Ga naar inhoud

Ram en voedster vechten


Wendsy

Aanbevolen berichten

Hallo, 

 

Dit is waarschijnlijk een vraag die vaker is gesteld, maar ik stel hem toch, sorry.

Wij hebben 2 konijnen een ram en een voedster ze zijn nu nog ongeveer 4,5 maand oud en as vrijdag word de ram gecastreerd. Nu hoorde ik net ineens de konijnen stampen in het hok en toen ik ging kijken ging hops(waarvan de DA dacht dat het het de voedster was, het was nog niet heel goed te zien toen) ineens achter hipster(ram) de ram aan en ze gingen vechten. Ik heb ze nu uit elkaar gehaald, eentje binnen in het hok en eentje buiten maar is dit verstandig? Of kan ik ze beter beiden in het hok laten en evt het hok open zetten zodat ze op het balkon kunnen rennen voor meer ruimte? Ze hebben niet tot bloedens toe gevochten, misschien ook omdat ik er op tijd bij was om ze uit elkaar te halen. Ik hoor het wel. Alvast bedankt voor evt tips. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen de konijnen 6 weken waren heb ik deze afspraak al gemaakt met de DA, we hebben er ook bij vermeld dat ze bij elkaar zitten. Volgens haar was dit geen probleem en konden ze ook daarna gewoon weer bij elkaar. tot nu toe geen vuiltje aan de lucht geweest, samen spelen en elkaar poetsen tot gister avond ik de voedster ineens hoorde stampen. Nu dus het beste uit elkaar houden tot 2 weken na de castratie, laten we dat dan maar voor de zekerheid doen. 

aangepast door Wendsy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn god! Wat denk je zelf als je twee vruchtbare konijnen bij elkaar laat zitten?!  Daar heb je geen dierenarts voor nodig toch, om je te vertellen dat je dan een nest kunt verwachten?

En bij 6 weken (toen de diertjes nog bij hun moeder hoorden te zitten) is gekeken wat het geslacht was en daarna niet meer? 

Klopt het dat je ze samen in een hok opgesloten zaten?

 

het kan dat een ram en een voedster gaan vechten. Zeker nu de voedster ook last van haar hormonen krijgt en ze op een klein oppervlak zitten. Maar als ik het zo lees, kan het ook zijn dat je toch twee heren of twee dames hebt. Ik zou nog eens naar het geslacht (laten) kijken. Bij 4.5 maand kun je wellicht al ballen vinden en zijn het nu toch duidelijk twee rammen. Als je nu twee konijnen van hetzelfde geslacht hebt, is de kans niet zo groot dat het weer gezellig gaat word n.

 

mocht het echt een man -vrouw combi zijn, dan heb je echt een dikke kans op een nest. Ik zou in dat geval niet alleen de ram laten castreren, maar ook dand voedster zsm. Op die manier wordt baarmoeder met eventuele jongen verwijderd, maar dat kan alleen in een vroeg stadium, dus dan moet je haast maken. De konijnen zijn vast familie en een inteeltnest zit je natuurlijk niet op te wachten. 

 

Laatste tip: maak een ruim verblijf, waar de konijnen altijd in kunnen. Opsluiten in een hok is voor geen enkel konijnenhuwelijk goed. Een koppel heeft een permanente ruime ren nodig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas heeft jouw dierenarts verkeerd advies gegeven :(

 

Het zijn vruchtbare konijnen, de kans is groot dat je een nestje gaat krijgen. De voedster is daar echter nog erg jong voor en dan is er ook nog kans dat het familie is waarschijnlijk... Met 10 weken moeten rammen en voedsters uit elkaar gehaald worden in verband met de vruchtbaarheid. Echt in aparte verblijven dus.

 

Met 12-16 weken kan de ram dan gecastreerd worden, en 2-3 weken na castratie kun je hem dan weer terugkoppelen aan de voedster. In dit geval zou ik daar langer mee wachten, in ieder geval 32 dagen apart in afwachting van een eventueel nestje.

 

Als je de ram en voedster daarna weer samen zet, koppel dan eerst op neutraal terrein, voor je ze verder samen zet.

 

Wat bedoel je met één binnen in het hok en één buiten? Als het buiten konijnen zijn moeten ze buiten blijven leven op het moment, en als het binnenkonijnen zijn moeten ze binnen blijven leven. Dat heeft te maken met de wintervacht. Pas tussen mei en augustus kun je konijnen wisselen van binnen naar buiten en andersom. In de voorjaar/najaar/wintermaanden moet je ze laten zitten waar ze zitten.

 

Extra informatie, het is aan te raden dat je deze informatie artikelen even goed doorleest:

- castratie: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen/

- koppelen: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

- fokken: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/Voortplanting/post/voortplanting-en-fokken-van-konijnen/

- onverwacht nest: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/Voortplanting/post/onverwacht-nestje/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .