Ga naar inhoud

Weer/nog steeds wormen


S&T

Aanbevolen berichten

Mijn konijntjes hebben al waarschijnlijk hun hele leven of vanaf heel jong wormen. Ik ontdekte het in februari maar achteraf kwam ik er achter dat ik ze eerder had gezien maar niet wist dat het iets was (alleen soms flinterdunne witte haartjes op de keutels). 

Ik heb ze in februari eerst 5 dagen fenbendazol gegevens, daarna zou het weg moeten zijn. De keutels zagen er goed uit dus leek weg te zijn. 

In mei waren de wormen weer duidelijk te zien. Toen heb ik 35 dagen fenbendazol gegeven, want na 28 dagen was het nog niet weg... Toen maar gestopt en het aangekeken. Het leek weg te zijn, maar gisteravond zag ik weer 1tje. De rest van de keutels zat niks in. 

 

Ik word hier een beetje moedeloos van. De dierenarts zei dat het eigenlijk echt wel weg zou moeten zijn bij 28 dagen behandeling. 

 

Iemand nog een goede tip voor een ander medicijn, liefst iets dat niet via het mondje moet worden gegeven. Tommie trapt namelijk nergens in en heeft meteen door wat er gaat komen als ik met hrt spuitje aankom. Dus hij gaat dan in een hoekje zitten waar ik er niet bij kan. Vanalles geprobeerd maar optillen en vasthouden is de enige optie bij hem. Ik vind dat zo zielig voor hem dat ik liever niet weer 5 dagen kuur wil geven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11/17/2017 at 23:43 zei S&T:

Iemand nog een goede tip voor een ander medicijn, liefst iets dat niet via het mondje moet worden gegeven. Tommie trapt namelijk nergens in en heeft meteen door wat er gaat komen als ik met hrt spuitje aankom. Dus hij gaat dan in een hoekje zitten waar ik er niet bij kan. Vanalles geprobeerd maar optillen en vasthouden is de enige optie bij hem. Ik vind dat zo zielig voor hem dat ik liever niet weer 5 dagen kuur wil geven. 

Dat is echt heel vervelend, voor zowel jou als Tommie. Ik moet hier helaas ook bijna altijd wel iemand (of beide) van medicijnen voorzien en dat doe ik door geprakte appel. Ze krijgen dan ieder een kwart appel (wel van die kleintjes, anders is het wel erg gortig) en dat vinden ze eigenlijk zo lekker dat ze dat ook met medicijnen prima op willen eten. Met cisaral is dat een beetje lastig omdat dat echt een hele sterke, vieze smaak heeft, maar panacur gaat prima.

 

Op 11/17/2017 at 23:43 zei S&T:

(alleen soms flinterdunne witte haartjes op de keutels).

Is dat een symptoom van wormen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het gemengd in babyvoeding van puur fruit. Saartje was steeds door het dolle heen als ik daarmee aankwam maar tommie is heel eigenwijs en liet het staan... Heb allerlei smaken geprobeerd. Hij eet alleen brokjes, hooi en witlof of beetje sla... 

 

Ik heb ergens een keer een foto gezien waar die witte haartjes op zaten. Zelfde als op deze site https://fransehangoren.com/franse hangoren en keutels.html

Ik heb geen echte wormen meer gezien sinds ik het bericht heb geplaatst. Dus ik kijk het nog even aan. Ze eten heel goed en keutels zien er goed uit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het probleem bij wormen dat de eitjes heel snel weer in het konijn terecht kunnen komen doordat ze hun bd keutels opeten en de hele cyclus van eitje tot worm die uiteindelijk in de keutel zichtbaar is, weer van voren af aan begint. Daarom kan het zo hardnekkig zijn. Ik denk dat als je nu weer een keutel met een worm hebt gezien, de kans wel aanwezig is dat je er dus nog altijd niet vanaf bent en je misschien nog een keer zo lang de kuur moet volhouden. Je zou eens kunnen opzoeken hoe het zit met die cyclus van eitje tot worm, dan weet je hoe lang het allemaal kan duren. Ik heb het hier ook een hele lange tijd gehad, en na weet ik hoeveel liters Panacur was het uiteindelijk gelukt. 

Ik snap dat je het zielig vindt, probeer te bedenken dat wormen hebben nog veel zieliger is en dat je hem wil helpen. Hij begrijpt dat niet, jij wel, en verder dan dat gaat het gewoon niet. Dan maar optillen. Hou vol! 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden zei josti:

heb je stronghold al geprobeerd?

 

 

Stronghold werkt tegen vachtmijt en vlooien. Maar ik dacht niet tegen wormen? 

 

@S&T je schrijft dat hij witlof eet. Daar smeerde ik het vaak op. Nou had ik Panacur pasta, dus dat bleef er aardig op zitten. Jij hebt misschien een meer vloeibare versie en dan is dat lastiger (maar misschien heeft jouw dierenarts ook wel de pasta?). 

En anders zit er niets anders op dan het hem onder dwang te geven. Zoals Rian zegt is het voor zijn eigen bestwil. 

 

Vervelend dat ze er maar niet van af komen. Even ‘hardop’ meedenkend, maak je hun wc-bak en je veger en blik nu ook regelmatig met een schoonmaakmiddel schoon? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Lienappelsien:

 

Stronghold werkt tegen vachtmijt en vlooien. Maar ik dacht niet tegen wormen? 

 

@S&T je schrijft dat hij witlof eet. Daar smeerde ik het vaak op. Nou had ik Panacur pasta, dus dat bleef er aardig op zitten. Jij hebt misschien een meer vloeibare versie en dan is dat lastiger (maar misschien heeft jouw dierenarts ook wel de pasta?). 

En anders zit er niets anders op dan het hem onder dwang te geven. Zoals Rian zegt is het voor zijn eigen bestwil. 

 

Vervelend dat ze er maar niet van af komen. Even ‘hardop’ meedenkend, maak je hun wc-bak en je veger en blik nu ook regelmatig met een schoonmaakmiddel schoon? 

Stronghold heb ik wel geprobeerd maar meer preventief omdat er kleine plukjes van de oren af waren. De dierenarts kon niks vinden van een mijt maar voor de zekerheid had ze wel stronghold gegeven. 

Het is inderdaad een pinworm. Dat hebben ze onder de microscoop gezien. 

 

Ik heb de vloeibare versie. Dat heb ik een keer op de witlof gedaan maar dat had hij door... Hij is echt heel slim wat dat betreft. 

 

Ik heb het hok in t voorjaar even helemaal schoongemaakt en opgeknapt. Met spul waar ook alcohol in zit, dus dat doodt echt alles. Daarna bleken ze alsnog wormen te hebben. 

Ik dacht dat schoonmaakmiddel niet zo goed was voor ze dus ik maak de toilet etc. alleen schoon met heet water. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Domino:

Bij mijn weten is de levenscyclus van pinwormen zo'n 14 dagen, dus ik vind het wel gek dat het na 28 dagen nog niet weg is. Geef je wel de juiste hoeveelheid? 

Ja ze zijn 1 kilo en 1.6 dus ook 1 ml (vaak 1.2 omdat tommie wel eens een druppeltje liet lopen) en 1.6 ml

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden zei S&T:

 

Ik heb het hok in t voorjaar even helemaal schoongemaakt en opgeknapt. Met spul waar ook alcohol in zit, dus dat doodt echt alles. Daarna bleken ze alsnog wormen te hebben. 

Ik dacht dat schoonmaakmiddel niet zo goed was voor ze dus ik maak de toilet etc. alleen schoon met heet water. 

 

Ik gebruik ook meestal geen schoonmaakmiddel voor de konijnenspullen, maar ik kan me zo voorstellen dat er toch nog iets in een toiletbak of bijvoorbeeld blik en veger blijft zitten. Omdat je ze maar niet wegkrijgt zou ik zelf dan kijken of dat helpt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel zaagsel en krant in de bak liggen dus de keutels zitten niet rechtstreeks in de bak zelf. 

Ze plassen voornamelijk in het toilet. Keutels liggen grotendeels gewoon boven in het hok. Dat ruim ik iedere dag op...  En ik maak het hok 2 keer per week schoon 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .