Ga naar inhoud

Naar de dierenarts?


Newby1981

Aanbevolen berichten

Binky heeft een nachtje bij de dierenarts gelogeerd. Ze heeft een sonde gekregen en ze wouden in de gaten houden of ze goed ging eten.

Heb daarnet gebeld en het zag er goed uit. Ze heeft goed gegeten en gekeuteld. Ik ga haar vanmiddag na mijn werk ophalen. :) En nu duimen dat het goed blijft gaan!!!

Haar maatje Monky zal ook wel blij zijn als ze terug is. Vond het ook zo zielig voor haar, had echt het idee dat ze Binky mist. Ik ging gisteravond een paar keer kijken en toen zat ze

zo zielig. (kan ook ingebeeld zijn hoor)

 

Hopelijk al een beetje van de schrik bekomen? Zo akelig om zulk nieuws te krijgen! Heb je nog meer konijntjes?

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh wat een super goed nieuws! Heb een kaarsje gebrand voor jouw moppie. Gelukkig gaat het beter met haar, heel fijn!!De schrik is eraf, heb haar een mooie plek gegeven en samen met haar ventje gister nog heel lang geknuffeld en afscheid genomen. Ga haar enorm missen, je mag het nooit hebben maar zij was echt mij lievelingetje! Zwaar, moet gewoon een plekje krijgen en ik moet er zijn voor mijn andere 5 boeven, die goed helpen met steunen.

 

Ik hoop echt dat alles goed mag blijven gaan met jouw meisje. Houd je me op de hoogte? Beterschap :love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is het enigste nadeel aan huisdieren hebben, vroeg of laat moet je er afscheid van nemen :'( 

Hopelijk is het een troost dat ze bij jou een mooi leven heeft gehad. (daar ga ik toch van uit ;)) En gelukkig heb je er nog 5 zodat je daar afleiding van hebt en is het niet zo dat er nu eentje alleen achter blijft.

Veel sterkte verder!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Binky is gelukkig weer thuis maar ze wilt geen brokjes of snoepjes :( De wortelloof ging er wel in als koek en ze heeft ook wat selderij op. Maar nu nog een probleem, ze wordt helemaal opgejaagd door Monky. Of die nou zo blij is dat ze weer thuis is? Ik heb ze van ellende uit elkaar gehaald want nu ben ik bang dat Binky zo helemaal niet opknapt en niet wilt eten. Ik weet alleen niet of ik er goed aan doe? Monky is altijd al de dominantste maar verder konden ze het goed vinden. Ik hoop wel dat dit zomaar eventjes is en dat Monky gewoon heel blij is dat z’n maatje er weer is? Straks wilt Binky niet eten van de stress? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meestal eten ze eerst groenvoer en kruiden, dan pas hooi en als laatste pas brokjes. Dat is mijn ervaring tenminste.

 

Het opjagen komt omdat Binky verzwakt is, dat verstoort de rangorde. Ik zou ze inderdaad voorlopig even uit elkaar houden, en pas als Binky is opgeknapt weer terugkoppelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat je gelijk hebt Evee en dat ze vanzelf weer brokjes gaat eten. Vanmorgen weer een poging gedaan om dwangvoeding te geven maar het is een ramp. Alsof ze gewoon haar mondje stijf dicht houdt en ze weigert te slikken en laat het er gewoon uit lopen.

 

Oei, ik heb Monky vanmorgen terug bij Binky in de ren in de garage gezet (ik lees jouw berichtje nu ik op mijn werk zit) Ik vond het zielig dat hij alleen in het buitenhok zit en als het straks gaat regenen wilt hij niet buiten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het een idee om een zakje gemengd voer te kopen en dit te proberen? Misschien vindt ze dit lekkerder als de biks (SS) die ze nu krijgt. Normaal ben ik niet van het gemengde voer maar op het moment dat ze niet eten probeer ik alles.

Ze is nu trouwens ook heel selectief met eten. Wortelloof gaat erin als koek, peterselie vindt ze normaal heel lekker en nu niet. En sommige snoepjes wilt ze wel maar de meeste ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang ze iets eet (al is het alleen groenvoer) zou ik niet dwangvoeren. Ik vind de stress er niet tegen op wegen. Ik zou zelf eerder geperste brokken kopen van een ander merk dan gemengd voer.  Maar eten = eten. Dus ik zou zo veel mogelijk groenvoer, kruiden en evt hooi er in proberen te krijgen voor nu, en je niet blindstaren op brokjes.

 

Mocht je toch dwangvoer willen geven, mijn ervaring is dat ze het soms ook gewoon van een lepel of zelf uit een bakje eten, dan hoef het dwang gedeelte dus niet ;) Je kan het altijd proberen.

 

In de webwinkel verkoop ik bijvoorbeeld deze setjes ook vaak voor mensen die zwakke / zieke konijntjes hebben en wat verschillende soorten voer willen aanbieden:

https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/konijnenvoer-testpakket.html

 

Met deze brok, echt een aansterk brok, heb ik zelf ook goede ervaringen. Je kan er ook dwangvoer van maken, maar als brokje vinden veel konijnen het ook erg lekker. Mijn bejaarde Binky heeft daar haar laatste maanden flink van gesmuld, zij was erg oud en werd wat mager: https://www.bunnybunch.nl/konijnenhokken/burgess-excel-dualcare.html

 

Maar dat soort brokken zou ik eerder kiezen dan gemengd voer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even over het dwangvoeren, dit heb je in huis? Als ze wel groenvoer wilt eten zou je een theelepel over de groentjes kunnen strooien. Waar nijnen vaak ook gek op zijn is Thimothy hooi, die wekt eetlust op en vaak wordt dit ook nog wel gegeten. Ik zou gewoon rustig aan opbouwen en alles wat ze aanneemt daar blij om zijn. 

 

Ik zou ze persoonlijk niet split cased huisvesten. Zo wek je naar mijn mening alleen maar irritatie op en kan ze alsnog stoppen met eten omdat iemand haar alsnog continu aan het etteren is of juist geen steun kan krijgen bij de ander. Als dit zo door blijft gaan zou ik monky gewoon weer in zijn verblijf zetten en Binky binnen huisvesten tot ze een beetje aangesterkt en opgeknapt is. Dan samen en dagje in de badkamer of ander neutraal terrein en vaak gaat het dan weer als van ouds. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips!

Ik heb inderdaad geprobeerd om de dwangvoeding zo te geven, had het in een schaaltje gezet maar helaas... Ik dacht misschien likt ze het van de lepel af maar ze nam die lepel in haar bek en smeet 'm zo weg :'D

Ik ga vanavond wat dwangvoeding over de wortelloof strooien, wie weet.

Ik ga later vandaag even een kijkje in de webwinkel nemen, nadeel is alleen dat ik het dan vanavond niet in huis heb dus ik bekijk het nog even.

Timothy hooi heb ik zeker in huis, ik heb nu 3 verschillende soorten hooisoorten in de ren staan. Ik weet natuurlijk niet of ze er helemaal niets van eet of toch een klein beetje. (zal m'n GoPro eens installeren om te kijken wat ze allemaal doen als ik er niet ben :D)

Het gescheiden huisvesten zal ik nog even bekijken, ik hoop dat het niet nodig is.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoeft het ook niet persee in de webwinkel te kopen hoor, maar zo heb je gelijk een plaatje en de productgegevens erbij, zodat je weet wat ik bedoel ;) Ik denk (hoop ergens eigenlijk ook wel?) dat de wat grotere dierenwinkel toch ook wel wat kleine zakjes goede kwaliteit brokvoer hebben staan. Als je daar vandaag nog komt zou ik gewoon even kijken wat die hebben staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slim zo'n go pro! Heb ik nu ook even bij Jopje staan. Kijken of ie wel eet, maar hij lijkt levendiger dan ooit te voren. Graven, binkies... zou toch niet van blijdschap zijn dat Lynnepin er niet meer is :o.

 

Waar mijn zieke nijnen altijd een moord voor doen is paardenbloemblad, het liefst vers. Ook de kroontjes van de aardbeien gaan er prima in, de rest van de aardbeien eet ik dan wel op haha! Wat ze vaak ook lekker vinden en daar zit veel vocht in, de schil van een komkommer. Kun je ook nog proberen.

 

Beterschap en hopelijk is ze snel de ouwe!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig is Jopje vrolijk! Beter zo als dat hij/zij stilletjes in een hoekje zit en z'n maatje mist.

Ik ga vanmiddag gewoon langs de dierenwinkel (waar ik normaal nooit kom, vreselijk vind ik dierenwinkels) om allemaal lekkere dingetjes.

Bedankt voor de plaatjes Evee, hopelijk hebben ze daar iets van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lastig dat het niet echt duidelijk is wat de oorzaak is. Ik heb ook diverse keren gehad dat de dierenarts de kiezen bijwerkte maar zich af vroeg of dat wel de oorzaak was omdat de haakjes/scherpe randjes wel meevielen (maar het kan maar in de weg zitten). Maar meestal knapten ze dan toch weer op, al duurde dat dan ook wel een aantal dagen tot zelfs 2 weken. 

 

Als het met haar maatje nu niet samen gaat dan zou ik ze voorlopig even apart houden. Soms geeft het maatje juist steun en helpt dat de zieke, maar als ze juist lastiggevallen wordt dan heeft ze er alleen maar nadeel van. Het voordeel van tijdelijk alleen zetten is dat je allerlei lekkere dingen neer kan leggen zonder dat het maatje alles wegschranst en je weet wat ze eet en hoeveel ze keutelt. 

 

Hoe is haar temperatuur? Zieke konijnen hebben moeite zich op temperatuur te houden. Meestal haal ik ze daarom tijdelijk naar binnen als ze ziek zijn. 

 

Brokjes eten ze pas op het laatst weer. SS kan je met warm water prima tot een papje maken. Even af laten koelen en dan kan je het in een bakje of op een schoteltje in haar verblijf zetten. Soms eten ze er iets van (vaak ook niet ;p ). Ik ververs dat dan 2 keer per dag, onder het mom van vanalles aanbieden. Kruiden, vers of gedroogd uit de webwinkel, kunnen ze soms waarderen. Let er wel op dat ze geschikt zijn voor konijnen. En vooral groenten inderdaad. Ik geef dan vaak wortelloof en een stukje wortel, andijvie en witlof. En hooi natuurlijk. Ik verspreid het eetbare dan door de ziekenboegren, zodat er altijd iets lekkers vlakbij het zieke konijn in de buurt ligt en deze zo misschien eerder verleid wordt om íets te knabbelen. Met dwangvoeren stop ik altijd zo snel mogelijk. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoe haar temperatuur is, de dierenarts zei dat ze geen koorts had. Maar het kan dan ook juist het tegenovergestelde zijn? Misschien kan ik even dat plekje tussen haar oortjes in de gaten houden?

Het is normaal een buitenkonijn maar ze zit nu samen met Monky in de garage in een ren. In huis zal het te warm zijn want zij heeft een behoorlijk dikke wintervacht. Ik wil Monky eigenlijk ook niet alleen buiten laten dit weekend want ze geven zo'n kou af en dan heeft ze 's nachts geen maatje om tegen aan te liggen. Ik wil Monky wel in huis halen (heb het idee dat haar wintervacht niet zo dik is als ik vergelijk met Binky maar dat wilt misschien ook niet altijd wat zeggen?) maar het probleem is dat ik over een kleine 2 weken op vakantie ga en bij de oppas kunnen ze enkel in de schuur. (en als ik haar nu binnen haal gaat ze misschien snel haar wintervacht verliezen en is het te koud straks in de schuur)

 

Maar jullie adviseren dus eigenlijk om niet te dwangvoeren ook al eet ze maar een heel klein beetje? Enkel als ze helemaal niet meer eet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Newby1981:

Maar jullie adviseren dus eigenlijk om niet te dwangvoeren ook al eet ze maar een heel klein beetje? Enkel als ze helemaal niet meer eet?

 

Klopt. Pas dwangvoeren als ze echt niet meer eet. zo lang er nog iets in gaat, ergens qua voer interesse voor is, gewoon alles aanbieden wat je ook maar kan vinden / in huis hebt om te zorgen dat ze zelf zo veel mogelijk eten.

 

Dwangvoer vult snel door het vele vocht (waardoor ze dan ook weer minder snel zelf gaan eten), het is vaak een strijd, zorgt voor stress en het is als ik heel eerlijk ben ook gewoon een onhandig rotwerkje als het konijn niet meewerkt. De meeste zieke konijnen hebben er meer baat bij dat je ze zelf laat eten, ook al is het maar minimaal. Elk minidingetje wat er in gaat is iets, en zorgt er in ieder geval voor dat de darmen hun werk blijven doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik Monky gewoon in hun normale verblijf laten. Als zij gewoon gezond is is dat geen enkel probleem. Als ze al vanaf het het begin van het najaar buiten zit is haar vacht daar prima geschikt voor. In huis is het veel te warm voor haar en doet dat eerder kwaad dan goed. De normale omgeving is ook het fijnst voor konijnen. 

 

Zieke konijnen hebben inderdaad snel ondertemperatuur. Koorts komt minder vaak voor. Het is dus belangrijk dat een ziek konijn op temperatuur blijft want anders wordt het alleen maar zieker. De dierenarts heeft dus met een thermometer de temperatuur opgenomen, en deze was goed? Je zou een snuggle safe bij Binky kunnen leggen als je die hebt. Of anders een plastic fles gevuld met warm water en gewikkeld in een doek. Misschien vindt ze dat fijn. 

Bij een ziek konijn maak ik me niet zo’n zorgen om de wintervacht als je het konijn tijdelijk naar binnen haalt. Je haalt het zieke konijn juist naar binnen omdat die snel ondertemperatuur heeft, dus dat is anders wanneer je een gezond konijn naar binnen zou halen. Het zieke konijn hoeft dan niet meer zoveel energie te gebruiken om op temperatuur te komen/blijven. En ze zijn niet in 2 dagen hun wintervacht kwijt. Als je haar na uiterlijk 10 dagen weer naar buiten verhuist kan dat. Je moet haar dan natuurlijk niet plotsklaps van 20 graden weer naar 5 graden verplaatsen, dat is meteen een groot verschil. Je kan dan bijvoorbeeld de deur/het raam een tijdje openzetten zodat het iets geleidelijker gaat. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts heeft inderdaad haar temperatuur opgenomen en ze zei dat ze geen koorts had en ik als leek heb niet gevraagd of ze geen ondertemperatuur heeft. Ik ga straks even voelen en ik heb 2 Snuggles Safe's, die zal ik in de ren leggen en dan kan ze zelf kijken of ze dit fijn vindt.

Bedankt voor de tips en advies! Ik ga nu naar de winkel lekkere dingetjes kopen en hopen dat ze van eet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lief dat je er aan denkt :) Het gaat met ups en downs maar het loopt nog niet over. Ze eet nog steeds heel weinig. Ik krijg er wel wat groenten in en soms een snoepje. Een paar keer at ze ook wat biks. Gisteravond was ik super blij want ze probeerde een snoepje van Monky af te pakken op de bekende agressieve manier.

Ik kan ondertussen een dierenwinkel beginnen met al het hooi, snoep en weet ik veel wat ik allemaal heb. :D Ik kijk het nog even aan, hopen dat het verbeterd en anders maar terug naar de DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .