Ga naar inhoud

Medicatie toedienen zonder stress?

klaartjevs

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen

Wegens mijn ene konijn EC heeft, moeten mijn andere konijnen preventief medicatie krijgen. Nu zijn ze niet echt gewoon om veel opgepakt te worden, dus dit geeft veel stress. Ik heb ze gered van een spuitje  om in te slapen en ze in een groot renhok buiten geplaatst. Omdat ze al wat bang waren, heb ik enkel geoefend met erbij te gaan zitten en ze zelf naar me toe te laten komen. Ik heb mezelf nooit opgedrongen om hun te willen opnemen. Zelf leek het me niet fijn om als klein konijn door een reus van een mens opgepakt te worden. Nu heb ik een dochtertje van 3 maand dus het oefenen is de laatste maanden niet veel van in huis gekomen.

Tips om dit toch minder stressvol te maken? Het is een spuitje in de mond dat ze krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oppakken vindt geen enkel konijn fijn, dat gaat ook niet werken. 

Ga op de grond zitten, wikkel vliegensvlug een handdoek om het lijfje, kopje uit laten steken, konijnnenpakketje tussen je knieen zodat ze zichzelf niet achteren kunnen wurmen, met de ene hand het kopje omhoog, met de andere hand spuit met medicatie achter de voortandjes/zijkant mondje voorzichtig erin, langzaam spuiten en laten slikken. Het is best een flinke hoeveelheid die je moet geven (Panacur/Fenbendrops neem ik aan) maar als je het spuitje eenmaal goed in het mondje hebt en konijn in de houtgreep, dan kunnen ze niet anders dan afslikken. 

Je zou ze ook nog kunnen oppakken als je ze in een handdoek hebt zitten, als je hiet niet makkelijk vindt om op je knieen te zitten. 

Niet leuk, wel noodzakelijk. 

Waarschijnlijk gaan ze je na een paar dagen haten en vermijden, maar goed, het is voor hun eigen bestwil. Komt ook wel weer goed. 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Panacur is er ook in tablet vorm. Dit is met name voor grotere konijnen ook goed te gebruiken, omdat je (een deel van) een tablet kunt verpulveren in een vijzel of tussen twee lepels. Het poeder kun je tussen twee dunne plakjes appel smeren of bv. oprollen in een beetje nat gemaakt blaadje andijvie o.i.d. en dan uit de hand geven. Eerst een klein stukje geven zonder medicatie en ook afsluiten met een medicijn vrij stukje. Hoeven maar hele kleine stukjes te zijn. Als dat lukt, hoef je het konijn dus niet te pakken. Misschien die mogelijkheid eens overleggen met je dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden zei Bammyflurry:

Panacur is er ook in tablet vorm. Dit is met name voor grotere konijnen ook goed te gebruiken, omdat je (een deel van) een tablet kunt verpulveren in een vijzel of tussen twee lepels. Het poeder kun je tussen twee dunne plakjes appel smeren of bv. oprollen in een beetje nat gemaakt blaadje andijvie o.i.d. en dan uit de hand geven. Eerst een klein stukje geven zonder medicatie en ook afsluiten met een medicijn vrij stukje. Hoeven maar hele kleine stukjes te zijn. Als dat lukt, hoef je het konijn dus niet te pakken. Misschien die mogelijkheid eens overleggen met je dierenarts.

Het is er ook nog eens in pastavorm. Ik smeerde het altijd uit op andijvie, witlof of wortel (bij wortel was het wel lastiger omdat ze niet zoveel wortel mogen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .