Spring naar bijdragen
Daphnexj

Wat voor bodembedekking in de wc?

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb sinds kort een nieuw hok zelf gemaakt samen met mijn vriend. Nou wilde ik kijken of mijn konijn het hok schoner wilt houden. Hij plas wel altijd netjes in zijn wc en heb ook een nieuwe vierkante toilet gekocht. Maar hoe laat ik hem nou ook poepen in zijn toilet?

ik heb er houtkorrels in liggen en een hooiruif bovenhangen. Hij ruik wel in zijn wc en poept er dan alleen omheen.

ik heb wel gelezen dat er wel eens konijnen zijn die nooit helemaal zindelijk worden en dat is ook niet erg als die het niet word maar wil het toch eens proberen. 

Ik las ook dat het misschien is omdat die houtkorrel niet fijn vind maar hij plast er wel op en vind dit ook lastig. En ik wil niet gelijk duurdere bodembedekking aanschaffen als het op een andere manier makkelijker kan want heb het altijd met houtkorrels gedaan.

als jullie tips hebben hoor ik het graag!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi! 

Ik heb vanaf het begin ook een wc in het hok gedaan met houtkorrels, ze deden hun behoefte er wel in maar ook niet altijd. Toen heb ik het is in een andere hoek neer gezet, en sinds die tijd doen ze het altijd netjes in hun wc. Je zou het is kunnen proberen om het is op een andere plek te kunnen zetten. Daarin tegen vinden die het van mij ook geweldig om alles op de kop te zetten en erin te gaan graven haha...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Spinazie:

Hoi! 

Ik heb vanaf het begin ook een wc in het hok gedaan met houtkorrels, ze deden hun behoefte er wel in maar ook niet altijd. Toen heb ik het is in een andere hoek neer gezet, en sinds die tijd doen ze het altijd netjes in hun wc. Je zou het is kunnen proberen om het is op een andere plek te kunnen zetten. Daarin tegen vinden die het van mij ook geweldig om alles op de kop te zetten en erin te gaan graven haha...

Haha ja dat op de kop zetten ken ik daar die hij ook erg goed in! Heb hem wel eens verplaats al maar qua plassen doet hij het altijd in zijn wc. Alleen die keutels niet

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei Marjoleink:

Bij mij heeft het enorm geholpen om de wc-bak zo neer te zetten dat ze alleen vanuit de bak bij het hooi konden. Niet alles gaat er nu in, maar wel heel veel.

Dat heb ik nu ook staan en dan in een hoek dat die er echt in moet zitten om hooi te eten maar volgens mij eet die gewoon nu helemaal geen hooi meer 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 minuten geleden zei Marjoleink:

En als je ook een beetje hooi in de wc legt?

Dan plast die er alleen in en eet alleen het hooi waar die bij kan als die naast zijn wc zit en dan liggen de keutels er weer naast haha

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kijken waar hij altijd keutelt en de bak daar neerzetten. Hier was dat in het begin ook heel onhandig onder een trapje. ;)

En hennepvezel proberen misschien ipv houtkorrels? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
34 minuten geleden zei fiep:

Kijken waar hij altijd keutelt en de bak daar neerzetten. Hier was dat in het begin ook heel onhandig onder een trapje. ;)

En hennepvezel proberen misschien ipv houtkorrels? 

Ja dat kan ik ook nog wel proberen. Ik zal eens kijken wat ik erover kan vinden

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
26 minuten geleden zei GawainBS:

Consequent de keutels in de bak leggen, kan helpen.

Ja dat doe ik al. Maak het hok 1x per dag schoon met water en meerdere keren haal ik de keutels eruit. Heb soms zelfs het idee dat ik het te vaak schoon maak8)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Daphnexj:

Ja dat doe ik al. Maak het hok 1x per dag schoon met water en meerdere keren haal ik de keutels eruit. Heb soms zelfs het idee dat ik het te vaak schoon maak8)

Dat kan het idd zijn. Mss moet je de geuren voldoende tijd laten om te settlen? Mss dat je konijntjes elke dag opnieuw denken dat ze hun territorium moeten markeren voor "dat gekke haarloze konijn op twee poten." ;-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
53 minuten geleden zei Jasmijnennina:

P.s konijnen vinden het niet fijn om vlak bij hun etensbakje en drinken te poepen en plassen 

Wat een onzin. Sterker nog, ze poepen en plassen gewoon tijdens het eten en liefst ook nog in hun eetbak. Het zijn konijnen he, geen katten ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Met name hooi, eten ze graag op de wc! Ik heb boven de plasbak een hooiruif gemaakt en die ruif is altijd als eerste leeg. De konijnen zitten dan samen 'op de wc' en eten hooi. Wat er van voren in gaat, rolt er van achteren weer uit, ha, ha! Als ze na een poosje hooi eten de plasbak verlaten, ligt er altijd al weer een mooie voorraad keutels in de bak.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zal even een foto plaatsen van het hok hieronder. Heb alleen de onderkant ge fotografeert want boven poept en plast die helemaal niet.

ik heb een hooiruif boven de wc en zijn voer staat verder aan de andere kant van het hok.

image.jpeg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vrees dat het beste dat je kunt hopen, is dat hij plast in de bak. Het kan wel enkele weken duren.

Heeft hij een vriendje/vriendinnetje? Zeer belangrijk voor konijnen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 minuten geleden zei GawainBS:

Ik vrees dat het beste dat je kunt hopen, is dat hij plast in de bak. Het kan wel enkele weken duren.

Heeft hij een vriendje/vriendinnetje? Zeer belangrijk voor konijnen.

Okaay dan ga ik het gewoon nog aankijken. Nee jammer genoeg niet. Ik ben zijn vriendinnetje. Ik woon nog thuis en mag er geen konijn bij. Ben wel van plan als ik het huis uit ben er een bij te nemen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kan proberen te argumenteren dat één extra konijn veel betekent voor hem, maar voor jullie amper meer moeite is. Het is echt heel belangrijk dat ze een konijnenvriendje hebben. (Maar ik begrijp dat het niet jouw beslissing is.)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zojuist zei GawainBS:

Je kan proberen te argumenteren dat één extra konijn veel betekent voor hem, maar voor jullie amper meer moeite is. Het is echt heel belangrijk dat ze een konijnenvriendje hebben. (Maar ik begrijp dat het niet jouw beslissing is.)

Ja ik weet het maar me moeder ziet dat echt niet zitten zolang ik nog thuis woon. Dus ik hoop snel iets te vinden en dan kijken of ik een vriendinnetje kan vinden voor hem.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .