Ga naar inhoud

konijn en een baby.


Gup

Aanbevolen berichten

Dag konijnenliefhebbers.

 

Ik heb een aantal vragen betreft mijn konijntje Gup   en mijn baby die nog moet komen. Gup (15-10-2016) is een binnenkonijn die heel de dag in mijn belangstelling staat, nu is het zo dat ik binnen nu en hooguit drie weken een baby krijg. Ik zal mijn aandacht dus moeten leren verdelen  obviously. Weet iemand toevallig waar ik met Gup rekening mee moet  houden als de kleine er is? Bij katten weet ik dat ze jaloers kunnen worden en weg kunnen gaan lopen maar bij een konijn weet ik niet wat te verwachten als er een kleine schreeuwert bij is die mijn aandacht zuigt :).  Ik ben benieuwd. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja daar had ik het dus ook over met mijn man.. Als hij echt minder aandacht gaat krijgen moet ik echt maatregelingen gaan treffen inderdaad en moet er nog een konijn bij. Echter heb ik een heel klein woonkamertje en zal ik volgens mij een groter hok moeten (heb nu een hok van een meter breed en zestig cm lang), moet ik het hok nog vaker schoonmaken en ben ik dus bang dat de woonkamer 1 konijnenhok gaat worden .. 

Als ik een grote woonkamer had wist ik het wel. Ik wil Gup ook niet naar buiten doen samen met een andere konijn wat wil hem graag bij me hebben, ik zal hem zo missen buiten.. Wil graag een aanschaf van een vriendje voorlopig in ieder geval uitstellen en wil graag mn draai vinden met de baby en hem, maar wil graag weten  of mensen hier ervaring mee hebben, met de komst van een baby icm een huiskonijn. Wat moet ik verwachten ook qua gedragsveranderint eventueel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst, gefeliciteerd met je zwangerschap! :)

 

Ik denk dat een maatje voor je konijn de allerbeste oplossing is en hoeveel aandacht je ook aan je konijn geeft, je kunt nooit de aandacht van een ander konijn vervangen. ;)

 

Wat de ruimte betreft, vind je een hok echt nodig? Als ik het goed lees neemt het vrij veel ruimte in (het is een kleine woonkamer) en daarnaast is zo'n hok als (vrijwel) permanente leefruimte te klein voor 1 konijn en al helemaal voor 2. Een hok lijkt me ook meer voor buitenkonijnen, die daar echt behoefte aan hebben om in te schuilen.

 

Dus misschien kun je i.p.v het hok een schuilplekje (een klein schuilhuisje of bv. een kartonnen doos) en een mooie ren maken.

 

 

 

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zorg er wel voor dat je aan de basisbehoeften van het konijn voldoet: Dus voldoende leeftuimte (minimaal een vierkante meter permanente leefruimte per konijn, standaardhokken zijn dus altijd te klein en daar moet een ren aan). Zorg dat het konijn een soortgenootje heeft om mee samen te leven, de juiste voeding en een plekje waar hij zich veilig voelt. Als dat allemaal op orde is, is het geen probleem dat er een kindje in het huishouden komt. De konijnen hebben elkaar voor aandacht en steun, en hun eigen veilige plekje wat groot genoeg is, waar de kleine niet kan komen en zij ook niet bij de kleine kunnen komen.

  • Vind ik leuk 2
  • Verward 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden zei Gup:

Ik weet niet of mn bericht wel goed gelezen wordt? Nou een konijn koppelen en een eerste kleintje zie ik niet zitten. Ik wil weten wat ik van Gup kan verwachten qua gedrag

 

Als je het konijn niet koppelt en hij krijgt minder aandacht, dan zal hij gaan slopen. Het advies is dus echt om te zorgen dat de basis in orde is: voldoende ruimte en een konijnenmaatje. Als je met jouw konijn naar een opvang gaat voor een passend maatje, hoeft koppelen echt geen gedoe of probleem te zijn en het voorkomt wel dat Gup vervelend gedrag gaat vertonen.

 

Verder kan het konijn gaan stampen en angstig zijn van harde geluiden, vandaar ook het advies om te zorgen dat ze een veilig plekje hebben.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het helemaal met Evee eens. Als je huisdieren wilt houden, zul je moeten voorzien in hun basisbehoeften. Voor konijnen betekent dat o.a. een soortgenootje als gezelschap en voldoende ruimte. Helaas heeft jouw konijn nu beiden niet. Ik kan me niet voorstellen dat een konijn jaloers zal zijn op een baby. Maar ik denk ook niet dat een konijn heel gelukkig wordt in een te klein hokje terwijl jij geen tijd voor hem hebt. Ik snap dat je nu met de baby bezig bent, maar je hebt dit dier nu eenmaal aangeschaft, dus moet je er ook voor zorgen. 

  • Verward 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de baby er straks is, zal het konijn niet meer 24/7 loslopen vermoed ik zo. Het is erg belangrijk om ook dan juist aan de basisbehoeften van het konijn te voldoen. Naast een schoon hok, de juiste voeding, vers water en voldoende schuilplekken, horen voldoende bewegingsruimte en een soortgenootje als maatje voor een konijn daar echt bij.

Konijnen die te klein gehuisvest zijn en/of zich vervelen ontwikkelen vaak irritant gedrag. Denk aan tralieknagen, aan de drinkfles trekken, zichzelf overmatig wassen, hoknijd etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je krijgt geen antwoord omdat de meesten hier hun konijnen wel samen hebben zitten en dus geen problemen hebben met een baby, of uberhaubt die situatie nog niet aan de hand hebben gehad dat er een baby op komst is. Je kan er wel geïrriteerd door worden, maar het advies wat je hebt gehad komt niet uit de lucht vallen. 

  • Vind ik leuk 1
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is een heel groot verschil tussen verwaarlozen en je konijn niet optimaal verzorgen. Niemand beweert dat jij niet van je konijn houdt en niet het beste met hem voor hebt. Het kan zijn dat de informatie die jij over konijnen hebt niet klopt. Jij wist niet dat het hok van jouw konijn eigenlijk te klein is en je wist ook niet dat het zielig is om een konijn alleen te houden. Dat is niet erg daar kun je niets aan doen maar als je die informatie krijgt en er helemaal niets mee doet, dat zou pas verwaarlozing zijn. 

Jouw vraag was hoe zorg ik dat mijn konijn zich niet alleen voelt als ik straks minder tijd voor hem heb omdat ik een baby krijg? Het antwoord daarop is zorgen dat hij niet meer alleen van jou afhankelijk is voor aandacht en dat doe je door hem een maatje en voldoende ruimte te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden zei Gup:

En jammer dat ik nog steeds geen antwoord op mn vraag heb

Je hebt wel antwoord op je vraag. Nee, je konijn gaat niet jaloers zijn. En ja, je kunt wel problemen verwachten als je een konijn opsluit in een te klein hok, terwijl jij druk bent met je baby. je hebt kans op tralieknagen, gooien met sullen, etc. Als hij toch probeert te springen of rennen in een te kleine kooi, ligt er straks overal bodembedekking en stof, wat niet handig is als je je handen vol hebt. Ik kan een heleboel redenen bedenken waarom het voor jou niet leuk is dit konijn alleen in een kooitje te houden als je straks een baby hebt.  En ik weet nog meer redenen waarom het voor het konijn niet leuk is. 

 

Je schrijft wel dat hij altijd los loopt, maar blijkbaar kan dat alleen als je erbij bent om hem in de gaten te houden. Als je slaapt wordt hij immers wel opgesloten. Ik weet niet hoeveel tijd jij denkt over te houden met een baby,  ik durg wel te gokken dat het konijn niet veel los zal lopen. Stel, je laat hem 8 uur los, dan zit hij nog steeds twee keer zo lang in een klein kooitje. En ja, dat geeft dus problemen.

 

Je stelt hier een vraag en je krijgt oprecht (en terecht) advies. Maar als dit niet is wat je wilt horen, moet je de gewenste reactie maar even geven. Dan copy-paste ik die wel voor je....

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen kennen niet zulke gecompliceerde emoties als jaloezie. 

 

 Konijnen reageren niet anders op een baby dan op een ander mens of ander huisdier: vaak wat voorzichtig en afstandelijk. Als een kindje ruw aait, onverwachte bewegingen maakt, harde geluiden etc. dan zullen konijnen schrikken. Dat is het gedrag wat je lan verwachten. Een baby in huis kan voor stress zorgen bij konijnen.

 

Plus verveling en het daarbij horende gedrag als ze minder ruimte en aandacht krijgen.  

 

Om dat te voorkomen kun je de adviezen die eerder genoemd zijn opvolgen. Een ruim, veilig verblijf en een maatje voor steun en bezigheid. Ik zie niet in hoe dat geen antwoord op jouw vraag is of een beschuldig?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee doe eens even rustig joh! Je vraagt hier advies, dat geven we je. Dit is een leuke site waar goede adviezen gegeven worden, alleen komen er soms mensen die antwoorden krijgen die ze niet verwachten en zich vervelend gaan opstellen naar ons. En dan moeten wij onszelf blijven herhalen om door te kunnen dringen bij die mensen. 

Mijn laatste advies is: breng je konijn naar een opvang. Je hebt duidelijk geen idee wat het dier echt nodig heeft en laat je daar ook niet in adviseren. Dat vind ik heel jammer voor het diertje. En ook voor jullie, want op die manier gaat je dier gedragsproblemen ontwikkelen en daar wordt niemand gelukkig van. 

Ik denk dat het diertje bij een nieuw baasje veel gelukkiger zal gaan worden. 

De konijnen gestapo? Wat een naar antwoord. Je weet niet wat je zegt. Ik hoop dat je je dat realiseert. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .