Ga naar inhoud

Keuteltjes


Domino

Aanbevolen berichten

Misschien beetje gek, maar ik vind het zelf ook wel interessant. 

Je kan van de keutels van een konijn een hoop aflezen. Maar ik kon mijn vinger er niet op leggen waarom Lientje van die rare keutels had. Ze eet prima, drinkt voldoende en doet gewoon als een normaal konijn. Ik heb bij haar castratie de dierenarts nog gevraagd of hij wilde kijken of haar darmen misschien afwijkend waren, maar dat waren ze niet. 
Maar ze heeft vrij grote keutels, op zich een goed teken, maar ze zijn nogal gek van vorm MET een puntje! En het toppunt vond ik, een ketting keutel met als verbinding een lange hooispriet. Wat gaat hier dan mis......? 8) In de puntjes zag ik geen haren zitten, enkel vezels.

Ik heb mijn vraagstuk bij een aantal mensen neergelegd die ook heel veel van konijnen weten en er zijn 2 opties. Of ze kauwt niet goed genoeg, of haar darmen zijn een beetje raar bezig. Maar aangezien ze blijkbaar een complete, vrij lange hooispriet, naar binnen werkt zonder deze te vermalen, zou je denken dat ze beter haar best moet gaan doen om het te kauwen. Ze eet hooi van een baal die ik bij een boer haal. Heb toevallig vorige week een nieuwe gehaald van een andere snede. Ook had ik nog een pak timothy hooi liggen van Nature's Best. Dat ben ik nu gaan geven en na 2 dagen zag ik al verbetering. Veel minder puntjes meer en lichter van kleur, wat zou duiden op meer vezels. 

Het lijkt er dus op dat ik haar moet stimuleren om beter haar hooi te vermalen, en dus een grovere hooisoort voor haar moet nemen.. 

 

Mochten mensen nog compleet andere ideeën hebben, dan hoor ik dat graag, maar het klinkt op zich wel zeer aannemelijk zo, zeker gezien het resultaat.

 

Ik heb wat foto's toegevoegd om te laten zien wat ik bedoel. 

De keutels met puntjes

360.jpg

 

Verzameling

360.jpg

 

De kettingkeutel, verbonden met een hooispriet

360.jpg

 

Het resultaat na 2 dagen 

360.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn inderdaad wel maffe keutels voor een verder gezond konijn. Zo een complete hooispriet uitkeutelen lijkt mij ook niet echt een pretje.

 

Ik heb verder geen nieuwe ideeën, als ik het zo lees heb je zelf alle voor de hand liggende (en minder voor de hand liggende) opties al overwogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .