Ga naar inhoud

Veranderd gedrag


Nephtys

Aanbevolen berichten

Wij hebben 2 konijnen die buiten verblijven.

Tot voor kort was het geen enkel probleem om hun eten te geven en hun hok proper te maken, maar de voedster is nu heel agressief geworden. Bij het eten geven bijt ze soms al. Nu geef ik haar een stukje groenten en dan geef ik haar korrels en vul ik het hooi bij... Zodat ze bezig is.

Maar ik heb ook het gevoel dat ze veel te weinig hooi eet, maar als ik hen minder andere voeding geef gaat ze gewoon nog agressiever te werk en eet ze nog steeds haar hooi niet op... 

 

Beide konijnen eten volgens mij trouwens te weinig hooi en te veel andere voeding, maar ze weigeren hooi te eten.

 

Kan er mij iemand tips geven over het aggressief gedrag? Kan dat puberteit zijn? Ze zijn nu ongeveer 4 maand oud. Ze worden zowiezo op 6 maand beide geholpen (voedster en ram, zitten apart)

 

Bedankt voor de hulp...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je voedster heeft hoknijd. Dat wil zeggen dat ze zich niet meer veilig voelt als jij in de voor haar veilige omgeving komt. Ze reageert agressief op jou omdat ze wil zeggen: "weg jij! Dit is mijn veilige plek en ik wil niet dat jij daar in komt!"

Je geeft aan dat ze beide alleen zitten. Dat is noodzaak lees ik omdat ze allebei nog niet geholpen zijn. Alleen is dat voor je voedster een soort dubbele straf omdat ze geen ander konijn bij zich heeft om op te kunnen vertrouwen. De ram kun je veel eerder laten castreren, dat zou ik dus nu al laten doen en dan kun je ze na een week of drie na zijn castratie koppelen. Ik denk dat je daarmee al een hoop gedrag van haar wegneemt. 

Om haar te laten castreren moet je zelf weten, er is geen enkel bewijs dat voedsters gedragsverandering gaan vertonen na castratie. Er zijn mensen die zeggen van wel, er zijn mensen die zeggen van niet. Ik persoonlijk vind het een onnodige ingreep. 

Verder geef je zelf al aan dat ze "teveel anderen voeding eten" waardoor ze weinig tot geen hooi eten. Het antwoord heb je zelf al gegeven, ze hebben geen aanleiding om hooi te eten. Als ze bijv. 's morgens en 's avonds een handje biks krijgen, eten ze door de rest van de dag en nacht hooi. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Nephtys, klinkt als een echt dame met hoknijd inderdaad ;-).

Ben je al eens van hooi gewisseld? Sommige konijnen kunnen daar erg kieskeurig in zijn. Door mijn konijnen wordt Natures best weidehooi erg gewaardeerd en sinds afgelopen weekend ook de Bergeweide hooi. Beide in de Bunnybunchwinkel te koop. Chip en Hailey kunnen mij erg beschuldigend aankijken als ik met 'vies' hooi aan kom. Ik zorg bovendien voor verse plukken hooi: 3x per dag ververs ik het over het algemeen. Verder een berg groenten, afgewogen biks en kruiden.

Geef je een afgewogen hoeveelheid biks? Misschien dat je de voeding nog met kruiden kan aanvullen en meer groenten? Misschien dat ze dan iets kalmeerd :-) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik ze minder biks geef eten ze niet... 

 

Ze krijgen dagelijks ook een beetje groenten en hebben altijd hooi, soms krijgen ze ook kruiden, maar nu in de winter niet dagelijks omdat ik het normaal vers geef en het nu niet zo goed groeit. Als ze minder eten krijgen is ze nog erger, dan bijt ze bij het minste je haar hok opent. 

Kan het soort hooi echt zo een groot verschil maken? Dan zal ik moeten testen...

 

Hoeveel gewicht van wat geef je gemiddeld per dag? (groenten, biks, ...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei Nephtys:

Als ik ze minder biks geef eten ze niet... 

 

Ze krijgen dagelijks ook een beetje groenten en hebben altijd hooi, soms krijgen ze ook kruiden, maar nu in de winter niet dagelijks omdat ik het normaal vers geef en het nu niet zo goed groeit. Als ze minder eten krijgen is ze nog erger, dan bijt ze bij het minste je haar hok opent. 

Kan het soort hooi echt zo een groot verschil maken? Dan zal ik moeten testen...

 

Hoeveel gewicht van wat geef je gemiddeld per dag? (groenten, biks, ...)


Ander hooi kan zeker uitmaken.

Misschien heb je iets aan het artikel op bunnybunch over voeding, ik heb er een stukje uit gekopieerd: "Een goede richtlijn is 20-25 gram brok per kg lichaamsgewicht van het volwassen konijn. Is jouw konijn nog jong? Dan mag jij (of de dierenarts) inschatten hoeveel hij ongeveer gaat wegen als hij groot is, en kun je alvast voor dat gewicht voeren. Om veilig te zijn kun je het beter ietsje aan de ruimte kant inschatten voor een jong konijn, dan dat je te weinig geeft."

 

Over groenvoer kun je hier veel lezen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-voeding/post/groenten-voeren-konijn/.

 

En verder zoals Christa ook aangeeft: zorg voor een ruime ren als ze dat nu niet hebben. Door gebrek aan ruimte kunnen ze ook gefrustreerd raken. Dat zou bijvoorbeeld hetzelfde zijn als wij dagen in de badkamer zouden verblijven, worden we ook een klein beetje agressief van ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .