Ga naar inhoud

Merken jullie aan het konijnengedrag dat het voorjaar er aan komt?


Evee

Konijnengedrag in het voorjaar  

108 leden hebben gestemd

  1. 1. Merk jij aan het gedrag van jouw konijnen dat het voorjaar er aan komt?

    • Nee, ik merk geen verschil
      30
    • Ja, meer jagen, rijden en onrust tussen de konijnen (rangordebepaling)
      25
    • Ja, de konijnen zijn actiever (rennen, springen en/of graven meer)
      39
    • Ja, hormonaal gedrag bij voedsters (schijnzwangerschappen, rams zijn)
      15
    • Ja, ander eetgedrag (meer of minder eetlust)
      17


Aanbevolen berichten

Ik ben wel eens benieuwd of jullie aan het konijnengedrag merken dat het voorjaar er aan komt? Er zijn meerdere antwoorden mogelijk.

 

Als jullie opties missen, laat het dan even weten! Het gaat echt om gedrag, dus bijvoorbeeld het verharen (wat geen gedrag is) staat niet tussen de opties ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jazeker... er wordt hier veel slechter biks gegeten, eerst door Bob en Pluis (waarvan ik dacht dat het door de trimsessie kwam afgelopen zaterdag) maar nu hebben ze allemaal een veel verminderd enthousiasme voor de biks. Ze laten ook wat liggen, doen ze normaal niet. Ik herken het wel, bij weersverandering doen ze dit wel vaker. 

Ik ben wel benieuwd of anderen dit ook merken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet of het effectief komt doordat de lente eraan komt, of gewoon doordat het lekker weer is, maar mijn konijnen zitten voor het eerst in maanden niet meer dag en nacht in het nachthok. Ik zie hen zowaar al eens buiten zitten, heerlijk tegen elkaar aan en soms lopen ze zelfs niet weg wanneer ik kom voeren maar blijven ze gewoon zitten kijken. En da's, vooral voor Lilou, uitzonderlijk gedrag. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Rian:

Jazeker... er wordt hier veel slechter biks gegeten, eerst door Bob en Pluis (waarvan ik dacht dat het door de trimsessie kwam afgelopen zaterdag) maar nu hebben ze allemaal een veel verminderd enthousiasme voor de biks. Ze laten ook wat liggen, doen ze normaal niet. Ik herken het wel, bij weersverandering doen ze dit wel vaker. 

Ik ben wel benieuwd of anderen dit ook merken. 

 

Dit herken ik zo erg! Ik maakte me er best wel zorgen over en wilde al bijna een nieuw topic starten hier op het forum. Maar nu ik dit lees krijg ik toch een meer geruststellend gevoel. 

Groenten en stukjes fruit worden nog wel gewaardeerd bij mij. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merk het vooral bij Joris en Brenda, die jagen meer rond voedertijd. Graven doen ze eigenlijk nog niet zo veel op het moment. Dat zal vast ook nog wel gaan komen.

Aan Harold en Charlie merk ik niets. Die zijn echt heel hecht en lief samen, en kunnen niet graven. Dus daar kan ik niets over zeggen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, Ik merk het ook zeker.

Ik heb 3 voedsters en een ram. En 2 voedsters rijden constant op elkaar. Terwijl ze allemaal geholpen zijn?

Waar kan ik dat onder aanvinken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Konijnenliefhebber1993:

Ja, Ik merk het ook zeker.

Ik heb 3 voedsters en een ram. En 2 voedsters rijden constant op elkaar. Terwijl ze allemaal geholpen zijn?

Waar kan ik dat onder aanvinken?

 

Dat valt onder jagen, onrust (rangordebepaling) :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AnneRoosIk vind het wel zielig dat ze het op een knuffel moet doen :-( die reageert niet en daar kan ze dan niks mee. Ik las ergens dat ze een vriendje gaat krijgen. Die zal haar dan wel vertellen dat hij er niet zo van gediend is en uiteindelijk wordt dat vanzelf minder. Castratie is niet nodig. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden zei Rian:

@AnneRoosIk vind het wel zielig dat ze het op een knuffel moet doen :-( die reageert niet en daar kan ze dan niks mee. Ik las ergens dat ze een vriendje gaat krijgen. Die zal haar dan wel vertellen dat hij er niet zo van gediend is en uiteindelijk wordt dat vanzelf minder. Castratie is niet nodig. :)

Top om te horen! Vind dat namelijk ook erg spannend en zielig en haar karakter is verder super. Mijn zoontje heeft haar een knuffel gegeven en dat vond ze wel wat. Anders pakt ze steeds mijn arm, doet nog zeer ook! Ik heb roosje overgenomen van mensen die haar in de dierenwinkel hadden gekocht en zich al snel realiseerden dat een konijn geen makkie is als je het goed wilt doen. Ik gun haar beter, dus ik heb haar overgekomen. Bewust de eerste maanden alleen, omdat ik straks buiten in een nieuw groot verblijf ze samen vers wil laten starten aan hun liefdesverhaal hihi. Binnen had ik de gelegenheid niet voor een groter verblijf en wat ze nu heeft vind ik niet geschikt voor 2. 

 

Vond het overigens heel leuk om haar eerst binnen te hebben, het is écht zo'n leuk beestje. Als ze niet hormonaal is en mij aanrandt dan haha. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei Rian:

Weet je wel zeker dat het een voedster is? Normaal gesproken gaat een ongecastreerd rammetje zo tekeer, een voedster niet volgens mij!

1 uur geleden zei Rian:

 

Ja de dierenarts heeft dat bevestigd. Apart hè! Maar ik heb het via de zoekfunctie al vaker gevonden hier, dat dat voor kwam! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden zei fiep:

Toen Fiep nog niet gesteriliseerd was en in de puberteit was, had ze hier ook veel last van. Alleen was Jip dan het haasje ipv een knuffel. ;p

 Waarom heb jij haar laten steriliseren? En is ze echt gesteriliseerd of eigenlijk gecastreerd? Heeft ze haar baarmoeder nog? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei AnneRoos:

 Waarom heb jij haar laten steriliseren? En is ze echt gesteriliseerd of eigenlijk gecastreerd? Heeft ze haar baarmoeder nog? 

 

Het is altijd castreren bij dieren. Steriliseren is het afbinden of doorknippen van ei- of zaadleiders. Dat doet niets voor de hormonen. En om die reden, gebeurt dat dus ook niet bij dieren. Castreren is het weghalen van de ballen of baarmoeder & eierstokken.

 

Ik zou altijd adviseren dat als je laat castreren, dat je benadrukt dat ze zowel baarmoeder als eierstokken weghalen om problemen in de toekomst te voorkomen. Bij honden en katten halen ze de baarmoeder alleen weg als het een wat ouder dier betreft / deze aangetast is. Bij jonge honden en katten halen ze alleen de eierstokken weg, en verschrompelt de baarmoeder dan. Bij konijnen zijn er gevallen bekend waarbij de achterblijven baarmoeder nog wel voor problemen zorgde. Als je het laat doen, zou ik dus altijd benadrukken dat ze die ook weghalen.

 

Ik heb zelf tot nu toe nog altijd alle voedsters die ik had / heb laten castreren. Een aantal hebben echt mooie leeftijden gehaald zonder problemen. Ik vind ze wat minder knorrig, de scherpe randjes van het voedster-gedrag gaan er af. Nauwelijks meer schijnzwangerschappen. Niet dat het een volledig "nieuw" konijn is na castratie hoor, zo groot zijn de veranderingen ook weer niet. En voor mij ook belangrijk is geen kans op baarmoeder ontsteking of baarmoederkanker. Geen/kleine kans op melkklierontstekingen en -tumoren. Voor mij genoeg redenen om het wel te doen.


Maar er zijn ook mensen die niet preventief laten doen, maar alleen voedsters laten castreren als het medisch noodzakelijk is, meestal om de reden omdat het toch een wat zware ingreep kan zijn en ze die niet willen laten uitvoeren tenzij echt noodzakelijk.  De kans is aanwezig dat ze nooit ergens last van krijgen en je het konijn de ingreep bespaart, en jezelf het geld en de zorgen bespaart van de castratie.

 

Zelf ben ik de problemen toch liever voor en wil ik het risico niet nemen, ik laat ze liever fit en gezond de ingreep ondergaan dan dat dat op een moment moet dat ze al verzwakt zijn. Maar welke keuze je ook maakt, het maakt je geen slecht baasje. Het is een keuze die je voor jezelf moet maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze is idd gecastreerd en ik merk een groot verschil. Voorheen was ze op het laatst (aan het puberen ;) ) echt een bitch (excusez le mot), nu is ze veel liever en is ze veel knuffeliger geworden (ook naar mij). 

Het was voor haar wel een ingrijpende operatie, maar ik zou het zo weer doen. Ook omdat je nu zeker weet dat ze geen baarmoederkanker gaat krijgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een van de vele ziektes die een konijn kan krijgen, baarmoederkanker. Je kunt het preventief laten doen, maar juist omdat het zo ingrijpend is, zou ik er nooit voor kiezen. Volgens mij is het ook nog zo dat wanneer jonge voedsters gecastreerd worden, ze geen oestrogenen meer aanmaken waardoor ze weer sneller osteoporose zullen ontwikkelen. Het is dus maar net wat je wil. Castreren helpt niet tegen allerlei andere ziektes waaraan je voedster kan overlijden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .