Ga naar inhoud

Eten van de muur, bank, kleed en de rest van de meubels, help!


Vicky&boefje

Aanbevolen berichten

Hoi mede konijnenliefhebbers,

 

Ik heb sinds een half jaar een nieuw konijn (kruising hangoor, teddy) die nu bij mijn voedster zit. 

Onderling gaat het , na een ietwat lastige koppeling,  best goed tussen die twee.

Nu is dat nieuwe konijn, viktor heet hij, erg dol op alles in huis wat hij maar kan verzinnen om op te eten.

Hij eet de muur op, niet een beetje knabbelen op hoekjes, nee gewoon in de gehele woonkamer, grote stukken stuckwerk wat hij weg eet. ik vind daarna geen kruimels op de grond dus hij eet het echt op.  het vloerkleed is ook aan de beurt geweest, net zoals de tafelpoten en ga zo maar door. 

Natuurlijk krijgen ze ruimschoots te eten, hooi, wilgenhout, speelgoed etc. dus daar kan het niet aan liggen.

Mijn andere konijn doet dit soort dingen niet, en als ze wel een keer ergens aan knaagt dan is even hard iets roepen voldoende om haar te laten stoppen.

Viktor daarentegen schijnt niet zo gauw onder de indruk te zijn en blijft rustig zitten als je hem probeert weg te jagen.

Viktor en ik kunnen het nog niet zo goed samen vinden en op deze manier gaat hij mij ook niet vertrouwen omdat ik hem elke keer moet wegjagen als hij mijn spullen weer kapot maakt.

heeft iemand een idee wat ik hiermee kan?? ik ben echt wanhopig ondertussen want mijn voedster, boefje, lijdt er ook onder omdat ze elke keer schrikt. 

Dus alle suggesties zijn welkom!!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, het is natuurlijk konijnengedrag om dingen te slopen. Afleren vind ik niet realistisch en ik vind ook niet dat je dat van een konijn mag verwachten (niet aanvallend naar jou bedoeld, ik bedoel het in het algemeen). Je hebt mazzel dat Boefje het niet doet, maar ik denk niet dat je het Victor kwalijk kan nemen dat hij het wel doet. 

 

Dat neemt niet weg dat het voor jou niet leuk is dat je huis ondertussen gesloopt wordt! Ik zou ze dan:

  • een ruime ren (minimaal 2 m2 op 1 oppervlak) in huis geven waar ze dag en nacht hun gang mogen gaan met slopen van wat er in staat, en eventueel alleen nog onder toezicht in huis los laten lopen, of
  • ze altijd los laten lopen in huis/gedeelte van het huis, maar muren en meubels afzetten met renpanelen, of
  • ze in het voorjaar permanent naar buiten verhuizen naar een ruime ren waar ze hun gang mogen gaan.

Hoe het nu is is voor jou niet fijn (huis dat gesloopt wordt, constant konijnen in de gaten houden en ze laten schrikken) en voor de konijnen niet fijn (ze schrikken en worden bang voor jou, en ze krijgen ongezonde dingen binnen waar ze misschien een keer flink ziek van worden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt super vervelend dat je zo'n enorme sloper getroffen hebt... Ik ben het wel met @Lienappelsien eens, het is niet realistisch om te verwachten dat dat gaat veranderen. Ik heb een konijn die best goed luistert (tot je uit het zicht bent dan) maar ook eentje, ja, die geeft gewoon geen f*ck. Ze is best wel voorzichtig en schrikachtig, maar als ze d'r tanden in het behang heeft of d'r nagels in mijn nieuwe deken laat ze gewoon niet los. 

 

Ik ben helemaal niet zo van vrijheidsbeperking als het niet nodig is, maar als ik dit zo lees denk ik wel van... Kijk inderdaad of je een mooie, stevige, ruime ren voor ze aan kunt schaffen. Want dingen als muur eten is gewoon ongezond (lijkt mij). Een beetje knagen hier en daar hoort erbij en als je konijnen binnen hebt wéét je dat er weleens wat sneuvelt, maar ze moeten er natuurlijk niet op den duur ziek van worden. Wij hebben hier zelf een kamer die konijnproof is en waar dingen ook wel stuk mogen (en gaan...), dat is natuurlijk ideaal maar die mogelijkheid moet je maar net hebben. Of je zou ze inderdaad naar buiten kunnen doen, maar ik kan me voorstellen dat dat qua gezelschap misschien niet de voorkeur heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .