Ga naar inhoud

Tips gevraagd voor calcium arm voer


Flops

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Een van mijn konijntes is een paar dagen geleden opgenomen in de dierenkliniek in verband met blaasgruis. Gelukkig was ik er snel bij en heeft ze het gruis inmiddels uitgeplast. Ze is nu weer thuis. Ze krijgt nog een paar dagen medicijnen maar ze voelt zich al veel beter.  Ze zal wel de rest van haar leven calcium arm voer moeten eten, omdat de blaasproblemen te maken hebben met een teveel aan calcium. Ik heb al speciaal hooi gekocht van Timothy en geef haar gekookt water, maar ik word niet echt wijs uit het aanbod van calcium arm voer. Heeft iemand misschien tips wat betreft merken die dit verkopen en waar het te koop of te bestellen is? Dank alvast! 

 

Ps: ze krijgen tot nu toe altijd science selective

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook 2 konijnen die dat hebben. Maar ik geef gewoon Science Selective, daar zit het minst calcium in volgens mij.
En voor de rest heb ik een lijst gekregen met welke groente ze wel en niet mogen. Peterselie zit veel calcium in.
Tot op heden geen last meer gehad van hun blaaszand

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zitten de meeste premium voeders ongeveer op hetzelfde calcium gehalte. Ik denk dat als je echt een calcium arm voer wil geven je uit komt op de supreme urinary tract. Maar daar betaal je dan ook echt voor (10 euro voor een kilo volgens mij). Gezien de kleine hoeveelheid brokken die je hoort te voeren is het bij de meeste konijnen voldoende om premium voer te kiezen met een acceptabel calcium gehalte en verder een beetje op de bijvoeding te letten (dus geen calcium rijk groenvoer).

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi hoi!

 

Mijn konijntje heeft een blaasafwijking en daardoor ook calcium arm voer nodig. Ze heeft regelmatig blaasontsteking wanneer ze teveel calcium binnenkrijgt. Waar ze het goed op doet is spa blauw (zit het minste calcium in) Timothy hooi idd, de urinary tract die Evee hierboven beschrijft en witlof. 

Krijgt ze deze combi niet (zoals nu want ze krijgt ineens diarree van de witlof) dan heeft ze ook meteen weer blaasonsteking.

 

Ik hoop dat dit voor jouw konijntje ook werkt!

 

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal! De lijst met groente had ik inderdaad gevonden (jammer voor Floortje, geen basilicum meer :) ) Ze krijgen altijd nauwkeurig afgewogen brokjes (20 gram per kilo lichaamsgewicht per dag). Dan ga ik voorlopig maar door met Science selective en groente met weinig calcium en speciaal hooi. Zal haar uiteraard goed in de gaten houden! Bedankt en groetjes. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eurologist helpt hier heel goed. Ons konijn had het elke maand terug. Ik geef nu dagelijks eurologist tablet en geen brokken meer, ja af en IPV snoepjes hij had sience toen hij het steeds kreeg. Sinds dien is het niet meer terug gekomen. Misschien heb je er wat aan. Mijn konijn plus zijn maatje eten nu vooral hooi kruiden en groente 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .