Ga naar inhoud

Konijnen gedrag

Pukkiee

Aanbevolen berichten

Hoi,

ik heb sinds kort een konijntje, maar ik ben nog niet heel ervaren. Als jullie tips hebben laat het me dan weten. Ik heb ook een paar vragen over het gedrag van mijn konijntje. Mijn konijn knikt af en toe (niet heek vaak) ik weet alleen niet waarom ze het doet en of ze ergens last van heeft ofzo. Ook krabt ze wel eens aan het oortje met haar achterpoot en vervolgens likt ze haar poot schoon, is dit gewoon een soort schoonmaken of..? En ze heeft een paar keer een soort van geniest, is dit normaal? Ik heb het nog niet heel vaak gezien en het is ook pas een paar dagen geleden dat ik het voor het eerst hoorde. Het is niet dat we het hooi of de ondergrond hebben verandert dat ze daar misschien een allergische reactie daarop heeft.

alvast bedankt! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat je een konijntje hebt! Nog veel leuker, en dan vooral voor jouw konijntje, is als je er twee hebt. Konijnen zijn groepsdieren en als ze alleen gehouden worden, worden ze ontzettend eenzaam, heel zielig. Konijnen hebben een soortgenootje nodig, die haal je bij een opvang. Je kunt je eigen konijnen dan meenemen en daar kiest jouw konijn zelf een maatje uit. Als je een ram hebt, moet hij eerst gecastreerd worden. Dat kan al na een maand of vier, even navragen bij de dierenarts. Daarna kan hij samenwonen met een leuk vrouwtje. Heb je een vrouwtje, dan kies je een gecastreerd mannetje uit. 

Een dierenwinkel kun je het beste vermijden. De adviezen die ze daar geven zijn ronduit slecht en de verkoop van levende dieren in een winkel zou eigenlijk verboden moeten worden. 

Ik weet niet wat je bedoeld met " mijn konijn knikt af en toe", kun je dat uitleggen? Als je het niet vertrouwt of ze ergens last van heeft, dan altijd naar een dierenarts. Konijnen zijn heel kwetsbare dieren en hebben veel zorg nodig. Krabben aan een oortje en dan schoonlikken is niet meer dan wassen inderdaad. Tenzij ze het overmatig doet, ook dan weer naar de dierenarts. 

Niezen doen konijnen af en toe, maar als het vaker voorkomt even in de gaten houden. Het kan inderdaad door hooi of ondergrond komen. De beste ondergrond is bijv. aubiose. Geen houtzaagsel, dat is heel stoffig en giftig. Hooi uit een pak is ook stoffig, beter kun je hooi van een goede paarden of koeienboer kiezen. 

Hoe woont je konijntje verder? Wel lekker veel ruimte om te kunnen rennen, graven en verstoppen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze gaat met haar hoofd even op en neer, zoals wij mensen eigenlijk ja knikken. Ze zit binnen, en als we thuis zijn mag ze gewoon door de kamer helemaal rond lopen, dit is best groot en ze kan zich helemaal uitleven en rennen we hebben een aantal buizen waar ze zich in kan verstoppen en doorheen kan enzo. Ze vind het onder de tafels ook heel leuk. Ook hebben we een aantal kartonnendozen, dat vind ze heel leuk om daar aan te knagen of in de springen. We hebben er sinds begin december in huis, ze was toen 10 weken oud, ik vraag me af wanneer en hoe ik haar nageltjes moet knippen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ze dat doet terwijl ze aan het onderzoeken is? Dan probeert ze misschien vanalles te zien en te ruiken? 

Nageltjes kun je knippen als het wit te ver zichtbaar is. Niet te ver knippen, het roze is leven en dat is pijnlijk als je daarin knipt. Laat het anders even door de dierenartsassistente voor doen als je toch gaat voor de inentingen, dan weet je het voor een volgende keer. Als ze pas ingeent is kun je ook gewoon even bellen of ze het je voordoen. Vinden ze vast geen probleem. 

Maar krijgt je konijn nou een maatje? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je het gedrag van jouw konijntje een beetje over analyseert. Het is op zich prima om het veel te bekijken, zo word je wel bekend met het normale gedrag en vallen de afwijkingen (als een konijn ziek is) sneller op. Alleen maar handig dus dat je het gedrag van jouw konijn kent. Maar je moet ook niet overal gelijk problemen zien. Ik krabbel vast ook wel eens aan mijn oor en nies ook elke dag wel een keertje, zonder dat ik een allergie heb of verkouden ben. Bij konijnen is dat net zo. Pas als gedrag echt gaat opvallen omdat het vaak voorkomt of omdat er wondjes/plekjes/gekke dingen te zien zijn, dan moet je natuurlijk wel alert zijn en een dierenartsbezoekje plannen.

Het bewegen met het koppie kan "zekeren" zijn. Dat doen konijntjes met rode oogjes / minder goed zicht vaak, maar ook gezonde konijnen doen het wel eens als ze bijvoorbeeld in een nieuwe omgeving zijn en de afstanden willen inschatten en de omgeving in zich op nemen. Het is dus geen ongewoon gedrag, maar als je het echt vaak ziet kan het wel zo zijn dat jouw konijntje misschien wat minder goed kan zien.

Wat leuk dat ze een vriendje krijgt! Naar welke opvang gaan jullie? Heb je al een mogelijke partner op het oog? Mocht je nog geen opvang gevonden hebben, vind je hier de lijst met de opvangen en asiels die er zijn in Nederland en België: https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst/

Ik denk dat je haar heel gelukkig gaat maken met een soortgenootje erbij! Misschien wel handig om je alvast wat in te lezen over het koppelen. Meestal doen ze bij een opvang namelijk alleen een speed-date (=korte kennismaking) om in te schatten of het gaat klikken of niet. Daarna moet je thuis verder koppelen op neutraal terrein (of je moet gekozen hebben voor een koppeling in de opvang, maar dat doen ze niet overal). Informatie over koppelen lees je in dit artikel: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-koppelen/post/koppelen-van-konijnen/

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uur geleden zei Pukkiee:

Jaa we gaan volgende week even kijken voor een vriendje voor haar. Bedankt! 

even kijken? Voor een opvang moet je wel een afspraak maken en je eigen konijn meenemen, heb je dat al gedaan? 

Ga alsjeblieft niet naar een dierenwinkel, de verkoop van dieren daar zou verboden moeten worden en gelukkig volgen daar ook steeds meer winkels in. Dierenwinkels verkopen ongecastreerde dieren waardoor er helaas weer allerlei nestjes ontstaan. Opvangen zitten zo vol, die diertjes zijn al gecastreerd en gesteriliseerd en zitten te springen op een nieuw maatje! Ik ben heel benieuwd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .