Ga naar inhoud

Ovale keutels en vage klachten


Domino

Aanbevolen berichten

Toch maar even een topic openen. Een paar van mijn konijnen (2 of 3, ik kan het niet helemaal goed plaatsen) hebben best wel ovale keutels. Een ervan heeft soms ook spontaan buikpijn, ik verdacht hem altijd van haren van z'n vriendin, maar de laatste keer ben ik daar ook over gaan twijfelen. Ook had zijn vriendin afgelopen week zomaar dat ze niet happig was op haar eten. Daar heeft ze normaal nooit last van. Dus opgepakt, temp was goed maar ze voelde "gassig" aan. Ik voelde het zo door haar buik heen en weer gaan. Dus medicatie gegeven en ze ging later toch wel weer eten. Volgende avond was het weer raak. Weer hetzelfde gedaan, gelukkig is het nu weer normaal.

Maar ik zoek de oorzaak... ze krijgen niks geks te eten. Krijgen SS, (ik ga wel overstappen op Garvo, ben ik langzaam mee bezig, maar de problemen speelden dus al toen ze puur op SS zaten) en verder hooi en zo nu en dan andijvie/witlof of wortelloof, naar mijn idee veilige groentes. Aan snoepjes krijgen ze niet veel, soms zo'n rollis rondje, maar verder geen rare dingen. Hooi eten ze allemaal wel goed, de keutels zijn ook goed vezelig. Ze hebben geen plakpoep en eten de blindedarmkeutels ook netjes op. Ook zijn ze mooi schoon van onderen.

 

Gedachtes zijn ook uitgegaan naar Coccidiose, heb keutels laten testen en er is wel wat gevonden maar niet echt bijster veel zoals bij een flinke besmetting dat ze er echt ziek van zijn. De ene persoon zegt dat de meeste konijnen altijd wel wat bij zich dragen, maar de ander zegt dat ze niet te vinden mogen zijn in de ontlasting. Ik weet het dus niet. 

 

Ik wil zo graag de oorzaak weten van het spontaan buikpijn hebben, want buiten het feit dat het me een hoop stress kost vind ik het echt enorm zielig en ben ik soms als de dood dat ik ze erdoor verlies omdat de boel stil gaat liggen. Zo is het genieten van konijnen steeds moeilijker als je steeds de angst hebt of ze wel of niet gaan eten. 

 

Hopelijk heeft iemand een idee voor me, in ieder geval alvast bedankt voor het meedenken! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk meteen aan wormen. Ovale keutels (struisvogel eieren noem ik dat), vage darmklachten... kan volgens mij allemaal bij wormen horen, en ik geloof ook dat je ze niet persé hoeft te zien. 

 

Maar ik ben geen dierenarts en gezien de situatie hier ook nogal worm-georienteerd, dus waarschijnlijk heb ik het helemaal mis. Maar goed, misschien de moeite om even aan te kaarten bij de dierenarts. 

 

Super vervelend als je konijnen zo kwakkelen, ik weet er alles van helaas. Snap precies hoe lastig het op een gegeven moment is om nog te genieten... Hoop dat het snel opgelost is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden zei Monica1992:

Zit net te lezen over levercoccidiose, is dat bekeken? Dan hoeven ze niet persee diarree te hebben en door een vergrote lever is de buik boller. Geen idee of dit het kan zijn hoor, heb er geen ervaring mee..

 

Ik heb even zitten lezen maar dan moeten ze volgens mij veel zieker zijn. Momenteel doen ze het prima en kwam meneer bijna door het gaas heen toen ik net wat kwam brengen, zoveel zin had hij erin. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden zei Domino:

Heb fenbendrops gegeven inderdaad maar ik merkte totaal geen verschil. 

Ah oke. Die twee van ons hebben heel vergelijkbare klachten (alleen geen gas, maar wel borrelende buikjes) en die zitten al een tijd aan de panacur. Dat werkt, en als we er mee stoppen gaat het bijna direct weer slechter. De dierenarts denkt dat het een hardnekkige wormenbesmetting is, wij hebben daar zelf onze vraagtekens bij.

 

Vandaar mijn vraag, zou wel toevallig zijn als ze hetzelfde probleem hadden. Ik zou willen dat ik verder zinnig advies voor je had, maar ik heb helaas ook geen idee wat het dan zou kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei Domino:

Lastig he. Voor jou ook gedoe dat je ze zo lang op de panacur moet hebben dan. En wat doet ontlastingsonderzoek? 

Ja heel lastig. Daarom snap ik jouw post precies. Zou willen dat ik je kon helpen, maar ik snap al niks van m'n eigen konijnen helaas ;) 

 

Mijn eigen dierenarts heeft niets gezegd over ontlastingsonderzoek. Iemand anders hier (weet niet of ze graag betrokken wil worden in dit verhaal haha) gaf ook al aan dat dat een beetje vreemd was. Toen heb ik contact gezocht met de konijnkundige dierenarts bij mijn ouders, zij heeft Mississip tijdens een vakantie een keer opgelapt en had er een behoorlijk goede kijk op. Zij gaf aan dat een wormenbesmetting heel lastig kan zijn. Omdat het op een lastige plek in de darmen kán zitten, komt ontwormingsmiddel er dan lastig bij en zitten de wormen niet in de gewone keutels maar alleen in de blinde darm keutels. Dus zou je dat met een ontlastingsonderzoek niet zien en is het ook nog eens moeilijk te behandelen.

 

Ik ga nu binnenkort een ander ontwormingsmiddel gebruiken als een soort laatste extra boost. Daarna ga ik over op een panacur met andere hulpstoffen om te kijken of ze toevallig gewoon reageren op een van de hulpstoffen ipv de werkzame stof. En als dat allemaal niet werkt, moet ik maar eens langs de UU...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 van mijn konijnen heeft al jaren af en toe ook ovale keutels, maar is zo gezond en fit als wat. Dus ik denk niet dat zoiets per sé een teken is dat er iets mis is. Maar bij jouw konijnen spelen er daarbij nog meer vage dingen, dus ik kan me voorstellen dat je in dat geval verder gaat kijken. 

 

Ik kan verder eigenlijk niks anders bedenken dan dat al benoemd is. 

 

Lastig, dat gekwakkel. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .