Ga naar inhoud

Graven in hayfeeder.


xUneventful

Aanbevolen berichten

Hoihoi!

 

Mijn twee konijntjes, Churro en Nacho, graven ontzettend graag in hun hayfeeder, welke boven de kattenbak hangt. Hierdoor komt het hooi terrecht in de kattenbak en gebruiken ze het als litter, in plaats van het te eten. Ik heb al een aantal dingen geprobeerd, zoals een ander soort hooi, vaker het hooi verversen (in de ochtend en avond),  en een andere hayfeeder, echter werken deze methodes niet. Als ik een andere, losse hayfeeder gebruik blijven ze graven en erop plassen (vind mijn laminaat weer wat minder leuk) en wordt de kattenbak niet meer gebruikt. Andere soorten en merken hooi worden ook uitgegraven, evenals vaker verversen. Ik geef ze rond 22:00 hooi en om 3:00 heb ik stampende konijnen aan mn bed omdat het eten op is. Op dit moment wordt ongeveer 95% van het hooi verspild, en behalve dat het veel geld begint te kosten is het ook gewoon vervelend om iedere nacht rond 3 bij te vullen om het de volgende ochtend in de kattenbak terug te vinden. Iemand een idee wat ik hieraan kan doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich is het niet ongebruikelijk dat een deel van het hooi op de grond beland en niet opgegeten word. Maar in jouw geval klinkt het meer of het een spelletje, een bezigheid van de konijnen is, dan dat ze daadwerkelijk ook hooi eten.

 

Zelf heb ik bij mijn koppels vrij ruime toiletbakken waar ik het hooi in leg. Ik gebruik dus helemaal geen ruifjes. De bakken zijn ruim genoeg dat in één hoek het hooi kan, en de rest gebruikt kan worden voor keutels en plasjes, zonder dat het hooi vies wordt. Het meeste (80-90%) eten ze op die manier wel op. Het wat hooi wat wat meer platgezeten is blijft liggen :bunny: Ik zet voor de afwisseling ook wel eens iets van een mandje of bakje (bijvoorbeeld een rieten mandje of een elmato grasbed of zo iets) gevuld met hooi in de ren neer, daar doe ik dan ook wat kruiden in. Daar maken ze wel iets meer een zootje van, omdat die bakjes licht genoeg zijn om op te pakken en mee te smijten ;) maar het meeste, ongeveer 75% van het hooi wordt in zo een geval wel  gewoon opgegeten. 

 

Ik zou dus toch een beetje kijken naar andere manieren om het aan te bieden, misschien zelfs andere hooisoorten uitproberen op zoek naar iets wat ze wel lekker vinden. Ik bedoel, het komt hier ook wel eens een keer voor dat ik meer hooi moet weggooien, ik test namelijk regelmatig soorten uit de webwinkel op mijn eigen konijnen, en ze vinden echt niet alle soorten lekker. Als ik een niet-lekkere soort geef, dan gooien ze dat aan de kant, graven ze er in (op zoek naar lekkerder hooi?) en eten ze het niet op.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mijne deden dat ook zo erg met ruiven. Alles zat steeds onder de hooi, dus ik heb ze er weer uit gehaald. Ik heb een grote, driehoekige kattenbak waar ze beiden languit in kunnen liggen en er nog steeds een hoek over is om hooi neer te leggen. Ze liggen/zitten altijd in dezelfde hoek(en) dus het hooi wordt in 1 hoek niet geplet. Daar leg ik nu het hooi altijd neer. Ik heb ook een hooi bal die op de grond in dezelfde hoek ligt. Als hun "grond hooi" dan op is, beginnen ze daar aan. Die pakken ze wel op en ze gooien ermee, maar dat maakt geen troep want hij zit nog wel vast aan de ren en komt dus de bak niet uit.

 

Mijn tip is dus om de toiletbak zo ruim mogelijk te maken en/of hooi ballen proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .