Ga naar inhoud

Tam maken

Shadow & ginger

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen! Ik ben Romana en ik heb 2 konijnen, het Is een mix van een vlaamse reus en Frans hangoor. Ze zijn nu 5 maanden maar ze hebben de grootste moeite om aan me te wennen. Ze komen wel altijd naar me toe met voeren en als ik ze roep. Maar als ik in het hok ben moeten ze niks van me hebben.

Oppakken vinden ze niks en bijten ze 

ze zijn snel op hun tenen getrapt en met voer werkt niet en er bij liggen ook niet dat interesseert ze niet.

Ze staan buiten

WIE HEEFT ER TIPS VOOR ME OM ZE NAAR  MIJ TOE TE LATEN KOMEN

Groetjes Romana

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oppakken vindt vrijwel geen enkel konijn leuk en zolang je dat blijft doen, zullen ze echt niet gaan komen. Dus geduld! Ga bij ze zitten en heb vooral heel veel geduld. Laat hen het tempo bepalen, niet jij. Voer ze rustig uit de hand, maar raak ze niet aan. Praat tegen ze, ga een boek lezen, wat dan ook. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen zijn geen knuffeldieren. Mensen dachten dat vroeger, en nu zijn er nog steeds mensen die dat denken. Dat is wel jammer, want daardoor gaan de beestjes zich erg ongelukkig voelen. Laat het dier in zijn waarde, laat hem zijn wat hij is en niet wat jij wil dat hij is. Als ze met z'n tweeen zijn hebben ze vaak al genoeg aan elkaar, menselijk gedrag begrijpen ze niet. Heb je een gecastreerde ram en een voedster? 

Als ze na een tijdje weten dat jij hen met rust laat, komen ze vanzelf wel, zeker als het om eten gaat! En wat ik hier merk: structuur... die beesten hangen in elkaar van structuur. Als ik geen wekker had zou ik nog weten hoe laat het was, zij weten precies wanneer ze wat krijgen en dan heb je hun volle aandacht! :'D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk ook dat je je verwachtingen van konijnen moet aanpassen. Een konijn houdt meestal niet van knuffelen, en oppakken is voor een prooidier als een konijn eigenlijk doodeng. Een prooidier/konijn in het wild wordt vaak maar één keer in zijn leven opgepakt en dat is dan ook meestal zijn laatste keer... Vaak oppakken schaad het vertrouwen van het konijn. Laat een konijn dus altijd gewoon met 4 pootjes op de grond en zoek op die manier contact.

Je schrijft dat voer niet werkt, maar dat ze wel naar je toe komen met voeren. Het werkt dus wel! Je kunt ze een deel van hun brokjes uit je hand geven. Mijn voedster was, toen ik haar net had, erg bang. Ik heb er toen een gewoonte van gemaakt om haar (en de ram) 's avonds voor de nacht een paar brokjes uit mijn hand te voeren. Om haar vertrouwen te krijgen is het al lang niet meer nodig, maar nog elke avond rekenen ze er op een vaste tijd op, dat ik bij ze in de ren kom zitten met een paar brokjes uit de hand (hoezo structuur...zie reactie van Rian ;)). Ze staan dan met hun voorpoten op mijn been. Knuffelen vinden mijn beide konijnen alleen maar gezellig met elkaar ;p. Maar als ik in de ren kom, lopen ze steeds bij mij in de buurt en zoeken veel contact, zonder dat ze daarbij gelijk aangeraakt en geknuffeld willen worden. Dan hupsen ze een beetje beledigd een eindje weg. Mijn voedster vindt een beetje kriebelen bij haar oren/koppie inmiddels wel ok, maar niet veel meer!

Ik denk dus dat je gewoon erg leuke konijnen hebt; die naar je toe komen met voeren en komen als je roept. En misschien dat je, door ze niet meer op te pakken en ze regelmatig uit de hand te voeren, nog wat meer vertrouwen kunt krijgen, maar ik zou maar gewoon lekker van ze genieten zoals ze zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, veel geduld. Wij gaan elke dag één of twee keer een half uur of een uur mee in de ren zitten. Een boek lezen ofzo en de konijnen eigenlijk negeren. Na een tijdje komen ze vanzelf snuffelen. Geen plotse bewegingen maken en rustig praten. Op vaste tijdstippen eten geven. Zoals Rian zei: ze hangen aan elkaar van structuur. Onze konijnen zijn zeer passief tussen 11u & 16u: op die momenten laat je hen ook best gerust.

Tegenwoordig komen ze actief om aaitjes vragen. Maar idd: oppakken enkel beperken tot het strikte minimum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .