Ga naar inhoud

2 dames konijnen vechten soms.


Cercea

Aanbevolen berichten

Goededag,

 

Een paar maanden geleden heb ik 2 konijnen aangeschaft in de veronderstelling dat het een mannetje en een vrouwtje zouden zijn. De dierenarts heeft nu dus laten weten dat het 2 vrouwtjes zijn. Ze leven nu samen in één hok met genoeg ruimte voor beiden. Alleen ons zwarte dametje zit soms achter de witte aan. In het begin rende de witte dan snel weg maar tegenwoordig komt ze wel voor zichzelf op en rent ze af en toe ook achter de zwarte aan. Nu is het niet zo heftig dat het tot bloedens aan toe is. Ookal merkte ik laatst wel een paar kleine korstjes op bij beide konijnen. 

 

Het achter elkaar aan rennen en vechten gebeurd weinig maar wel steeds vaker. Verder liggen ze gewoon lief bij elkaar, wassen ze elkaar en eten ze samen. 

 

Het zwarte vrouwtje is ook naar ons af en toe dominant. Zo "valt ze ons soms aan" dit tussen haakjes omdat ze alleen op ons af komt maar nooit echt uithaalt met der poten ofzo. Ook als we de witte aaien valt ze aan. 

 

De konijnen zijn zusjes van elkaar. Ze leven al hun hele leven samen.

 

Ik heb er aan zitten denken de zwarte te laten steriliseren maar ik weet niet of dit het probleem oplost.

Heeft iemand hier misschien ervaring met deze situatie of een soort gelijke situatie? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe oud zijn je konijntjes?

Als ze rond een maand of 4 zijn beginnen ze te puberen, wat ook weer een wisseling van machtsverhouding kan betekenen. Het is heel normaal dat ze dit blijven doen. Wordt het echt vechten kun je je afvragen of het echt wel een goede match is. Ik weet niet of laten helpen werkt zoja zou ik ze beide laten helpen anders blijft de een met zijn hormonen zitte .

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet zo handig van de hobbyfokker. Helaas is de combinatie van twee vrouwtjes niet ideaal. Als ze jong zijn gaat het vrijwel altijd goed, maar als ze gaan puberen en volwassen worden gaat het regelmatig mis bij twee vrouwtjes. 

 

Zit er ook een ren (die dag en nacht toegankelijk is) aan het hok? Konijnen hebben meer ruimte nodig dan vaak wordt gedacht. Voor kleine konijnen kan je een ruimte van minimaal 2 m2 op 1 oppervlak rekenen. Maar voor 2 vrouwtjes zou ik uit gaan van minimaal 3 á 4 m2. Veel ruimte is cruciaal voor het onderlinge gedrag. Ze moeten elkaar goed uit de weg kunnen en hun energie kwijt kunnen, anders gaan ze gauw vechten. 

 

Mocht het met meer ruimte ook niet werken dan zou je of ieder vrouwtje een eigen gecastreerd vriendje kunnen geven, of 1 vrouwtje om kunnen ruilen voor een gecastreerde ram. Het nadeel van de eerste optie is dat je dan 2 verblijven hebt (van ieder minimaal 2 m2). Ik zou in beide gevallen naar een goede konijnenopvang gaan, die kunnen je helpen en dan heb je de meeste kans dat het tussen de konijnen klikt (met de een klikt het beter dan met de ander, en een goede konijnenopvang heeft daar kijk op). 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties!

 

De bunny's zijn geboren op 30 april dus nu 4 maanden oud. 

 

Ze hebben nu een (vind ik zelf) te kleine ruimte. Ik ga binnen kort op mezelf wonen waar ze meer ruimte krijgen alleen de oplevering is uitgesteld. Ze hebben echter wel als ik thuis ben toegang tot me hele kamer. Maar dat kan alleen als ik er zelf bijzit. De rest van de dag hebben ze hun hok en een ren waar ze in zitten. 

 

Ik kijk het voorlopig nog even aan. Maar als het echt heftig wordt zal ik een helaas weg moeten doen en een mannetje moeten zoeken. Ik heb echt geen ruimte voor 4 konijnen. Helaas want ik zou het heel jammer vinden als er een weg moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .