Spring naar bijdragen
De Bunnybunch webwinkel is gesloten van 10 december tot en met 20 januari.
Spot

Zelf konijnenhok gemaakt (met filmpje)

Recommended Posts

Hey allemaal,

Eindelijk hebben wij twee gezonde konijnen gekocht (na een lang verhaal eerder op dit forum geplaatst), 1tje is een Dwerg Rex voedster en de andere een Hollandse dwerg hangoor. Dit keer bij een bekende fokker. De ram is gecastreerd en ze konden gekoppeld worden. Dit ging goed! Gelukkig! Dol blij met elkaar besloten wij ze een prachtig verblijf te maken.

Misschien vinden jullie het leuk!

We zijn echt blij met het resultaat, wat vinden jullie ervan?

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

mooi gemaakt, ziet er stevig uit en lijkt me handig in gebruik

MAAR ik vind het veel te klein. Hoe groot is dat helemaal? 60*120cm?

Ik zie het rexje 3 hupjes doen en that's it. Ze kunnen nooit eens lekker een sprintje trekken en zitten de hele dag op elkaars lip.

vat dit niet op als een belediging, maar als je verder op deze site had gekeken en de info ter harte had genomen had je kunnen weten dat dit te krap is.

oja, ook ik ben begonnen met zo'n te klein hok en heb gezien wat ruimte met een konijn kan doen en wil nu echt niet meer terug naar zo'n klein hok.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In vind dat je een fantastisch mooi hok hebt gemaakt!

Maar zoals Hillegina al typte, is het als continue verblijf te klein.
Als hok is het groot genoeg maar kun je er ook een ren bij aan maken?

Die dan 24 uur per etmaal toegankelijk voor je nijnen?

Een ren van minimaal 3 m2 zodat ze de ruimte krijgen om een sprintje te trekken.

Dan zou het helemaal fantastisch zijn. :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oeiii

gelijk de aanval... :ziek:

zonder vooroordelen zou het toch wel anders aanvoelen maar hier als aanvulling:

de konijnen lopen grotendeels los rond minimaal 2 uur per dag.

In de zomer lopen ze in de ren straks buiten op het redelijk grote grasveldje buiten

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kom ik toch ook nog even op terug, zonder je te willen aanvallen. We willen hier alleen het beste voor de konijntjes, het is dus echt niet persoonlijk bedoeld. Maar we hopen toch dat je luistert naar de tips en kijkt of je ze kan toepassen.

Maar het hok is te klein, voor een koppel is minimaal 2 vierkante meter, het liefst zelfs 4 vierkante meter op vlakke grond aan te raden als permanente leefruimte. Permanent houd in dat ze er altijd in moeten kunnen. Als jij ze 2 uur los laat, zitten ze nog 22 uur per dag in het hok. Dat is heel veel uur. De gemiddelde gevangene in Nederland komt nog meer uur uit zijn cel dan dat ;) Om even een vergelijking te trekken.

Houd er ook rekening mee dat als je nu een koppel jonge konijnen hebt de kans op kleine leefruimte heel groot is dat ze straks niet meer samen kunnen. Als de voedster bijv. van het voorjaar hormonaal gedrag krijgt zoals schijzwangerschappen en humeurige buien, dan kan de ram geen kant op. En als ze eenmaal vechten is het lastig om ze weer terug te koppelen. Op grotere leefruimte is de kans op een gelukkig koppel veel groter. Ze kunnen elkaar dan beter ontlopen.

Het hok ziet er echt heel mooi uit, maar kijk echt of je op de één of andere manier een ren er omheen kan zetten of naast kan maken, waar ze 24/7 in kunnen. Dat kan bijvoorbeeld al een panelenren zijn die je er omheen zet, hoeft dus echt niet duur te zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

ohja, nog een toevoeging. In een hok als dit mis je allerlei leuk konijnengedrag zoals de dolle renbuien die ze kunnen hebben en binky's. Daar is de ruimte helaas te klein voor. En dat zijn nou juist van die ontzettend leuke gedragingen om te zien! :bunny:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heel mooi hok. Ik sluit me verder wel aan bij de rest. Maar als je zo'n mooi hok in elkaar kunt zetten is het vast ook geen probleem om er nog een rennetje aan te knutselen ;) 

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .