Ga naar inhoud

Filavac: hoe lang werkzaam?


mystique

Aanbevolen berichten

Ik meen me te herinneren dat er ooit een algemeen inentingen-topic liep, maar ik vind het niet meteen terug, dus stel ik de vraag even op deze manier. 

Ik ben een tijdje geleden, juni dacht ik, een nieuw maatje voor Lilou gaan halen: Miel. Het meisje van de opvang wist te vertellen dat de Filavac een jaar werkzaam is. Ik heb tot nu toe in februari de konijnen met de Nobivac Myxo-RHD+Filavac KC+V laten inenten en dan in augustus nogmaals de Filavac KC+V. Zesmaandelijks, dus. Katja zei dat éénmaal per jaar voldoende is. 

Ik ben liever zeker, dus bij twijfel worden ze gewoon nog steeds om de zes maand ingeënt, maar mocht de Filavac effectief één jaar werkzaam zijn, is het een beetje onzinnig in augustus nogmaals te vaccineren. 

Wie weet hoe dit zit? Tnx. :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit toevallig vanmiddag bij mijn dierenarts nagevraagd aangezien ik een konijn uit de opvang heb die met Filavac K C+V geënt is en in haar boekje staat dat dit een jaar werkzaam is, maar ik ook gelezen had dat het maar een half jaar werkzaam zou zijn. Het antwoord van mijn dierenarts was dat er nog wel wat onduidelijkheid is omtrent dat vaccin en dan voornamelijk de werkingsduur. Zij gaf aan dat één keer per jaar met Filavac enten voldoende is om een konijn te beschermen, mits je niet naar shows gaat of met het konijn fokt, dan raad zij het wel aan om 1x per half jaar te enten met Filavac. Ze raad het dan wel aan om deze jaarlijkse enting voor/in het voorjaar te doen omdat dan het risico het grootst is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je dit schematje zoekt:

 

https://www.uu.nl/sites/default/files/tabel_info_vaccins_16-1-2017.pdf

 

Even op een rijtje wat er nu aan vaccins is en wat de adviezen van de uu zijn.

 

Eravac: Tegen RHD-2. Bescherming na 7 dagen. Geen booster nodig. Vaccinatie na 6 maanden herhalen. Minimale leeftijd 10 weken.

Filavac VHD variant. Tegen RHD-2. Bescherming na 7 dagen. Booster na 6 weken. Herhalen na 6 maanden. Minimale leeftijd 4 weken.

Filavac K C + V: Tegen RHD-1 en RHD2. Bescherming na 7 dagen. Geen booster nodig. Na 1 jaar herhalen. Bij grote infectiedruk na 6 maanden herhalen.  Minimale leeftijd 10 weken.

Novarvilap: Tegen RHD-2. Bescherming na 7 dagen. Geen booster nodig. Herhalen na 6 maanden. Minimale leeftijd 8 weken.

 

Nobivac myxo+RHD: Tegen RHD-1 en myxomatose. Bescherming na 3 weken. Geen booster nodig. Herhalen na 1 jaar. Minimale leeftijd 5 weken.

 

Dan heb je ook deze nog maar volgens mij worden die niet zo veel meer gebruikt:
Cunivak combo: Tegen myxomatose en RHD-1. Bescherming na 10 dagen. Booster na 4 weken. Vaccinatie na 6 maanden herhalen. Minimale leeftijd 6 weken.

Cunivak RHD: Alleen tegen RHD-1. Bescherming na 7 dagen. Booster na 3-4 weken. Minimale leeftijd 4 weken. Herhalen na 1 jaar.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden zei MarlyNova:

Ik heb dit toevallig vanmiddag bij mijn dierenarts nagevraagd aangezien ik een konijn uit de opvang heb die met Filavac K C+V geënt is en in haar boekje staat dat dit een jaar werkzaam is, maar ik ook gelezen had dat het maar een half jaar werkzaam zou zijn. Het antwoord van mijn dierenarts was dat er nog wel wat onduidelijkheid is omtrent dat vaccin en dan voornamelijk de werkingsduur. Zij gaf aan dat één keer per jaar met Filavac enten voldoende is om een konijn te beschermen, mits je niet naar shows gaat of met het konijn fokt, dan raad zij het wel aan om 1x per half jaar te enten met Filavac. Ze raad het dan wel aan om deze jaarlijkse enting voor/in het voorjaar te doen omdat dan het risico het grootst is.

 

Dit houden wij ook aan, met nog als aanvulling dat mensen die veel wilde konijnen in de buurt hebben ook het beste half jaarlijks kunnen vaccineren. Bijsluiter geeft een werking van twaalf maanden aan maar adviseert herhalen na zes maanden bij hoge infectie druk. Ik gebruik meestal eravac maar ook als ze wel filavac gehad hebben en na een half jaar nog in de opvang zijn herhaal ik weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tnx, iedereen. :) 

 

Dus éénmaal per jaar is voldoende. Vorig jaar kon je hier in de velden geen tien meter stappen zonder een dood wild konijn tegen te komen, toen was het echt wel erg. Dit jaar geen enkel dood wild konijn gevonden, behalve dat ene jonkie een paar dagen terug. 'k Zal het jaar per jaar bekijken, maar wat infectiedruk betreft, lijkt het dit jaar wel mee te vallen, gelukkig. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tússen de wilde konijnen wonen we nu ook weer niet. We wonen langs voor aan een drukke baan, maar aan de achterkant is het heel wat rustiger en zit er heel wat wild. Maar wilde konijnen komen eigenlijk nooit in de tuin. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat een of ander virus niet kan overgedragen worden. Persoonlijk kon ik vorig jaar augustus niet wachten tot ze opnieuw ingeënt waren, met al die dode wilde konijnen, dit jaar voelt het heel wat veiliger aan. Misschien valse veiligheid ... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .