Ga naar inhoud

Medicatiespuitjes hergebruiken


Dolphinlover1308

Aanbevolen berichten

Ja ik hergebruik ze. Ik maak ze tussendoor schoon met heet water en laat ze dan drogen, uitelkaar gehaald. Ik zou dat niet doen als je een of andere besmettelijke ziekte hebt en een besmet konijn met een spuitje hebt behandeld, dan weggooien. De DA heeft wel weer nieuwe. 

En als je Panacur gebruikt wordt het spuitje heel vettig, de streepjes en cijfers gaan ervanaf is mijn ervaring!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Panacur spuitjes gebruik ik totdat de streepjes en cijfers niet meer te zien zijn! Heet water werkt het beste, misschien even in een sopje met afwasspul leggen en dan daarna heel goed naspoelen? De spuitjes die niet uitelkaar te halen zijn zou ik niet hergebruiken. Er blijft dan telkens iets achter en dat vind ik zelf niet zo fris. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hergebruik ze ook, behalve als het konijn een besmettelijk iets heeft gehad inderdaad. Ik heb vaak medicatie van Ast-Farma en die spuitjes passen prima in die flesjes, maar de reguliere spuitjes van de da zijn net een tikje dunner waardoor het een kliederboel wordt. En bij Ast-Farma zijn ze niet te bestellen helaas. Dat vind ik wel een nadeel, vandaar dat ik ze schoon spoel en bewaar. Alleen die van panacur/fenbendrops zijn naderhand onbruikbaar :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat het vervagen van de streepjes betreft gebruik ik een stukje tape of plakband als het erg snel gebeurt. Deze wikkel ik om het spuitje op het streepje van de dosering. Mocht het dan niet meer te lezen zijn heb je dat nog om de juiste hoeveelheid af te lezen, in ieder geval tot je een nieuwe spuit hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik spoel ze schoon onder de hete kraan. Je kan ze vaak best een aantal keer gebruiken, hoewel ik ze vaak ook weer weg gooi als het konijn waar het voor was weer is opgeknapt. Vind ik zelf wel zo fris.

 

De wat grotere dwangvoer spuitjes doe ik ook wel eens in de vaatwasser. Die gaan wel langer mee maar daarbij is het ook niet zo erg als de tekst er af gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle spuitjes gaan bij mij in de vaatwasser, haal ze uit elkaar. Bijna alle spuitjes zijn uit elkaar te halen, soms moet je alleen even door trekken. Ik kan het mij van de fenbendrops niet meer herinneren, maar die is ook van ast dus verwacht dat die ook uit elkaar te halen is. Omdat ik de oude spuitjes bewaar, heb ik inmiddels een heel verzameling.:'D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die spuitjes van Baxter/ExactaMed die je bij Ast-Farma krijgt vind ik ook de fijnste voor medicatie. Ik haal ze ook uit elkaar en spoel ze om met heet water en gebruik ze daarna gewoon weer. Bij bijna elk nieuw flesje zit weer een nieuw spuitje dus ik gooi er af en toe weg. De losse spuitjes van de dierenarts (zonder rubbertje) vind ik niet zo fijn. 

 

Als ik het zo lees hebben jullie denk ik een andere Panacur? Ik had de Panacur pasta van Intervet. Daar zit een draaischijf aan om af te meten. Het lijkt me erg onhandig om dat vervolgens in een spuitje te krijgen, dus jullie hebben vast een andere verpakking ;). Bij mij leek de Panacur een beetje op tandpasta.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik spoel ze ook schoon en laat ze drogen. Als ik ze dagelijks gebruik dan. Als de medicijnperiode voorbij is, laat ik ze echt lange tijd in een bak met heet water weken. Daarna luchtdrogen en klaar. Ook na Pluis zijn EC heb ik ze hergebruikt. Ja, dat is besmettelijk, maar zover ik weet via de urine en daar is de rest toch al mee in aanraking geweest. Tegen de bekende besmettelijke konijnenziektes wordt elk konijn hier gevaccineerd. 

 

@Lienappelsien Ik heb geen panacur, maar fenbendrops. Ook van ast, dus dat werkt hetzelfde als metacam of carprofen ofzo toedienen. Spuitje op de fles en voila.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Rian:

Ja die Fenbendrops gebruik ik ook. Lijkt wel een soort vanillemelk ofzo :'D Ze vinden het in ieder geval erg lekker haha!

 

Dan heb jij redelijk unieke konijnen, hier vonden ze het ENORM smerig :p ook al ruikt het wel lekker..... rare beesten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik spoel spuitjes ook vaak uit, tenzij ze de medicatie opeens wél lekker vinden, want dan is vaak het halve spuitje weggegeten. (Behandel je dan braaf je konijn tegen EC of een gasbuik, vrees je daarna weer voor een verstopping door dat plastic.......8))

Kijk, zo geef je je konijn Novadox (Na wel eerst 1,5 week hem telkens onder de bank vandaan te hebben gevist, het duurde even voor Cas het licht zag...)

 

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Marjoleintje Loetje likte op die manier ook de Novadox uit het spuitje. De eerste 4 keer had ik hem gevangen om onder dwang te geven, maar hij bleek het ook lekker te vinden. Daarna kwam hij zelf op het spuitje afgerend en vond hij het jammer dat het op was (ik drukte het veel sneller leeg dan jij). Het is blijkbaar lekker spul!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .