Spring naar bijdragen
Knuffeltje

Ruien en leeftijd

Recommended Posts

Ik heb Joost sinds augustus en toen zag ie er niet uit. Bij zijn buik tot halverwege was hij haast kaal en bovenop een normale vacht. Het ruien duurde heel lang voor ie weer toonbaar was. En nu zie ik ook weer een mooie krans zitten. Hebben alleen oude konijnen hier last van of ook jonge? En van wanneer tot wanneer denken jullie dat deze ruiperiode voor dit jaar duurt? Ze staan lekker buiten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik merk bij een van onze rammen (11 jaar) dat het ruien niet van harte gaat. Hij verzorgd zichzelf dan ook wat slecht en we moeten hem boven op zijn rug helpen met kammen en plukken. Daar is de vacht ook dof en best slecht. Aan de zijkanten van zijn lijfje en op zijn kopje is het prima, daar kan hij zichzelf goed verzorgen. Daar ruit hij goed en makkelijk. 

De titel van je topic maakt dat ik reageer, maar ik kan niet helemaal uit je post halen hoe oud Joost is. Kan hij zichzelf nog goed verzorgen?

Konijnen van alle leeftijden hebben een ruiperiode die soms wel het hele jaar door kan duren, dat is volgens mij echt per konijn verschillend. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een konijn in het wild verhaart 4x per jaar, 2x een kleine, korte verharingsperiode en 2x echt een wissel (zomervacht en wintervacht).

Ik merk niet zo veel verschil in leeftijd. Behalve als het echt hele oudjes worden, dan wel. De 10+ nijnen die ik had zitten, hadden er allemaal wel wat meer moeite mee. Ik had ook het idee dat bij die konijnen de wintervacht ook niet meer zo vol werd als toen ze jonger waren.

Maar bij de jongere konijnen merk ik niet veel verschil, niet tussen bijv. 2 en 6 jaar. Joris verhaart echt verschrikkelijk slecht, maar dat heeft hij al van klein af aan. Hij ziet er dan ook echt verschrikkelijk uit, de plukken hangen uit zijn vacht en hij heeft er een hekel aan als ik hem een beetje help.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dankjewel voor jullie posts!
Ik heb geen idee hoe oud Joost is, hij is hier in de buurt gevonden en toen naar de opvang gebracht.

Ik kan alleen maar gokken jong, omdat hij zo aanhankelijk en lief vanaf het begin is en toen ze m vonden niet geholpen maar het blijft gissen.

Tja en vachtsoort, niet extreem dik, maar ook niet extreem dun. En dus echt een verdeling van boven en onderkant.

Misschien ga ik een vriendin vragen, die is trimster.... Volgens haar kon ik m gewoon laten trimmen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .