Ga naar inhoud

Beginstadium van E. Cuniculi of iets anders?


Flops

Aanbevolen berichten

 

Mijn konijntje Berry van 1.5 jaar oud vertoont sinds enkele dagen (mogelijke) tekenen van een voorstadium van EC. De eerste dag dacht ik dat hij de hik had. Toen hij het de volgende dag nog steeds had en ik hem wat beter bestudeerd had, bleek het meer een soort stuiptrekking met zijn koppie te zijn. Hij schokt regelmatig licht met zijn hoofdje schuin omhoog. Hij knijpt daarbij soms zijn oogje een beetje dicht. Het oog en oor heb ik grondig bekeken en er is niets te zien en hij heeft geen pijn. Omdat ik het toch niet vertrouwde heb ik mijn (zeer konijnkundige) dierenarts gebeld en een filmpje gestuurd. Zij had het niet eerder gezien, maar gaf aan dat het mogelijk een beginstadium van EC zou kunnen zijn. Ik heb besloten meteen de dag erna te starten met Panacur (1.5 ml per dag). Als het EC is, is er namelijk geen minuut te verliezen en als hij het niet heeft kan de behandeling geen kwaad. Ik maak de kuur van 1 maand ook hoe dan af. Tot nu toe gedraagt hij zich afgezien van de lichte stuiptrekking niet anders. Hij is levendig als altijd en eet, drinkt en poept normaal. Mijn vraag is:

 

-       Is er iemand die eerder dit soort lichte beginsignalen van EC heeft gezien heeft bij zijn konijn?

-       Wat heb je toen gedaan, en bleek het inderdaad EC?

-       Heeft de behandeling geholpen?

-       Enig idee wat het zou kunnen zijn als het geen EC is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Berry krijgt inmiddels een week Panacur en zijn stuipjes zijn bijna helemaal over. Het lijkt er daarmee op -100% zeker is het natuurlijk niet- dat het inderdaad een beginstadium van EC is (was). Ik voeg deze update toe omdat het andere konijnenbaasjes misschien kan helpen om EC in een vroeg stadium te ontdekken en erger te voorkomen. Ik maak de kuur van een maand wel af. Ik ben uiteraard heel blij dat het weer goed met hem gaat! :D 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .