Ga naar inhoud

Tand- en kiesproblemen


Evee

Gebitsproblemen  

170 leden hebben gestemd

  1. 1. Heb jij één of meerdere konijnen met tand- en/of kiesproblemen?

    • Nee, ik heb nooit konijnen met gebitsproblemen gehad
      113
    • Nee, maar in het verleden heb ik wel konijnen met gebitsproblemen gehad
      31
    • Ja, een van mijn konijnen heeft problemen met het gebit
      19
    • Ja, ik heb meerdere konijnen met gebitsproblemen
      7


Aanbevolen berichten

Ik ben wel eens benieuwd hoeveel mensen er eigenlijk één of meerdere konijnen hebben met gebitsproblemen, dat kan zijn doorgroeiende voortanden, haakjes op de kiezen, problemen met kieswortels etc.... Er is helaas genoeg wat mis kan zijn met het konijnengebit.

 

 

 

Zelf heb ik (laat ik het afkloppen) op dit moment geen konijnen met gebitsproblemen. In het verleden heb ik wel konijnen gehad met gebitsklachten. Bij één van mijn konijnen heb ik toen de voortanden laten verwijderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Max heeft bij mij gebitsproblemen. Er zijn al 3 kiezen uitgehaald omdat ze niet goed stonden en eentje was zelfs gespleten. Dinsdag bij de dierenarts nog even snel met de otoscoop gekeken en er is weer een kies die schots en scheef staat, maar zolang ze goed blijft eten laat ik die nog even lekker zitten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen hebben geen gebitsproblemen. Van de week hebben ze hun jaarlijkse check en vaccinaties gehad en beide konijnen hebben een prachtig gebit. Vooral van het gebit van mijn bijna vijf jaar oude ram stond de dierenarts versteld, zo goed ziet hij ze zelden! Ik hoop dat dat zo blijft!

 

In het verleden heb ik een konijn gehad met haakjes op de kiezen en het konijn van één van mijn oudste kind is een paar weken terug een voortand kwijtgeraakt, waarschijnlijk afgebroken. Maar hij groeit nog niet terug en de andere voortand gaat nu scheef staan. Volgende week weer controle, dan weten we meer. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hout vasthouden, maar momenteel zijn alle tandjes mooi in orde. Wel ooit een konijntje gehad, Luna, met aanleg tot haakjes, de DA zei steeds dat ik haar extra in de gaten moest houden, omdat zij het meeste kans maakte om haakjes te krijgen, maar uiteindelijk heeft ze nooit haakjes gekregen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hier wel, ze overleden er allemaal aan en het waren allemaal hangoren. (Klinkt alsof we honderden konijnen hebben gehad... is niet zo, maar we zijn er vier aan gecompliceerde gebitsproblemen zoals moeilijke abcessen verloren waar we vooraf geen weet van hadden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 1 ram gehad met olifantstanden nadat hij hoog uit het hok gesprongen was en daarbij 1 tand gebroken had.

 

verder 1 ram met olifantstanden zonder oorzaak. Later heeft hij haakjes gekregen en is rond de behandeling daaraan overleden. Hij was ook een hangoor. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Poosje geleden Joep met een flink kaakabces waardoor zijn oog uitpuilde. Bleek van zijn achterste kiezen te komen in de bovenkaak. Kiezen zijn getrokken en abces is gespoeld en is gelukkig weer mooi genezen. Hopelijk komt het niet meer terug. 

 

En Amber heb ik pas haar kiezen laten doen omdat ze kwijlde. Ze had nauwelijks haakjes en ze mocht er op zich geen last van hebben. Wel bij geslepen maar ze kwijlt nog steeds soms maar ze eet gewoon prima, dus ik weet niet meer waar ik het moet zoeken met haar. Ze lijk er verder geen last van te hebben. 

 

Vroeger Babbel gehad die steeds korter op elkaar last van haakjes kreeg en daarbij ook nog een stil vallend maag darm stelsel. Uiteindelijk is haar dat ook fataal geworden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier op dit moment ons hangoorkonijntje Lila met een vreemd gegroeide kies. Dit werd ontdekt bij de controle toen we haar lieten inenten. Ze had nog geen last of wondjes in de mond maar dit zat er wel aan te komen volgens de DA. Ze zou pas geleden hieraan geholpen worden alleen tijdens een check voordat ze haar onder narcose wilden brengen voelden ze iets hards in haar buik. Na overleg is er een foto gemaakt en bleek ze een tumor te hebben in haar baarmoeder met in ieder geval al uitzaaiingen in haar longen.. Toen in overleg besloten haar niet meer onder narcose te brengen. Een beetje een zorgenkindje nu dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in het verleden een hangoor gehad, Loena, met een flink kaakabces n.a.v. een kies. Uiteindelijk na een te lang traject in Utrecht lichter haar laten inslapen. Haar spieren bij de kaak werkten op denk duur niet meer waardoor ze haar bekkie niet meer open kreeg. Ze was verder nog zo levendig, maar het was geen leven meer voor haar. Ik denk nog vaak terug aan lieve Loentje, ook omdat de band zo hecht wordt als je iedere dag haar helpt en haar wond schoon maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn is overleden na de complicaties nadat ze haakjes had (lag niet aan de haakjes, ze was verzwakt, kapotte tong, kregen haar moeilijk aan het eten en toen het nét weer beter ging keelontsteking).

 

Op dit moment heb ik een konijn (Loki) die altijd wel haakjes heeft maar nog niet zo erg dat ze weer bijgeslepen moeten worden, dat is in 3 jaar tijd nog maar 1 keer voorgekomen. En bij Juno heb ik ook een keer de haakjes moeten laten bijwerken omdat ze er last van begon te krijgen. Maar het valt wel mee dus, vooral omdat we na de eerste keer haakjes bij Loki wel hadden verwacht dat het een terugkerend iets zou zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .