Ga naar inhoud

Voeding voor een koppel: een grote eter en een kleine eter


Seef

Aanbevolen berichten

Sinds een week vormt Sammy een koppeltje met Amber. Allebei zijn ze 6,5 maand oud.

Sammy is een  grote en snelle eter, Amber is tot nu toe een kleine eter en ook een stuk langzamer.

Als ik biks neer zet beginnen ze samen te eten, maar dan loopt Amber weg terwijl er nog meer dan genoeg in het bakje zit.

Laat ik Sammy z'n gang gaan  dan zou hij alles opeten maar dan krijgt hij veel teveel.

Amber komt uit de opvang, daar zijn ze vorige week allebei gewogen en aan de hand daarvan is berekend hoeveel biks ze zouden mogen 

hebben: samen 2x per dag 30 gram. Beiden eten goed hooi en groente.

Hoe lossen jullie dat op ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat Sammy een vriendinnetje heeft!

 

Als ze nog maar een week samen zitten zou ik het gewoon nog een poosje aankijken. Alles is ook nieuw voor haar; de omgeving, Sammy, jij, enz. Ze leert het dan vast vanzelf dat ze haast moet maken met eten. Hou wel in de gaten of ze goed blijft keutelen en wel interesse heeft in eten. 

 

Blijft het zo, dan is het slim om naar de dierenarts te gaan om bijvoorbeeld haar gebit na te kijken. 

 

Hoe gaat het verder samen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Amber heeft SS meegekregen uit de opvang. Zelf geef ik biks van Welkoop, die gaf de fokster van Sammy en daar ben ik mee verder gegaan. Toen Amber hier kwam aten ze samen de Welkoop biks eruit en lieten de SS staan. 

Het is niet zo dat ze helemaal geen biks eet, maar erg weinig. Ze komt zeker niet aan de hoeveelheid die in de opvang berekend was. 

 

Verder doen ze het prima. Samen slapen, elkaar wassen. Sammy is een heel stabiel rammetje, daar heeft ze veel steun aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het inderdaad even aankijken, en als Sammy te dik gaat worden, de hoeveelheid brokjes minderen. Best kans dat Amber gewoon beter/liever hooi eet. Wat helemaal prima is natuurlijk, maar je moet voorkomen dat Sammy een dubbele portie brokken gaat eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ook een snelle en langzame broketer. Eerder aten ze samen en dat gaf heel veel onrust. De snelle eter schrokte alles naar binnen om vervolgens aan bakje 2 te beginnen. Tegenwoordig zet ik altijd 1 bakje in het hok en doe die even dicht. Het konijn dat in de ren eet, wil altijd tussendoor nog even rondrennen om dan weer verder te eten, terwijl het andere konijn op dr gemakkelijk zit te eten, nog wat drinkt en dan een wasbeurt. Na een half uurtje gaat het hok weer open. Dit geeft hier heel veel rust. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .