Ga naar inhoud

Lena erg bazig normaal gedrag?


ChunJing

Aanbevolen berichten

Hoi 

Lena en Lisa 2 uit hetzelfde nestje en een maand geleden alle 2 gesteriliseerd  gaat nog altijd goed samen maar maak me wel een beetje zorgen.

Lena de grootste is volgens mij de baas.

ze wast Lisa altijd en ze liggen en eten ook altijd samen. Maar de laatste tijd is Lena erg bazig en rent achter Lisa aan zodat zij als eerste aan het eten mag. Daarna eten ze gewoon gezellig samen. Ze vechten ook niet want Lisa rent weg en dan is het weer goed. Het lijkt ook alsof Lena Lisa in haar kont wil bijten.

Is dit normaal? Kan het erger gaan worden of is de rangorde al bepaald?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het konijn dat gewassen wordt is de baas en het konijn dat wast is de ondergeschikte. Het klinkt een beetje alsof Lena juist probeert de baas te worden. Die rangorde bepalen blijft volgens mij sowieso wel af en toe de kop opsteken. Hier was mijn rammetje de baas, maar sinds mijn voedster gesteriliseerd is wast hij haar steeds vaker en nu lijken ze zowat gelijkwaardig in de rangorde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update Lena en Lisa.

Afgelopen woensdag was het weer raak.

Lena rende als een gek achter Lisa aan. Kooi in,kooi uit en in de ren.  Het eten hadden ze al gehad.Lisa rent wegt en doet niks maar Lena wilt haar bijten in de kont.Dan stopt het weer vanzelf en liggen ze na enkele minuten weer bij elkaar.

En eten ze weer samen.

Donderdag en vandaag Lisa nagekeken zie niks van wondjes en ook geen plukken haar in de kooi. Maar heb er toch niet echt een goed gevoel over.Ik ben er niet 24 uur bij om op te letten. Wanneer is het echt nodig om ze uit elkaar te zetten? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik zou me ook geen enorme zorgen maken. Mississippi en Dakota rennen altijd de hele kamer door van enthousiasme als het brokketjestijd is. En dan zit Mississip ook vaak achter Dakota aan en butst haar ook weleens een beetje aan de kant. En als er gebutst of gehapt wordt, gebeurt dat inderdaad bij de kont. Hij is ook duidelijk de baas en vindt dat hij het recht heeft op 1) als eerste eten 2) het lekkerste eten 3) het meeste eten 4) al het eten. Maar verder zijn ze prima lief tegen elkaar en doen ze eigenlijk ook nooit lelijk tegen elkaar. Dus ik zou ze in de gaten houden de komende tijd, maar ook niet meer dan dat.

 

Edit: dieren (in ieder geval konijnen) hebben nou eenmaal ook een rangorde. Ik vind dat soms ook een beetje zielig om te zien want Mississip is duidelijk de baas en Dak hangt er onder. Maar zo is het geregeld in de natuur, daar is in principe niks mis mee (heb ik laatst geleerd van een zeer wijs en waardevol lid hier :lol:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .