Spring naar bijdragen
tsuki&hoshi

konijn hekel aan borstelen...

Recommended Posts

goedendag! 

Één van de knappe dametjes is geboren met een extreem lange vacht, wat natuurlijk geborsteld moet worden. Ik heb gebropeerd haar op de grond te borstelen, zodat ik haar niet op hoef te tillen. Helaas rent ze dan steeds weg, dus het is echt nodig haar op tafel te zetten zodat ze eventjes niet weg kan. Vachtverzorging is echt een must voor deze dame, ookal voel ik me soms een boeman daardoor :( Omdat ik haar steeds op moet tillen heb ik het idee dat ik haar vertrouwen kwijt ben.. Ze krijgt altijd iets lekkers uit de hand als ik haar weer naar haar veilige plekje heb gebracht, wat ze ook met alle plezier aanneemt. Is er misschien een manier waardoor ze gewend kan raken aan het optillen? Op de grind borstelen is helaas geen optie...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik laat de konijnen hier in het reismandje lopen (oke, onder lichte dwang dan) en zet het mandje binnen op tafel om ze daar te knippen. Ze vinden het hier ook echt tien keer niks, maar het moet. Er waren nou eenmaal mensen die dachten dat het leuk was om konijnen met lange vachten te fokken en aangezien de dieren daar zelf nul komma niks aan hebben behalve last en ellende, eraf ermee. 

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ze heeft er ook nog een ondervacht zitten, waar eigenlijk het meeste haar uitkomt.. Moet ik haar dan laten efileren? (uitdunnen van de vacht) ze zou dan nog steeds wel geborsteld moeten worden denk ik. Omdat ze hieruit verhaard blijven de losse plukken hangen=klitten 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je het kort knipt kun je het borstelen flink beperken. Het maakt niet uit of je het kort knipt, de vacht is dik en de lengte doet er voor de warmte niet toe. 

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uitdunnen zou ik niet doen, dan haal je de natuurlijke bescherming van de vacht weg. Ik zou naar een gediplomeerde konijnentrimmer gaan voor een knipbeurt van de vacht, als je dat eens in de paar maanden doet om de vacht kort te houden, dan zal de rest van het bijhouden waarschijnlijk veel makkelijker gaan.  Een goede trimmer zal je ook tips kunnen geven daarvoor.

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben afgelopen weekend met twee van onze konijnen naar een trimster geweest. Normaal gesproken doe ik het allemaal zelf maar dit keer kwam ik er echt niet meer uit, letterlijk en figuurlijk. Ik kreeg het advies om nu zoveel mogelijk kliitten weg te laten knippen en zo min mogelijk te kammen, het gezonde haar kam je er dan helaas ook uit, en dan in het voorjaar de konijnen op een paar mm na helemaal kaal te scheren. De vacht krijgt daardoor kans weer helemaal vanuit nul (hoe leg ik dat uit...?) goed terug te groeien. Vooral bij Bobje is dat echt nodig. We hebben hem een tijd geleden uit de opvang gehaald waar hij al eens eerder flink onder handen genomen was, maar de meeste klitten waren daar niet tot op de huid weggehaald. Dat was dus gaan vervilten. Zelf kun je daar dan dan echt niks meer mee, het deed hem pijn als ik ermee bezig was en dan wilde ik niet. 

De trimster had zelf ook konijnen waarvan een angora die ze ooit eens bij een kinderboerderij gered heeft. Met hem had ze hetzelfde gedaan met de vacht als wat ze nu adviseerde bij die van ons, ik moet zeggen dat het beestje echt prachtig in de vacht zat. En gewoon kort, dus geen lange vervelende haren. 

Nu lopen hier dus twee konijntjes rond die echt een flinke jas kwijt zijn en die in het voorjaar nog veel meer kwijt gaan raken. 

Ik heb altijd gezegd dat ik een trimmer overdreven vind, maar daar kom ik nu dus op terug. Soms kan het echt niet anders. 

Minpuntje: de konijnen hebben er enorm veel stress van gehad. Tot vandaag vertrouwen ze het niet als ik aan kom lopen, ze hebben slechter gegeten en dunne poep gehad. Hou er dus rekening mee dat dat kan gebeuren, het is een hele happening voor ze!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .