Spring naar bijdragen
SweetVanilla

Konijn uit kooi laten komen

Recommended Posts

Hallo iedereen! Ik heb sinds kort een konijn en ben nog onbekend met deze diersoort, gelukkig valt heel veel goede informatie online te vinden maar ik had nog een vraag waar ik geen duidelijk antwoord op kon vinden. Het konijn staat momenteel binnen in een kooi, echter is het wel de bedoeling dat ze uiteindelijk gewoon los door huis kan lopen als wij thuis zijn. Dit is voor ons maar ook vooral voor het konijn een stuk leuker. Hoe lang duurt het gemiddeld voor een konijn zelfstandig zijn hok uit durft? Ik begrijp dat dit natuurlijk per konijn verschilt maar ik hoor graag wat jullie ervaring hier mee is en of jullie nog tips hebben :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

In dit artikel staan veel tips voor konijnen in huis: https://www.bunnybunch.nl/informatie/binnenkonijnen-konijnen-houden-in-huis/

Eigenlijk alle kooien zijn standaard te klein, dus mijn advies is om een rennetje te koppelen aan de kooi om te zorgen dat hij/zij genoeg leefruimte heeft. Dan kan hij al 24/7 op avontuur in het rennetje en een beetje aan de vloer wennen. Dan is het niet zo een grote stap meer om de rest van de kamer te verkennen. Let wel ook op dat sommige konijnen echt niet graag op gladde vloeren lopen en het dus ook nodig kan zijn om een kleed neer te leggen.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een kooi die in een grotere ruimte staat (soort schot) wat volledig Jip zijn 'hok' is. Omdat het hok de eerste dagen nog niet konijn-proof was, heb ik hem eerst 2 dagen in de kooi gehouden. Daarna heb ik de kooi open gezet en mocht hij het hok in, heb hem daarbij niet eruitgehaald maar gewoon gewacht tot hij zelf de stap nam. Het heeft 1,5 dag geduurd voordat hij op ontdekking ging en zijn kooi uitkwam. Het scheelt natuurlijk ook of je het konijn al langer hebt of niet. Ik had Jip namelijk nog maar 3 dagen waardoor hij nog moest wennen aan zowel de omgeving als aan mij wat het voor hem wat spannender maakte. 

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb mijn jongste aanwinst ook even rustig laten wennen. Ik weet niet wat voor klein hok ze gewend was, maar ze was helemaal happy met mijn 1,20 meterkooi. Hoe dan ook: Ik was toen veel thuis (vakantie), dus het deurtje stond vrijwel altijd open. Ze kwam in de kooi naar ons toe toen ze wist dat ze ons kon vertrouwen, maar eruit springen was nog wat spannend. Daarop heb ik een brugje van wilgenhout gekocht en in de opening gezet. Dit vond ze nog wat vreemd, maar een paar dagen later liep ze gewoon in en uit. Daarop het brugje weggehaald en sprong ze zelf in en uit. De ren is in de tussentijd aan de kooi gekoppeld en nu wacht ze tot ze gecastreerd kan worden en krijgt ze vriendjes :) Het toverwoord blijft dan ook echt: Geduld! Je konijn geeft zelf het tempo aan en de een is net wat sneller dan de ander. 

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
16 uur geleden zei Deeskuh88:

Ik heb mijn jongste aanwinst ook even rustig laten wennen. Ik weet niet wat voor klein hok ze gewend was, maar ze was helemaal happy met mijn 1,20 meterkooi. Hoe dan ook: Ik was toen veel thuis (vakantie), dus het deurtje stond vrijwel altijd open. Ze kwam in de kooi naar ons toe toen ze wist dat ze ons kon vertrouwen, maar eruit springen was nog wat spannend. Daarop heb ik een brugje van wilgenhout gekocht en in de opening gezet. Dit vond ze nog wat vreemd, maar een paar dagen later liep ze gewoon in en uit. Daarop het brugje weggehaald en sprong ze zelf in en uit. De ren is in de tussentijd aan de kooi gekoppeld en nu wacht ze tot ze gecastreerd kan worden en krijgt ze vriendjes :) Het toverwoord blijft dan ook echt: Geduld! Je konijn geeft zelf het tempo aan en de een is net wat sneller dan de ander. 

Het brugje vind ik wel een slimme oplossing! We hebben ons konijntje al ruim een week en ze lijkt al helemaal gewend te zijn en komt meteen enthousiast naar je toe als het deurtje open gaat. Ze hangt er dan ook binnen de kortste keren heel sukkelig uit met haar halve lijfje om aan je te kunnen snuffelen en nieuwsgierig rond te kijken. Ook heeft ze al een paar keer aanstalten gemaakt om er uit te springen maar zich toch op het laatste moment bedacht. Hierdoor komt het soms over alsof ze het moeilijk vind of niet gewend is om te springen, de opening zit ook wel redelijk hoor. Maar het zou natuurlijk ook heel goed kunnen dat de grote woonkamer wel erg spannend is ;p Ik geef het nog even lekker de tijd en anders kijk ik misschien ook wel naar een brugje. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Anders kun je er misschien een krukje onderzetten ofzo, dat ze een op/afstapje heeft. Hier vond een van de konijnen het ook spannend om in het begin een trapje op te lopen, ook zoiets.

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als het zo een traliekooi deurtje is kun je er ook een theedoek of handdoek om/door doen, er tussen vlechten zeg maar. 

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor de tips iedereen! Even een update :) ik ben daarstraks direct naast de kooi gaan zitten zodat mijn schoot direct bij het deurtje zat. Ik heb haar toen één keer er uit gelokt met een biks brokje (haar favoriet) de sprong ging echter wat lomp ;p en het was allemaal nog een beetje spannend. Ik had het deurtje open gelaten zodat ze zelf weer terug kon wanneer ze wou maar al snel werd hier een spelletje van gemaakt en heeft ze dik een kwartier heen en weer gesprongen van haar hok naar mijn schoot. 

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu ongeveer anderhalve week verder loopt ze sinds gister vrij rond :D mede door al jullie geweldige tips, heel erg bedankt daarvoor! Het is me uiteindelijk gelukt met een doosje voor de opening van het hok met een afstapje. Het heeft dan wel even geduurd voordat ze op de grond durfde maar sinds gister heeft ze helemaal de smaak te pakken en wil nu niets liever dan de hele dag lekker door het huis hupsen en alles ontdekken. Er komt zo snel mogelijk een ren aan vast zodat ze een permanent grotere leefruimte heeft en dan lekker los kan lopen als we thuis zijn. Nogmaals bedankt voor alle tips! :bedankt:

• Vind ik leuk 3

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .