Ga naar inhoud

Verse groenten + hooi vraagje


Newby1981

Aanbevolen berichten

Hoi, ik heb een vraagje mbt verse groenten en hooi:

Is het perse noodzakelijk dat konijnen verse groenten (en fruit) krijgen. Ik geef namelijk bijna nooit groenten omdat ik zelf weinig groeten eet die geschikt zijn voor konijnen. Een enkele keer krijgen ze een stukje broccoli of koop ik een klein stronkje witlof voor ze. Een enkele keer geef ik ze een klein stukje appel of banaan.

Ze krijgen 2x per dag SS brokjes en onbeperkt hooi. Gemiddeld krijgen ze 2 snoepjes op een dag. (geen fruitsnoepjes of snoep waar veel suiker in zit)

Ook geef ik iedere dag een beetje van die gedroogde kruiden. (bijvoorbeeld paardenbloem melange van Esve)

 

En dan nog een hooi vraagje: Ik heb verschillende smaken en soorten hooi. Ik geef bijvoorbeeld de ene dag kruidenhooi wortel van Ibarn en de volgende dag Timothy hooi van een ander merk. Maar is dit eigenlijk niet slecht? (bij katten is het bijvoorbeeld zo dat je het beste 1 soort brokjes kan aanhouden)

 

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het persoonlijk heel belangrijk dat ze groenvoer krijgen. Brokken zien er leuk uit, maar zijn verwarmd en geperst wat de vitamines meestal niet ten goede komt.  Persoonlijk vind ik het voeren van vers groenvoer nog belangrijker dan het voeren van gedroogde kruiden of snoepjes.Volgens de adviezen zou het menu van een konijn moeten bestaan uit 80% hooi, 10% vers groenvoer, 5 % brokken en 5 % gezonde snacks (daar vallen fruit en gedroogde kruiden onder).

 

Vers groenvoer bevat veel goede vitaminen en mineralen die konijnen ook echt nodig hebben. Daarnaast vinden ze het lekker, is het goed voor de opname van vocht, konijnen drinken echt vaak te weinig, dus dan is groenvoer een goede methode om te zorgen dat ze toch voldoende vocht binnen krijgen. En is het superhandig om zieke konijnen en na operaties zonder problemen groenvoer te kunnen geven zonder dat je bang hoeft te zijn voor diarree.   Ik heb altijd het idee dat konijnen die groenvoer gewend zijn een veel gezondere spijsvertering hebben en veel minder snel diarree en darmproblemen zoals diarree of verstopping krijgen. Wilde konijnen eten immers niets anders dan verse grassoorten en wat groente, kruiden en fruit wat ze tegen komen.  Bij mij zijn het inmiddels zulke gevorderde groenvoereters dat ik ze nieuwe soorten nauwelijks meer aan hoef te wennen, ze kunnen eigenlijk overal wel direct tegen.

 

Ik koop speciaal voor de konijnen groenten, wat inhoud dat ik dus ook wel de seizoensgebonden producten pak die op dat moment goedkoop zijn. Hier krijgen ze elke dag een flink bakje met groenvoer.  Ik kies vaak een paar veilige basisgroenten die op dat moment goedkoop zijn, en dat vul ik aan met dingen uit eigen tuin (verse kruiden, gras, takken en groente) en met wat er nog meer in de aanbieding was: op het moment zijn dat bijvoorbeeld vaak spruitjes en andere koolsoorten. Zo hou je het groenvoer voeren betaalbaar en door veel te wisselen/meerdere soorten te geven kun je ook niet te eenzijdig voeren qua voedingsstoffen.

 

Hooi wisselen is overigens niet slecht. Zolang ze maar onbeperkt hooi hebben. Smaken verschillen soms wel bij konijnen, dus het is wel aan te raden soorten te kiezen die ze goed eten. Hoe meer hooi ze eten, hoe beter.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, dan ga ik toch wat vaker groenten kopen die de konijnen ook mogen. (voor mezelf ook gezonder :))

Ik wist niet dat konijnen ook spruiten mogen? Dacht dat te veel koolsoorten voor gasvorming kan zorgen?

Ik zal nog eens goed de lijsten van veilige groenten bekijken en ga er dan voor zorgen dat ze iedere dag iets anders krijgen. (uiteraard opbouwend qua hoeveelheid)

Verse kruiden kan ik niet geven want ik heb geen eigen tuin maar zal eens in de winkel kijken welke verse kruiden ze verkopen.

Uiteraard krijgen ze onbeperkt hooi, momenteel vinden ze Ibarn nog altijd het lekkerst dus die geef ik het meest maar soms wil ik iets anders proberen, zeker Timothy hooi omdat het gezondst blijkt te zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staat alles in uitgelegd. Konijnen mogen wel kool en sla eten, maar het zijn wel groenten voor de wat gevorderde groenvoer eters. Niet mee starten dus en altijd in een mix met veilige soorten geven (broccoli valt volgens mij ook onder de koolsoorten, dus je gaf zelfs al kool ;) )

 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/groenten-voeren-konijn/

 

Verse kruiden moet niet hoor, als je ze in de supermarkt moet kopen kan dat best duur zijn. Je zou kunnen kiezen voor wat potjes in de vensterbank, dat wel. Ik heb het voordeel van een eigen tuin waarin veel "onkruid" groeit, wat prima naar de konijnen kan. Maar de supermarkt varianten kunnen wel heel handig zijn om te voeren aan zieke konijnen of na operaties, vooral verse peterselie wil er dan graag in bij de meeste konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik heb jaren lang geen groenten gevoerd, omdat 1 van mijn konijnen er niet tegen kon. Zelfs van een half blaadje witlof kreeg hij enorme plakpoep. Aangezien ik een groep had, kreeg de rest dus ook geen groenten. Ik heb nooit gemerkt dat ze daar last van hadden. Veel hooi en een brok van enige kwaliteit horen er dan wel bij.

Nu geef ik wel groenten, die ik speciaal voor ze koop. Wortel, witlof en bloemkoolblad krijgen ze, aangevuld met gras of andijvie. Ik geef het meer omdat ze het lekker vinden, dan dat ik het noodzakelijk vind.

Dat een konijn te weinig drinkt vind ik altijd wat moeilijk te begrijpen. Ik neem aan dat een konijn wel drinkt als hij dorst heeft. Zo lang er onbeperkt water is, nemen ze heus wel genoeg. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas is het voldoende drinken voor veel konijnen niet waar. De gemiddelde bunnybuncher zal vast naast waterbakken hebben staan in plaats van of naast de drinkflessen en voldoende hooi geven. Onder de forumleden zal het weinig drinken dus wel meevallen vermoed ik.  Maar voor het grootste deel van de konijnen is dat helaas niet waar: zij eten te weinig hooi & drinken water uit een drinkfles. Een brok met een niet al te goede samenstelling erbij in een te grote hoeveelheid, en dan daarbij op lange termijn weinig drinken.  Dan worden de afvalstoffen in het konijnenlijfje niet goed afgevoerd en op de lange termijn geeft dat problemen. Nierproblemen, maar ook gebitsproblemen kunnen hierdoor ontstaan. Maar ook andere problemen door de ophopende gifstoffen. Helaas is dat nog steeds realiteit voor veel konijnen, dus ik wil het toch benadrukken. Een gezond menu is een gevarieerd menu (en dan bedoel ik niet gevarieerd als in gemengd voer!!), groenten zijn wat mij betreft daarbij echt onmisbaar.

 

Toen ik Joris ophaalde werd mij ook verteld dat ik hem maar weinig groenvoer moest geven want hij zou er niet goed tegen kunnen, dat zou bij nederlandse dwerghangoren standaard het geval zijn (?)... nou, dat geloofde ik niet, een gezond jong konijn waaraan nog niets verpest is qua voeding dat al niet tegen groenvoer kan.... dat geloofde ik niet en dat is ook absoluut niet waar.
Aanwennen moest bij hem inderdaad wat rustiger, hij was immers nog helemaal geen groenvoer gewend. Maar zodra een konijn hier meedraait op de normale voeding vind ik echt nooit meer iets van zachte ontlasting of diarree. Misschien gemiddeld 1x per jaar eens een keer een blindedarmkeuteltje wat niet opgegeten is. Verstopping heb ik al jaren niet gehad bij mijn konijnen en gasaanvallen is denk ik ook al bijna 10 jaar geleden (en dat was bij een konijn wat stress had door schurft). Ik geloof toch echt dat dat voor een groot deel komt door goede voeding, een goede darmflora. Natuurlijk is goed hooi eten het belangrijkste wat dat betreft. Maar ik ben van mening  dat dingen als vers gras, verse kruiden zoals paardenbloem en verse groenten daar echt wel aan bijdragen.

 

Brokken kun je een beetje vergelijken met vitaminepilletjes. Als jij als mens alleen een maaltijd bestaande uit vitaminepilletjes zou eten (met een compleet aantal voedingsstoffen voor de dag), en de rest van de dag kreeg je alleen brood en water. Ook al hebben de pilletjes en het brood een lekkere smaak, zou je dan echt gezond zijn? Ik betwijfel het. Daarbij, het lijkt mij echt saai eten. Ik zou best zo een konijn willen zijn dat over een grasveldje in het wild hupt en aangenaam verrast wordt door een lekker kruid of een framboosje dat op een bereikbare hoogte hangt ;)  Nouja, dat lukt bij huisdierkonijnen niet zo makkelijk, maar wat is er nou leuker dan een dagelijkse verse groenvoerschotel voor heerlijke verrassingen?!

Daarom adviseer ik echt: 80% hooi, 10% groenvoer, 5% brokken en 5% rest (gezonde snacks zoals gedroogde kruiden, een beetje fruit, knaaghout etc).  Groenvoer is dus zeker een belangrijk deel van de voeding als je het mij vraagt. Het is het lekkere maar verantwoorde onderdeel van de voeding , het stapje richting de natuur. Hier snokken ze de groenvoerschotels uit mijn handen als ik ze niet snel genoeg neerzet ;) Er zou toch maar een framboosje in kunnen zitten vandaag :'D

 

En ja, er zijn konijnen die in het verleden zo slecht gegeten hebben of zo een slechte start in hun leven hebben gehad dat de goede bacteriën in de darmflora echt om zeep zijn geholpen. Het is heel lastig om dat weer helemaal goed te krijgen. Voor die uitzonderingen is het inderdaad niet mogelijk om groenvoer aan te wennen.  Maar dat zijn er gelukkig maar heel weinig.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb toevallig spruiten liggen thuis, mag ik hier wat blaadjes van geven? Op sommige internetsites staat weer dat je geen spruiten mag geven.

Verder heb ik nog bloemkool, ik begrijp dat ze geen bloemkoolroosjes mogen maar wel wat van dat groene blad wat er om heen zit?

Ik zag in de link dat ze peterselie mogen (bedankt voor de link trouwens Evee) maar ik neem aan dat platte peterselie dan ook gewoon mag? (stomme

vraag misschien maar ik vraag het altijd liever even na)

 

Drinken doen ze wel genoeg, hun drinkbakjes zijn altijd ver leeg.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spruitjes kunnen gas veroorzaken als je zomaar uit het niets een heleboel spruitjes zou gaan geven. Als je het gewoon aanleert en mengt in een groenteschotel mogen ze er gewoon lekker van eten. Hier vallen spruitjes best goed in de smaak, op het moment heb ik ze ook in de groenteschotel zitten en krijgen ze zelfs 2 spruitjes per dag per konijn ;)

 

Van bloemkool mogen ze ook de roosjes, maar de meeste mensen eten die zelf op en geven het blad aan de konijnen ;) Ook bloemkool is een koolsoort, dus wel in de mix en rustig aanleren.

 

Platte peterselie mogen ze ook gewoon hebben.

 

Let wel op dat je met spruitjes en bloemkool wel al aan 2 koolsoorten zit. Om als eerste aan te leren misschien niet de meest handige soorten. Je zou bijvoorbeeld ook voor bladgroenten zoals spinazie, witlof en andijvie kunnen kiezen voor erbij, dat zijn veilige soorten. Wortelloof en het loof van radijs valt hier ook altijd wel in de smaak en is ook veilig om te geven(radijs zelf vinden ze niet te eten, dus gaat bij ons zelf door de sla heen haha ).

 

Fijn dat ze genoeg drinken!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de info!

Witlof kregen ze al, ik nam altijd een ministronkje voor ze mee aangezien dit 10x niets kost. Maar behalve witlof, broccoli, basilicum en rucola zijn ze niet veel gewend. Wortel geef ik liever niet omdat er te veel suiker in zit en 1 konijn is al aan de dikke kant. Ik ga ze vanavond allebei 1 blaadje van een spruitje geven en morgen weer. Bloemkool zelf ga ik ze nog niet geven maar wel een stukje van dat groene blad. Ik gooi er wat peterselie overheen en ga het vanaf nu iedere dag opbouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik schreef wortelloof, niet wortel ;) Van wortelloof worden ze niet dik, de suikers zitten in de wortels, niet in het loof. Wortelloof is een groenvoer soort die veilig is om te geven (goedkoop vaak ook, zeker als er bijv. markt in de buurt is waar je om wortelloof kan vragen, geven ze soms zelfs gratis mee).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze warmoes, selderloof, bloemkoolbladeren, ruccola, veldsla, venkel, witloof, rosemarijn, aardbeiblaadjes, salie en af en toe kleine stukjes wortel. (Minder dan 1 cm.) Zoals Evee in haar artikels zegt: introduceer nieuwe groenten mondjesmaat en gedurende meerdere dagen. Hier willen ze pas iets proeven als ik het twee of drie dagen achter elkaar geef. Ik begin meestal met 1 blaadje of half blaadje van een nieuwe groente en als ze de dag nadien geen diaree hebben, bouw ik het op. Introduceer daarom ook altijd maar één nieuwe soort per keer, kwestie dat je snel de schuldige vindt bij diaree.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Evee:

Helaas is het voldoende drinken voor veel konijnen niet waar. De gemiddelde bunnybuncher zal vast naast waterbakken hebben staan in plaats van of naast de drinkflessen en voldoende hooi geven. Onder de forumleden zal het weinig drinken dus wel meevallen vermoed ik.  Maar voor het grootste deel van de konijnen is dat helaas niet waar: zij eten te weinig hooi & drinken water uit een drinkfles. Een brok met een niet al te goede samenstelling erbij in een te grote hoeveelheid, en dan daarbij op lange termijn weinig drinken.  Dan worden de afvalstoffen in het konijnenlijfje niet goed afgevoerd en op de lange termijn geeft dat problemen. Nierproblemen, maar ook gebitsproblemen kunnen hierdoor ontstaan. Maar ook andere problemen door de ophopende gifstoffen. Helaas is dat nog steeds realiteit voor veel konijnen, dus ik wil het toch benadrukken. Een gezond menu is een gevarieerd menu (en dan bedoel ik niet gevarieerd als in gemengd voer!!), groenten zijn wat mij betreft daarbij echt onmisbaar.

 

 

Waar baseer je dit op? Heb je het onderzocht? Of is het speculeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag mij af of je door hebt hoe onaardig jouw reacties vaak overkomen, Rian. Je kan dat ook wat vriendelijker verwoorden zonder mij te beschuldigen van speculeren.

 

Nee ik heb het niet zelf onderzocht. En nee ik heb het ook niet verzonnen. 

 

Het onderzoek, dat heeft iemand anders gedaan. Het is een paar jaar geleden onderzocht, als ik het goed herinner heb ik het gelezen in een onderzoek naar gebitsproblemen en calcium opname bij konijnen. Het onderzoek wat bron is geweest voor dit artikel op bunnybunch.

 

Daaruit kwam  dat konijnen minder drinken uit een drinkfles dan uit een bakje en ook dat meer hooi eten zorgt dat konijnen meer drinken. En dat te weinig drinken als gevolg heeft dat de afvalstoffen niet goed worden afgevoerd via de urine, wat voor problemen kan zorgen, zowel bij het gebit als in de urinewegen.  Het advies om groenvoer op te nemen in het dieet van het konijn, omdat het veel vocht bevat komt ook uit dat onderzoek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry? Jeetje, misschien ligt het aan de manier waarop jij het leest. Ik zeg het op een hele normale manier, zonder er ook maar een enkel vervelend woord bij te gebruiken. Ik beschuldig jouw nergens van, dat zit tussen jouw oren. Ik vroeg het me af, ik zal de volgende keer bloemetjes op mijn tekst plaatsen zodat het niet te vervelend voor je overkomt. 

Bedankt voor je onderbouwing, dat was het enige wat ik wilde weten. (+100 bloemetjes, hartjes, kusjes, plaatjes zitten helaas niet op BB)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bloemetjes hoeven natuurlijk niet, dat is ook weer overdreven. Het zijn niet de woorden die vervelend zijn, maar jouw vraagstelling komt op mij erg aanvallend over. Alsof ik mijzelf moet bewijzen omdat ik iets zeg, alsof ik onzin vertel en ik mij moet verdedigen daarvoor.

 

Door de vraagstelling iets aan te passen had het gewoon een vraag naar informatie, uit interesse, kunnen zijn. Dat je er graag meer over wilde weten omdat je het interessant leek. Dat komt nu niet zo over. Het komt nu over alsof ik een betoog moet houden voor de "rechtbank" om te verantwoorden waarom ik dat zei of een politicus ben die op het matje wordt geroepen voor een uitspraak. Ik begrijp nu dat je het niet zo bedoeld hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, spruitenblaadjes lusten ze niet :) De peterselie ging erin als koek en het blad van de bloemkool ook.

Vandaag ga ik wortelloof geven. Ik las alleen ergens dat wortelloof vaak bespoten is omdat de meeste mensen dit niet eten. Maar ik neem aan dat het geen kwaad kan als ik het goed was?

Excuses trouwens dat ik dit topic bij gezondheid heb geplaatst ipv voedsel :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad wel aan te raden de groenten goed wassen voor je ze geeft, eventjes droogdeppen of uit laten lekken, en dan kun je het geven aan de konijnen. Ik laat alles uit de koelkast ook altijd eventjes op temperatuur komen voor ik het geef. Meestal maak ik de schotels klaar als ik aan ons eigen eten begin. En als wij klaar zijn met eten zet ik ze dan buiten bij de konijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer een stomme vraag misschien maar ik heb een koolrabi gekocht en hier zitten 3 van die steeltjes aan. Zouden ze die steeltjes mogen hebben?

ik koop ook wel eens van die roerbakgroenten in zo’n zak. Zou het kwaad kunnen als ik hier wat dingetjes uit vis die ze mogen of is dit niet aan te raden omdat er in zo’n zak bijvoorbeeld ook prei of kool zit? Of gaat het ook weer niet zo ver?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het loof van de koolrabi mogen ze inderdaad eten.

 

Zelf geef ik geen dingen uit een zakje roerbakmix, ik denk niet dat het heel veel kwaad kan als je het wel doet (mits je er zeker van bent dat je de veilige dingen er uit geeft) maar het zijn meestal vooral kool- en preisoorten die er in zitten. Zoals eerder gezegd is kool echt meer iets voor gevorderde eters. Als je start zou ik toch echt meer voor de veilige dingen gaan en ook niet te veel soorten tegelijk introduceren.

 

Qua voedingswaarde maakt het voor hooi helemaal niet uit of het groen of bruin is. Het verschil in kleur kan door een aantal dingen komen: Het moment van oogsten, de manier van drogen: zongedroogd hooi is vaak bruin/geel, oven/machinaal gedroogd hooi is vaak veel groener. Ook de grassoort kan uitmaken: weidehooi is een mix van verschillende grassen en is vaak groener dan bijvoorbeeld luzerne of timothy hooi. De kleur heeft weinig invloed op de voedingswaarde, het is meer dat de baasjes daar op letten dan de konijnen :'D

 

Sommige konijnen geven wel een voorkeur aan: er zijn konijnen die van dikke stengels houden, er zijn konijnen die van fijne sprietjes houden, sommige konijnen houden van echt vers groen hooi, terwijl anderen juist het gele hooi er tussenuit vissen. En dan heb je ook nog lange stengels en korte stengels. Dat is echt smaken verschillen.  Ik merk dat ook goed in de webwinkel, de ene klant vraagt welke hooisoort de meest lange, dikke stengels heeft, terwijl een ander juist het fijne, groene hooi wil.

 

Dan hebben zowel de grassoort als de verwerkingswijze nog invloed op hoe stoffig hooi is. Ook dat kan invloed hebben op hoe graag de konijnen er van eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de info! Het was trouwens geen koolrabi maar venkel kwam ik later achter:( Dit vonden ze allebei niet lekker.

 

wat het hooi betreft blijf ik maar van alles proberen, ze hebben nu namelijk weer een fase dat ze te weinig hooi eten. Heb wel het idee dat ze liever dikke en lange stelsels hebben zoals Ibarn dus die heb ik altijd in huis. Heb nu weidehooi van PUUR gekocht, dat Timothy hooi van PUUR aten ze ook vrij graag. Maar die merken van de Boerenbond moeten ze echt niet hebben. Tja, ze zijn kieskeurig hoor;)

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .