Ga naar inhoud

Wormen


Newby1981

Aanbevolen berichten

Is de kans dat een konijn wormen krijgt groot? Ik ging net het hok schoonmaken en er lag een vies wormpje in het hok. (Dun, circa 1,5 cm lang en bruin/rood van kleur) Waarschijnlijk een wormpje van buiten maar ik begon me wel af te vragen of er een grote kans is dat konijnen wormpjes krijgen( net als bij katten) Ik heb hun toilet en keutels bekeken maar verder niets te zien. Maar helemaal lekker zit het me niet:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is best een redelijke kans dat konijnen wormen krijgen. Het best kun je even naar de dierenarts bellen en wat keutels langsbrengen om te laten testen (meestal hoeft een consult niet eens in dat geval, of je moet het prettig vinden gelijk even een gezondheidscheck te laten doen). Niet alle wormen soorten zie je terug in de keutels, maar als je vermoed dat je ze wel gezien hebt, is de besmetting waarschijnlijk redelijk ernstig. Als het goed is krijg je dan van de dierenarts een wormenkuur die geschikt is voor konijnen en werkt tegen de betreffende wormensoort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig heb ik ze circa 4 weken geleden laten inenten en toen hebben ze gelijk een check gehad. Maar ik kan natuurlijk altijd wat keutels langs brengen. Er bestaan zeker geen producten die je preventief kan geven? 

Ik denk dat de worm die ik gezien heb te groot is om uit een konijn te komen en dat deze uit de tuin het hok is gekomen. Rondom hun hok is namelijk veel grond. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Preventief ontwormen bestaat niet. Je kan alleen ontwormen op het moment dat er wormen zijn, je dood dan dus de wormen die op dat moment in het lijfje zijn, en dan gebeurd dat ook nog alleen als je een product hebt wat passend is voor de wormensoort.

 

De vrije verkoop producten tegen wormen in dierenwinkels zijn meestal of niet geschikt voor konijnen, of werken maar tegen één of enkele wormensoorten (wat dan vaak ook nog wormensoorten zijn die bij konijnen eigenlijk zo goed als nooit voorkomen... waar ik mij altijd erg over verbaas dus!). Een honden- of kattenmiddel mag je niet aan konijnen geven, aangezien de spijsvertering compleet anders is en de kans op vergiftiging groot is. Het beste is dus even keutels langs te brengen en bij de dierenarts een product halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de info! Een middel tegen wormen of vlooien voor katten of honden geven aan de konijnen zou niet in me op komen hoor:) En bij de dierenwinkel kom ik nooit meer maar voor medicijnen zou ik sowiesoaltijd wel naar de dierenarts gaan. Ik moet toevallig vanavond met de kat naar de dierenarts dus ik ga gewoon wat keutels meenemen! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .