Ga naar inhoud

Geen brokjes meer


Dilara

Aanbevolen berichten

Hoihoi,

 

mijn konijn eet sinds vrijdag ineens heel erg afwisselend. Normaal eet hij zijn brokjes en hooi en krijgt hij dagelijks groenvoer maar hij stopte ineens met het eten van zijn brokjes en hooi at hij heel weinig. Eerst dacht ik dat hij wat ziekjes was dus ik ben gisteren langs de dierenarts geweest maar er was niks mis met hem. Sinds twee dagen eet hij veel hooi, groenvoer eet hij ook en kruidenmix ed gaat ook zo naar binnen :D ik heb geen idee waarom hij ineens zijn brokjes niet meer "lust" (ik denk echt dat hij gewoon die brokken niet wilt) heeft iemand anders dit ook wel eens meegemaakt? I

IMG_4510.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaa er is ook naar het gebit gekeken. Helemaal niks mis mee hij heeft sowieso geen voortanden die waren eruit gehaald ivm het doorgroeien. Hij eet alles op zijn biks na, en dit gebeurt plotseling dus ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn. :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak stoppen ze het eerst met het eten van de brokjes als ze ziek zijn. Dat is bijvoorbeeld vaak het geval als er iets met het gebit is, zoals haakjes op de kiezen, maar ook als ze pijn hebben doordat ze iets anders mankeren. 

 

Het zijn nog precies dezelfde brokjes, niet uit een andere zak of zo? Ik zou dan toch weer terug gaan naar de dierenarts, want dan is er toch iets aan de hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het gebit alleen met zo'n kijkertje in het mondje bekeken? Mijn ervaring is dat dat niet voldoende is en als het een goede dierenarts is, kijken ze ook helemaal achterin het mondje, naar de kiezen. Die kun je niet zien met zo'n kijkertje. Daarvoor is een klemmetje in het bekje nodig en de meeste dierenartsen brengen ze daarvoor even in slaap. Is er dan iets te zien, dan kunnen ze dat meteen verhelpen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei Rian:

Is het gebit alleen met zo'n kijkertje in het mondje bekeken? Mijn ervaring is dat dat niet voldoende is en als het een goede dierenarts is, kijken ze ook helemaal achterin het mondje, naar de kiezen. Die kun je niet zien met zo'n kijkertje. Daarvoor is een klemmetje in het bekje nodig en de meeste dierenartsen brengen ze daarvoor even in slaap. Is er dan iets te zien, dan kunnen ze dat meteen verhelpen. 

Er is idd met een kijkertje in het mondje gekeken. Zijn voortanden zijn er al uitgehaald en met de kiezen was er niks aan de hand voor zover ze het zag. Hij is verder heel actief en toont geen pijn, haar advies was om een paar dagen pijnstilling te geven voor het geval hij toch pijn heeft maar wij niet weten waarom. Ik heb hem een dag pijnstilling gegeven maar dat zorgt er niet voor dat weer zijn brokjes eet en ik wil ook niet een week lang pijnstilling geven terwijl dit niks uitmaakt en ik het idee heb dat hij geen pijn heeft. Hij springt rond en doet van alles. Ik heb wilgentakken liggen en daar knaagt hij wel weer op met zijn kiezen dus of hij daar pijn heeft betwijfel ik ook, beetje lastig.. ik moest wel weer terug als hij niet at en dan zouden ze weer gaan kijken     

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit begint nu toch wel een beetje (een klein beetje) grappig te worden. Dit is dus precies de reden waarom ik dit onderwerp bij de topic voor gedrag heb geopend. Ze hebben zo'n balletje waar hun biks in zit. Al de hele dag vertikt hij het om uit het gewone bakje te eten,hij heeft maar een paar biksjes naar binnengewerkt, maar ik gooi net uit het balletje brokjes voor zijn neus en hij begint vrolijk mee te eten hoor. Maar zelf het balletje rollen doet hij weer niet :D  Ik weet het allemaal even niet meer hoor

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden zei fiep:

Wat een eigenwijsje! :lol:

 

Dat is hij zeker. Meneertje eet van alles en blijkbaar ook zijn biks als ik het aangeef, misschien wilt hij aandacht haha. Ik weet niet hoe hij ineens bij dit gedrag komt ik was nogal verbaast toen hij begon te eten toen ik het uit het balletje haalde. Ik heb alle bakjes schoongemaakt niks helpt hij eet het gewoon niet, tenzij hij zin heeft denk ik na wat hij net deed :lol:  Als het zo blijft ga ik liever wel nog een keer langs de dierenarts omdat ik er toch zeker van wil zijn dat er niks aan de hand is maar als ik hem zo zie kan ik niks anders denken dan ; ettertje, jij hebt gewoon geen zin" :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden zei fiep:

Misschien verveelt hij zich? 

Nouuu... vervelen kunnen ze niet echt. Hij heeft een vriendje en ze lopen los in huis. Ze zitten nooit in een hok en doen wat ze willen, ik heb genoeg speelgoed in elke kamer, genoeg spullen waar ze onder kunnen kruipen. Sinds drie maanden kunnen ze de trap op en af dus wanneer de heren zin hebben om gezellig naar beneden te gaan lopen ze zo hup naar beneden. Als ze naar de tuin willen gaan ze netjes voor de achterdeur staan en mogen ze daar spelen. Hij heeft haast geen tijd om zich te vervelen zou ik zeggen, ze blijven maar heen en weer gaan en maar rond springen hahah

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Dilara:

Er is idd met een kijkertje in het mondje gekeken. Zijn voortanden zijn er al uitgehaald en met de kiezen was er niks aan de hand voor zover ze het zag.

Dit dus...

 

24 minuten geleden zei fiep:

haha, wat een verwende beestjes! (l)

dan zal het wel aandacht zijn... ik had vroeger een hondje die soms ook alleen maar wilde eten als ik het aangaf, zo lief!

Voor een hondje misschien wel lief, maar voor een konijn is dat absoluut abnormaal gedrag.

 

ik zou, als het niet snel beter wordt, echt een keer het gebit goed na laten kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden zei Christaaa:

Dit dus...

 

Voor een hondje misschien wel lief, maar voor een konijn is dat absoluut abnormaal gedrag.

 

ik zou, als het niet snel beter wordt, echt een keer het gebit goed na laten kijken.

 

Ik ga idd nog een keer langs voor de zekerheid. Maar hij at net nog uit het balletje en dit keer zelf, uit het bakje wilt hij gewoon niet eten geen idee waarom. En verder eet hij alles. Op wilgentakken knagen doet hij ook met zijn kiezen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn zal het echt niet uitmaken waar hij zijn brokjes uit eet. Het is de bedoeling dat het beestje aanvalt op zijn brokjes, is dat niet zo, dan is er iets aan de hand. Het kan zijn geweest dat het beestje niet helemaal lekker was, biks laten ze dan als eerste liggen en eten ze ook weer als laatste. 

Iets is er dus niet goed geweest, en dat is echt niet het eetbakje geweest :'D

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Rian:

Een konijn zal het echt niet uitmaken waar hij zijn brokjes uit eet. Het is de bedoeling dat het beestje aanvalt op zijn brokjes, is dat niet zo, dan is er iets aan de hand. Het kan zijn geweest dat het beestje niet helemaal lekker was, biks laten ze dan als eerste liggen en eten ze ook weer als laatste. 

Iets is er dus niet goed geweest, en dat is echt niet het eetbakje geweest :'D

Hier eten ze niet zo graag uit bakjes die aan de smalle kant zijn om er samen uit te eten, dus het kan wel. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koppeltjes/groepen vinden het inderdaad soms minder prettig als het bakje te klein is, maar dan worden toch alsnog de brokjes opgegeten? Evt. om de beurt of ze doen er ietsje langer over. Maar geen brokjes meer eten = alarm hier. Dan is er echt iets aan de hand. Van beginnende haakjes, verstopping, een gasbuik tot dingen die je niet even zo makkelijk kan achterhalen, ik zou er in zo een geval toch wel echt zeker van zijn dat er iets niet klopt, en gaan zoeken tot ik weet wat er niet klopt. Als een konijn niet komt eten is het voor mij reden tot dierenartsbezoek.

 

Hier krijgen ze eerst allemaal een paar brokjes uit de hand, de rest of in een ruime voerbak, of van de vloer. Maar ze komen nog steeds blij op mij afgerend als ik kom voeren. Zo ook met de groenteschotels, die bakken gooien ze overigens zelf wel om om er beter bij te komen ;p Als een konijn een keer niet binnen een paar seconde bij mij is als ik met voer in de ren sta, dan ben ik er gelijk alert op en komen ze onder "verscherpt toezicht" te staan b)

 

Natuurlijk kan het ook zijn dat er iets met de brokjes op zich is: zak te lang open, productiefout, verkeerde variant gekocht, vochtig geworden, dat soort dingen moet je natuurlijk ook even na kijken.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja, de brokjes eten ze met haast op gelukkig! 

Alleen met hooi zijn ze nu wat meer kieskeurig. Heb laatst 5 zakken gekocht met tijm (want de eerste zak was favoriet), maar deze hooi is iets geler dan eerst en nu laten ze het mooi liggen. Ik wissel het af met ander hooi hoor, zodat ze wel genoeg eten. Maar wat een eigenwijsjes. 8)

zit ik dan met 4,5 zak. :'D:dansen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .