Ga naar inhoud

Konijn plast alles onder (zowel het hok als ons :( )


Snoetje*

Aanbevolen berichten

Hoi Bunnybunch leden,

 

Enige tijd geleden hebben wij voor onze exram een voedster uit het asiel gehaald. Aangezien onze exram al wat ouder is hebben we ook voor een oudere voedster gekozen (beiden zijn nu net 8 jaar, als het goed is ;) ). Het koppelen ging gelukkig voorspoedig en onze bunnies zijn samen erg happy. Wat heel erg fijn is!

Helaas zijn wij iets minder happy met de rotzooi die gecreëerd wordt sinds de voedster erbij zit... Onze exram was altijd erg netjes, plaste en poepte keurig in de toilet. Incidenteel ging er wel eens iets langs maar dat was gelukkig de uitzondering.

De voedster is denk ik erg territoriaal en plast en poept alles onder, en de exram doet daar sinds 2 maanden dus ook aan mee. Deze zomer en op de mooie dagen doen we de konijnen ook vaak naar buiten. Onze tuin ligt een verdieping lager dan de woonkamer dus we moeten de konijnen wel optillen. Ook daar is het inmiddels al regelmatig gebeurd dat ze gewoon over ons heenplast. 

Wij zijn inmiddels bijna vier maanden verder en het wordt er ook niet echt beter op. We hebben al verschillende bodembedekkingen in de toilet geprobeerd, verschillende toiletten geprobeerd, toilet verschoven, uiteraard kunnen ze alleen bij het hooi vanuit de toilet, keukenpapiertjes met plas gooien we in de toilet etc.  Maar het helpt helemaal niets. Iedere morgen en avond sta ik plas op te ruimen en het is gewoon ronduit vervelend aan het worden. 

We hebben overwogen om ze naar een buitenhok te doen. Maar de exram is niet meer op en top fit vind ik persoonlijk, en we vinden het ook gewoon gezellig in de woonkamer. En een hok buiten verschonen in de winter trekt mij ook niet echt aan ;) Ik denk eigenlijk dat de voedster misschien wel gelukkiger zou zijn buiten, dan hoeven we haar ook niet meer op te pakken. 

 

Al met al erg lastig en ik weet zo 1,2,3 niet meer wat we nog meer kunnen proberen. Iemand hier nog tips, of ideeën wellicht? Alvast bedankt!! 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet elk konijn wordt zindelijk, helaas. De mijne zijn het ook alle 4 niet. Optillen is sowieso geen goed idee en steeds naar buiten betekent nieuw terrein en dat betekent nog meer markeren. Ook geen bijster goed plan dus. Ik weet niet of je bodembedekking gebruikt door hun hele verblijf? Zo ja, is dat weghalen al een verbetering. Overal bodembedekking betekent ook een groot toilet namelijk. Verder vinden ze eten en poepen en plassen tegelijk ook fijn, wat ook nog enige verbetering op kan leveren. En als ze een redelijk 'vaste' ongewenste plek hebben, kan daar juist een toiletje neerzetten ook helpen. Geen te klein of te laag toilet, want dan gaan ze er sneller met hun kont naast hangen. Ook geen goed plan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .