Ga naar inhoud

Advies nodig: wordt dit wat?

Renske34
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal! 

Even kort de situatie: sinds vrijdag ochtend ben ik mijn voedster Ivy (gecastreerd) aan een gecastreerde ram aan het koppelen. In de opvang hadden ze een rustige kennismaking dus de gok gewaagd. Ze zitten in de logeerkamer bij mij thuis, ik gok iets meer dan 2 m2. Voor beide totaal neutraal terrein. 

Sinds vrijdag dus bij elkaar. Echter is er niet gereden op elkaar. Ze waren de eerste 12 uur een beetje bij elkaar in de buurt, nieuwsgierig snuffelen met de oortjes naar voren. De ram ondernam weinig actie, Ivy probeerde haar kopje onder de zijde te duwen. Zonder resultaat. Dan liep ze daarna haar eigen kant op. 

Sinds het begin wassen ze zichzelf in elkaars nabijzijn, liggen languit, eten hooi dichtbij elkaar. Ook kunnen ze samen vanaf het begin heel goed brokjes eten, hierbij geen geduw of geknor. 

Sinds de nacht van vrijdag op zaterdag begon het bijten bij Ivy. Dan loopt ze met de oren naar voren naar de ram toe, hij is ietwat schrikachtig, en dan bijt ze hem, jaagt even, nog een aantal keer bijten met als resultaat wat plukken haar. Dit gaat sindsdien zo door, afgewisseld met de bovenstaande positieve tekenen. Het ziet er in ieder geval niet uit als vriendschap..

Dat bijten houdt dus niet op, elk uur is er denk ik wel 6x een bijtsessie dat zij even jaagt en bijt en hij rent weg. Verder gebeurt er dan niks. Als ze een keer per ongeluk tegen elkaar aan botsen of zitten, dan lijkt Ivy het weer wel te waarderen. Dan de oren naar voren, toch even toenadering zoeken. Ze heeft hem zelfs af en toe gelikt heel kort. 

Ik ben gewoon wat onzeker omdat ik in mijn vorige koppelingen veel rijden en bijten en kopjes wassen zag, en na 12 uur was het koek en ei. Hebben jullie nog tips voor me? 

Update van dit moment: de ram sprong per ongeluk iets te dicht op Ivy en landde precies naast haar. Ivy blijft dan zitten en sluit haar oogjes half, en de ram dacht: och dit viel mee, ze bijt me niet. En gaat zich zitten wassen naast haar. Dit zonder problemen. Blijft daarna ook even naast haar zitten. 

PS: ze eten, drinken, keutelen beide goed. En zijn tussendoor niet meer uit elkaar gehaald. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden zei Renske34:

Fijn! ze heeft sinds ik dit heb gepost hem 2 keer redelijk uitgebreid (2 minuten) zitten likken. 

Aan de ene kant laat ze dus dominantie zien (door het bijten?) en aan de andere kant juist niet door hem te likken..? soms begrijp ik het niet zo goed. 

Ik denk zelf dat ze nu de rangorde aan het bepalen zijn. Je voedster is je ram aan het testen en zolang het alleen maar bij rennen, af en toe een rustpauze en dan weer rennen blijft zal ik ze zeker het zelf uit laten zoeken. Het klinkt namelijk best positief. Succes 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de reacties. Ik laat ze ook zeker nog even zitten. 

Het enige probleem is nu het samen hooi eten. Ze hebben 1 toiletbak, ik schat zo'n 40x70cm best een grote bak. Ivy duldt alleen hem niet in de bak terwijl zij erin zit om hooi te eten. Hij mag wel als zij klaar is. Als hij hooi aan het eten is en zij springt erin, geeft ze weer een hap waardoor hij eruit springt. Hooi hangt boven de bak in een ruif. 

Brokjes kunnen ze wel gemakkelijk samen eten, zonder bijten of grommen. 

Is het handig om 2 toiletbakken in de ren te zetten? Huidige toiletbak was geheel nieuw en neutraal en had keutels van beide konijnen erin gegooid nadat ik zaagsel erin had gegooid. Uiteindelijk moeten ze echter wel weer op 1 bak (ivm indeling konijnenhok + balkon).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, gewoon een tweede bak neerzetten en in ieder geval hooi op meer dan 1 plek aanbieden. Als ze de bak blijft claimen zou ik die even weghalen.

Als ze eenmaal gekoppeld zijn kan je dingen weer aanpassen naar hoe jij het fijner vindt. Tijdens het koppelen moeten ze nog aan elkaar wennen en is het handig om er voor te zorgen dat ze op meerdere plekken hooi kunnen eten, enz. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb inderdaad een tweede bak neergezet. Toen zaten ze pardoes toch samen in die ene bak te eten..... hij heeft de naam Flynn gekregen trouwens! 

Het bijten door Ivy blijft. Echter heb ik het idee dat het wellicht komt omdat Flynn erg enthousiast is en springt echt in het rond, vragend om iets lekkers of aandacht. Daarbij loopt hij haar vaak voor de voeten uit lompheid. Soms geeft ze dan een bijt of een brom. De koppelruimte is redelijk klein (+- 2 m2) is het al een idee om ze in de uiteindelijke ruimte te zetten (10m2)? Ik was eerst bang dat ze elkaar dan zouden ontlopen vanwege de ruimte.

Ivy heeft de uiteindelijke ruimte al vijf weken niet meer gezien en het is helemaal gepoetst en ontsmet. Het is wel haar oude ruimte waar ze met de vorige man zat. Wellicht helpt de grotere ruimte voor de ram om zijn energie kwijt te kunnen en minder irritant voor Ivy?

Ze likt hem regelmatig even, vraagt zelf ook om likjes maar krijgt helemaal niks, noppes. Hij lijkt het niet te snappen. Gaat wel lief tegen haar aan zitten en zij ook tegen hem, ik zie dat zij erg van de aanwezigheid van hem geniet alleen de likjes mist misschien. Ik hoop echt dat hij nog eens terug gaat geven! Soms bijt ze hem denk ik ook om misschien een reactie uit te lokken maar ik ben nog steeds bang dat het een gevecht wordt als Flynn het zat is....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
 Delen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .