Ga naar inhoud

Hoe vaak op controle bij dierenarts?


Newby1981

Aanbevolen berichten

Hoe vaak gaan jullie op controle bij de dierenarts? Halfjaarlijks of jaarlijks?

Ik heb sinds deze zomer 2 konijnen en vind het moeilijk om te zien of hun gewicht goed is, de nagels niet te lang en hun tanden niet te lang.

Ze zijn in januari 2017 geboren en volgens mij in maart ingeënt (moet ik even in hun paspoort kijken thuis) Ik was van plan om ze gelijk te laten

controleren bij de nieuwe inentingen maar twijfel nu om niet eerder te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het goed is zijn ze voor alles ingeënt maar ik ga dit vanavond even checken in het paspoort. (ben ik gisteren natuurlijk weer vergeten)

1 van de konijnen is volgens mij te dik, ik wil eigenlijk de mening van de dierenarts en ga dus in december maar al op controle en eventueel

gelijk om de inentingen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat ze eigenlijk alleen checken bij de inentingen, dus 1 of 2 keer per jaar. Nou vertrouw ik inmiddels ook wel op mijzelf om problemen te herkennen, en dan maken we natuurlijk wel een extra ritje naar de dierenarts.

 

De basisdingen, zoals nagels knippen en gewicht controleren doe ik zelf.  In het voorjaar / zomer spray ik de konijntjes ook eens in de 3-4 weken in tegen maden. En indien nodig help ik wat met de verharing. Ik pak de konijntjes niet zo vaak op, aangezien ze dat niet fijn vinden. Ik denk ongeveer eens in de 3-4 weken maar. Ik doe wel regelmatig een kleine check als ze gewoon op vier pootjes staan, dat doe ik meestal tijdens het voermoment 's ochtends. Omdat ze de brokjes dan belangrijker vinden dan wegrennen omdat ik ze wil aanraken ;)

 

Wegen kun je trouwens vrij makkelijk op een keukenweegschaal of babyweegschaal. Als je weet wat het ideale gewicht van het konijn ongeveer is (even vragen als je bij de dierenarts bent), kun je het op die manier zelf goed in de gaten houden. Ik doe dat zelf eigenlijk alleen bij jonge/zwake/zieke/oude dieren. Bij de gewoon fitte konijnen controleer ik het  gewicht op het oog en door aan de rug te voelen. Als je aait met een beetje druk moet je de ribben kunnen voelen, maar ze moeten niet uitsteken. Als het moeite kost ze te "vinden" zijn ze te dik, steken ze uit, dan is het konijn te mager.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de info Evee! Nagels knippen gaat me never nooit lukken, ze willen absoluut niet opgepakt worden dus als ik de nagels moet gaan knippen houden ze hier een trauma aan over en ik wil niet dat ze bang voor me worden. Dit ga ik maar aan een deskundige overlaten :-)

Ik snap niet waarom 1 konijn te dik is, volgens mij geef ik toch echt niet te veel eten. (2x per dag een paar brokjes van SS, en soms wat verse groenten en heel soms een klein stukje fruit. Hooi is uiteraard onbeperkt) Ik zal dit gelijk eens met de dierenarts bespreken. Het andere konijn is perfect van gewicht als ik het zo zie. Het zijn 2 zusjes maar zo verschillend van elkaar. Qua vacht, gewicht, kopje en gedrag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige konijnen ogen dik, terwijl ze dat niet altijd zijn. Joris ziet er altijd dikker uit dan Brenda. Maar Joris is een vrij ovale nederlandse hangoordwerg. Hij is ook wel wat dik  hoor, maar ook weer niet extreem. Brenda heeft meer een soort hazen-figuur, echt dat ranke, slanke. Terwijl joris het mollige-hangoor-figuur heeft. Rammen zijn over het algemeen toch iets grover van bouw dan voedsters.

 

Ze krijgen samen een afgemeten hoeveelheid voer, echt maar heel weinig brokken. Maar Joris eet sneller, eet meer dus. En hij is minder actief dan Brenda. Als ik ga korten op hun voer, zie ik dus eerst dat Brenda afvalt, wat eigenlijk niet de bedoeling is, en daarna pas dat Joris  gewicht verliest. Je moet er een beetje een balans in zien te vinden waarbij ze allebei gezond zijn. De een is dan misschien aan de onderkant van het gezonde gewicht en de ander aan de bovengrens, maar zolang het geen extremen zijn is het prima. De dierenarts kan je daar vast wel in adviseren, mits het een konijnkundige dierenarts is natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig heeft m'n eigen dierenarts zelf ook konijnen dus ik denk dat dat wel goed zit. Vaak geef ik de brokjes uit m'n hand en geef Monkey (de slanke) de grote brokjes en Binky (het dikkertje) de kleine brokjes :) Binky is inderdaad een stuk minder actief en een grote vreetzak, als ik met brokjes af kom lijkt hij wel bezeten.

Ik ga volgende week naar de dierenarts en hoor dan wel van haar of Binky inderdaad te dik is. Anders wordt het toch een dieet voor haar. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .