Ga naar inhoud

Contact met buurkonijn?


Mumm

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, 

 

Ik zou graag jullie advies krijgen. Mijn konijn zit nu in de opvang om gekoppeld te worden en komt dan naar huis met zijn nieuwe vriendin. In de ren naast hun, zit een gecastreerde ram. Voorheen konden de rammen gewoon door het gaas met elkaar snuffelen. 

Nu is mijn vraag: is dit wel verstandig als mijn kersverse koppel weer terug komt? Zouden ze onderling ruzie kunnen krijgen omdat ze met de buurram kunnen snuffelen? Het liefste laat ik het zo, omdat de ram ernaast alleen zit en anders helemaal geen contact met andere konijnen heeft. Maar ik wil natuurlijk ook niet dat mijn nieuwe koppel gaat vechten. Dus wat is wijsheid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan wel voor ontust zorgen. Ik zou even kijken hoe get gaat, maar als er ruzie in het koppel kntstaat, is het waarschijnlijk beter om even iets tussen de konijnen in te zetten. Een plank voor het gaas bijvoorbeeld. Dan kun je na ern tijdje proberen of die weer weg kan.

 

mag ik ook nog iets zeggen over de andere ram? Contact met een ander koppel door het gaas vind ik onvoldoende en dit kan naar mijn mening een eigen maatje niet vervangen. Ik vind een soortgenootje om mee samen te leven een basisbehoefte van konijnen, dus ik denk dat je je andere ram ook beter kunt koppelrn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De andere ram is niet van mij. Het is de bedoeling dat hij ook gekoppeld gaat worden, maar hij is voortdurend niet in orde. Hij is nu weer aan het herstellen van zijn vorige dip en gewoon te zwak om te koppelen. Hij zou eigenlijk goed nagekeken moeten worden, want hij mankeert gewoon iets. Helaas heeft de eigenaar niet zoveel te besteden, dus ik vrees eigenlijk dat hij toch binnenkort een keer dood gaat :(

Daarom vind ik het ook zo sneu om hem dat kleine beetje contact ook nog te ontnemen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Valt de eigenaar van het konijn misschien over te halen om het konijn af te staan? Als diegene de kosten van een dierenarts onderzoek niet kan betalen dan kan diegene zijn konijn eigenlijk geen dierwaardig leven geven. Een maatje zal niet eerlijk zijn omdat diegene de dierenarts kosten voor een maatje ook niet zou kunnen betalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afstaan aan wie? Dan brengt ze een ziek konijn naar de opvang. Zo zadel je een opvang op met deze kosten. Die worden daar ook niet blij van. Ze weet ook wel dat de kosten dan aan haar worden doorberekend. 

Een maatje gaat al helemaal niet op het moment. Hij is hartstikke mager, eet redelijk, maar zeker niet goed. Komt ook niet echt aan. Drinkt matig en heeft donkerbruine urine. Is wel zindelijk, dus waarschijnlijk geen blaasontsteking, heeft een ab-kuur gehad, zonder resultaat. Geen koorts, gebit is in orde, darmgeluiden ook normaal. T is een lastig verhaal. Ik denk dat je alleen duidelijkheid krijgt met een bloedonderzoek en/of scan en daar heeft ze dan dus net geen geld voor... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afstaan aan een opvang? Het niet kunnen verzorgen van een dier is een gegronde reden om hem af te staan. Ik denk dat een opvang altijd blijer is om een dier te verzorgen dan om een sterk vermagerd konijn dood te laten gaan. Een opvang heeft misschien niet alle middelen maar een bloedonderzoek kunnen ze ten miste wel betalen. Hoezo zouden de kosten aan haar doorgerekend worden? Ze hoeft alleen afstandskosten te betalen en dan is het konijn niet meer van haar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jawel, ik doe wat ik kan. Ik voer het konijn mijn Science Selective, ik heb het vorige dierenartsbezoek betaald. Ik heb dwangvoeding gekocht en gevoerd. Iedere dag neem ik verse groente mee, in de hoop dat hij dat gaat eten. 

Hij is nu wel weer aangekomen, maar lang niet zoveel als zou moeten. Hij eet gewoon te weinig. 

De konijnenopvang hier in de buurt heeft in de voorwaarden op de.website staat, dat als er medische kosten nodig zijn na afstand, dan wordt het aan de oude eigenaar doorberekend. 

De konijnen staan overigens op de paardenstal, het is het konijn van een stalgenoot. Ik vind het ook verdrietig. Als het mijn konijn was, had ik er ook iets aan gedaan. Maar het is niet mijn dier en ik heb al meerdere malen met haar erover gesproken. Nu doe ik wat ik kan, met wat ik hierboven heb geschreven. Ik vind het een vervelende situatie. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is zeker een vervelende situatie. Wat zei de dierenarts de laatste keer? Had die niet een soort plan van als dit niet helpt gaan we dit of dat doen? 

 

Voor je eigen koppel zou ik, zoals Christa ook al zei, kijken of het zo gaat. Sommige konijnen hebben er geen problemen mee om in elkaars zicht te wonen, anderen wel. En dan hopen dat het niks besmettelijks is...

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts kon eigenlijk ook niet ontdekken waarom hij niet at. Als de ab kuur niet aan zou slaan kon er een foto van hem gemaakt worden. De vorige keer is hij helemaal opgeknapt, dat een week of 6 geleden. En na 3 weken ongeveer stopte hij opeens weer met eten. En vandaag lijkt hij opeens weer zijn eetlust te hebben. Overmaken was leeg, hij at alle andijvie. Hopelijk blijft hij zo...

 

Overigens heb ik alleen het gaas tussen de rennen laten zitten. Ze kunnen elkaar zien en ruiken, alleen de afstand is net te groot om te kunnen neuzen en bijten. Dat leek me voor nu beter. Mijn koppel is helemaal schattig samen ❤

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hij is weer aangekomen inmiddels en eet weer als een gek. Maar de urine blijft nog steeds een hele donkere kleur hebben. Ik hoorde dat hij van de vorige eigenaar alleen maar brood te eten kreeg en dat een paar jaar lang. Ik vraag me af of hij daardoor geen slechte nieren heeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kleur van urine kan best varieren, het kan wit, lichtgeel, oranje, bruin of zelfs rood zijn, zonder dat er iets aan de hand is. Wat donkere kleur zou er op kunnen wijzen dat het konijn wat weinig drinkt, en het daardoor wat geconcentreerde urine is. Maar het kan ook zijn dat er bijv. wat donkere kleurstoffen in het voedsel hebben gezeten. Bijvoorbeeld door knaaghout, een bepaalde hooisoort of de brokken die je geeft.

De enige manier om te testen of er echt iets mis is met de urine, is bij de dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Excuus voor de late reactie. Uiteindelijk ben ik toch niet naar de da geweest. Hij at sowieso al goed en het weekend voordat ik wilde gaan, werd zijn urine lichter van kleur, zelfs gelig uiteindelijk. Of hij helemaal in orde is betwijfel ik. Als hij weer zo n dip krijgt, waarin de urine weer verkleurt en stopt met eten, ga ik in elk geval gelijk naar de da.

Eergisteren heb ik hem naar de opvang gebracht om te laten koppelen :) Dus hoe dan ook komt hij thuis met een vriendin. En hopelijk blijft hij gezond. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus zijn gezondheid is nu goed genoeg om gekoppeld te worden?

 

Spannend! Een koppeling geeft ze vaak wel stress, wat invloed heeft op hun weerstand. Maar de opvang houdt dat vast in de gaten als ze weten dat hij steeds kwakkelt. 

 

Leuk dat hij dankzij jou toch een vriendinnetje krijgt. Een vriendinnetje kan hem ook steun geven.

 

Hoe gaat het met je eigen koppel? Al helemaal verliefd? Je mag natuurlijk een foto van ze plaatsen... :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik denk inderdaad dat hij wel sterk genoeg is. Ze zouden ook opletten dat de koppeling niet te pittig is. Ik hoop inderdaad dat hij ook door zn vriendin een beetje opgepept wordt. En mocht het niet zo zijn, dan is hij in elk geval niet tot het einde in zijn eentje gebleven. 

 

Mijn koppel is leuk, hoewel ze niet echt knuffelig zijn! Ze wassen elkaar zelden, gaan wel bij elkaar liggen, maar niet tegen elkaar aan. Ze hebben ook geen ruzies ofzo hoor, maar dikke mik is het ook niet. Zijn meer konijnen zo, of betekent het dat de match er niet echt is? Ik wilde wel een foto posten, maar lukt niet echt vanaf mijn telefoon... dat moet ik nog even uitzoeken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Afgelopen maandag dan toch bij de dierenarts geweest. Het leek heel goed te gaan, hij was voor zijn doen best levendig en hij at echt super goed. Afgelopen vrijdag aaide ik hem en voelde tot mijn verbazing dat hij weer broodmager was. Dus toch maar een afspraak gemaakt, ik was er nu klaar mee.

Maandag röntgenfoto laten maken. Daarbij zagen de darmen er al abnormaal uit. Ze staan helemaal wijd/open en bewegen weinig, zitten ook vol vocht. Waarschijnlijk nemen ze geen voedingsstoffen meer op, wat verklaart waarom hij ondanks het goede eten toch zo mager is geworden. Zijn blaas zit ook vol met blaaszand. Vervolgens hebben ze ook nog in zijn bekje gekeken : 3 losse kiezen die operatief verwijderd zouden moeten worden. Het bloedonderzoek is niet meer gedaan, er was immers al genoeg ellende aan het licht gekomen.

Ik heb m wel weer mee terug genomen, aangezien het mijn konijn niet is. Als het goed is, wordt hij morgen ingeslapen en gaat zijn vriendin terug naar de opvang. Ik ben blij dat hij toch niet alleen is gebleven tot aan het einde, dan had hij helemaal een miserabel leven gehad. Gelukkig mocht hij de laatste weken van zijn leven doorbrengen in een hok met een mooi rennetje en een vriendin om mee te knuffelen. Ik vind het wel jammer dat het zo gelopen is, ik had hem toch een paar leuke jaren gegund. Maar helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .