Spring naar bijdragen
SweetVanilla

Konijn laten trimmen

Recommended Posts

Hey allemaal, ik heb een langharig konijn (geen teddy widder) die dus regelmatig gekamd moet worden, dit is natuurlijk niet haar favoriete bezigheid en al snel heeft ze er echt genoeg van. We hebben haar bij een fokker vandaan, wat ik nu ik het heb ervaren echt zwaar afraad, waar ze slecht verzorgd is. Haar ondervacht is heel stug en momenteel moet ik haar dagelijks kammen. Vandaag kwam ik opeens een gigantische klit tegen die helemaal tot haar huid zat en er dus af heb moeten knippen. Aangezien ze hiervoor dus maanden zonder vachtverzorging bij de fokker heeft gewoond verdenk ik dat er nog wel meer van dit soort klitten zitten die op plekken zitten waar ze nu nog niet toelaat om gekamd te worden. Ik vroeg me dus af of het misschien slim is om haar een keer te laten trimmen zodat alle klitten er uit zijn en ik (met een goede start) het daarna kan bijhouden zodat dit nooit meer gebeurt. Ze staat binnen dus verwacht niet dat ze het koud er door zal krijgen. Of is het beter om gewoon door te blijven gaan met zelf kammen en knippen? Alvast bedankt!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het lijkt me zeker verstandig om eens met haar naar een goede trimmer te gaan, dan kun je met een schone lei beginnen en kun je wellicht nog wat tips krijgen hoe je het zelf goed bij houdt. 

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kunt een flinke klit tot op de huid ook ergens middenin "inknippen" en daarna met je vingers uitpluizen. Zo hoeft je niet alles weg te knippen en niet bang te zijn dat je de huid raakt. Zo heeft mijn DA het mij in ieder geval een keer laten zien. 

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-12-2017 at 12:50 zei Rian:

Je kunt een flinke klit tot op de huid ook ergens middenin "inknippen" en daarna met je vingers uitpluizen. Zo hoeft je niet alles weg te knippen en niet bang te zijn dat je de huid raakt. Zo heeft mijn DA het mij in ieder geval een keer laten zien. 

Zo doe ik het ook vaak. Soms is het moeilijk te zien/voelen waar de klit nu precies ophoudt en waar de huid begint. Altijd zorgen dat je zéker weet dat je in de klit knipt. Daarna kan je dan weer kijken/voelen en eventueel nog een stukje wegknippen. En bij een klit die tot de huid zit krijg je het natuurlijk niet helemaal weg met knippen, dus moet je het sowieso een stukje uitfrummelen. Een konijn heeft een tere huid, dus wees ook voorzichtig met dat uitfrummelen.

Het is zeker slim om nu naar een trimmer te gaan zodat je het daarna bij kan houden. De trimmer kan je ook tips geven. Ik zou de vacht van je konijn kortknippen. Dat is fijn voor haar en dan hoef je misschien niet meer elke dag te kammen, maar knip je het bijvoorbeeld 1 keer in de 2 weken kort. 

Ook op de plekken waar ze het niet fijn vindt om gekamd te worden kunnen klitten zitten. 

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .