krijgen.

 

Als ze zo stressgevoelig zijn, denk ik niet dat ik ze zou verhuizen. Ik zou wel zorgen dat het verblijf zon-proof is. Dus schaduwplekken maken en icepods er in.

 

Ik zou denk ik proberen (en hopen) dat door alles zo snel mogelijk weer vertrouwd, veilig en normaal te maken, ze er snel weer bovenop komen. Balen voor jouw dat het nu opeens ook zo warm is, dat helpt in dit geval niet echt mee.  Maak ze zelf ook niet extra stressig door elk kwartier bij ze te gaan kijken. Ik snap dat je je zorgen maakt en je dat het liefst wel doet. Maar geef ze ook de rust en tijd om zelf te herstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Evee! Ze hebben drinkbak, nooit (ook niet in opvang) flesje gehad. Hok is inderdaad zon-proof en icepods liggen klaar in vriezer voor vanmiddag.

 

Hopper de ram heeft net weer 2 sprietjes hooi met kruiden gegeten. Het is echt heel weinig maar het is wat.

Ik check inderdaad ieder uur. Heb al m'n afspraken afgezegd en werk thuis.

 

Da zit gelukkig om de hoek. 

Mijn ervaring is: hoe sneller ik met niet eten/keutelen langsga, des te meer kans dat het gauw beter gaat. Alleen houden de stress voor dit koppel en de warmte vanmiddag me wel tegen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou altijd even kunnen bellen of je zonder konijn langs mag gaan om bijv. een middeltje op te halen om de darmen wat te stimuleren. Dat bezorgt de konijnen niet de stress van een bezoek. Maar de boel ligt gelukkig niet helemaal stil, er gaat wel wat in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dan toch even adviseren om met de dierenarts te overleggen.  Gewoon eventjes bellen en het uitleggen. Ik ben zelf geen dierenarts en toch altijd wat voorzichtig, zonder dat je de situatie zit is het lastig van een afstand in te schatten.

Hebben ze geen koorts?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hopper heeft uit eigen initiatief wat wortelloof gegeten!!! Ik ben zoooooo blij.

 

Dierenarts vond dat ik zsm met dwangvoeding moest beginnen en morgen evt. cisaral erbij. Maar toen ging Hop dus zelf een hapje nemen :-)

 

Frommel doet het ook niet best, maar eet nog net een hapje meer dus daar heb ik minder zorgen over.

 

Ze zijn zeker nog niet helemaal ok, maar ik hoop dat dit goed begin is. Bedankt voor je meeleven!!

 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe gaat het vandaag met ze? Al wat beter?

 

Wat dacht de dierenarts dat de oorzaak was? Stress (bijv. gasbuik? of weer problemen met het snot die opspelen door de stress?), of een entreactie (meestal hebben konijnen dan ook koorts)? Maar dan is het ook wel bijzonder dat ze het allebei hebben. Ik hoop dat ze vandaag wel weer gewoon normaal eten!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .