Ga naar inhoud

Mijn konijn stinkt!


RomyEvina

Aanbevolen berichten

Hoi!

Ik heb een heel lief hangoor dwerg konijntje, maar sinds vandaag stinkt hij echt enorm. Volgens mijn vriend ruikt het naar zijn urine, maar ik vind het eerder naar ontlasting ruiken. Hij heeft eerder deze week diarree gehad, ik heb toen meteen zijn hok verschoont en geen groenvoer meer gegeven. Diarree heeft hij niet meer, maar wel een verschrikkelijke stank sinds deze ochtend. Ik heb gekeken, maar er zit geen ontlasting bij zijn anus.

Toen hij de diarree had was hij overigens ook ontzettend slap en reageerde hij niet op aanraking. Ik maak me een beetje zorgen, maar inmiddels hobbelt hij gewoon weer rond als het vrolijke konijn dat hij is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou een bezoekje aan de dierenarts brengen. Wat is de oorzaak van de diarree? Eet hij wel voldoende hooi? Wat geef je hem precies aan eten, snacks, hooi en ander voedsel? Heb je goed gecontroleerd dat er geen madenbesmetting is? Zie je aan zijn pootjes en achterkant dat het geel is / nat is? Dan zou het ook urinebrand kunnen zijn, wat bijv voor kan komen bij EC. Ik zou toch even met je konijn naar de dierenarts gaan omdat het via een forum heel lastig oordelen is over dit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk kreeg hij diarree doordat we hem te veel appels hebben gegeven, dus we zijn direct gestopt met het groenvoer. De diarree was toen gelukkig alweer snel over, echter blijkt hij het nu weer te hebben. Ik heb dus inderdaad de dierenarts even gebeld en hij wil dat we maandag langskomen. We moeten in de gaten houden dat hij geen madebesmetting krijgt, dat heeft hij gelukkig niet. De achterpootjes zijn inderdaad geelig, maar niet nat. Ik ga het in ieder geval in de gaten houden dit weekend.

Wel balen, we zouden vandaag het vrouwtje ophalen waarmee Benjamin gekoppeld was, dus ik denk dat we dat voor de zekerheid ook maar even uitstellen. Als het een virus of maden zijn wil ik niet dat dat andere konijntje daar ook last van krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je maandag pas langs kan komen, zou ik toch nog even een andere dierenarts bellen. Diarree is best gevaarlijk voor konijnen en als je het nog 3 dagen moet aanzien, heb je kans dat hij dood is. Ik zou toch zoeken naar een dierenarts met verstand van konijnen, waar je vandaag nog langs kan komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevoeging: appels zijn geen groenvoer, maar fruit. In fruit zitten suikers en die veroorzaken diarree. Groenvoer zoals andijvie, witlof, wortelgroen zijn veilige groentjes die je, als je heel langzaam opbouwt, goed kunt geven. Als dat niet goed gaat, terug naar alleen hooi en eventueel een kleine hoeveelheid biks, wat hij gewend is.  

Maar nu eerst inderdaad hulp van de dierenarts, hoe was het geweest en hoe gaat het nu? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .