Spring naar bijdragen
Timmy en Nika

Is dit normale rui of toch misschien vachtmijt?

Recommended Posts

4h721k.jpg

2cwlmvl.jpg

Nika heeft allemaal losse plukjes haar op haar rug/billen. Ik herken het van Timmy, hij had het eerder ook. Precies hetzelfde, allemaal losse plukjes. Het heeft bij hem heel lang geduurd, maar hij is niet kaal geworden, ook geen kale plekken. Het is vanzelf over gegaan. Hij heeft nu een normale vacht. Nu heeft Nika deze plukjes ook. Ik twijfel of dit normale rui is, misschien vachtmijt of toch iets anders? 

Nika en Timmy zijn sinds iets meer dan een week ook een drietal met Hop. Misschien dat het ook daarmee te maken kan hebben (plukken? ik heb het niet zien gebeuren, maar wie weet?). Als het toch misschien vachtmijt is, wil ik er zo snel mogelijk wat aan doen, omdat de andere twee konijntjes nu nog wel een mooie gladde vacht hebben. 

Iemand die het herkent? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ziet er wel normaal uit hoor! Joris is ook weer flink in de rui en heeft ook heel wat losse plukken aan zijn billen hangen. Ik "pluk" hem per verhaarperiode meestal een keer of 2. Dan kam ik hem voorzichtig en pluk ik met mijn handen de losse haren uit zijn vacht.

Dan krijg je zo iets :'D

verharen (1)-klein.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als een konijn vachtmijt heeft zie je echte kale plekken, meestal in een rondje of ovaalvorm. Vaak zie je dan ook veel huidschilfers. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn zwarte ram heeft ook nog regelmatig van die grijs/witte losse plukken bij zijn onderrug/billen, terwijl de rui op zich wel voorbij is. Valt misschien ook meer op omdat het konijn zwart is en de plukken licht? Als je niet veel witte schilfers er bij ziet, lijkt het me wel normaal. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn konijn heeft dit ook een periode gehad en bij hem kwam dit door de stress, dus het is heel goed mogelijk dat de spanning van de komst van een nieuw konijn ervoor zorgt dat hij wat meer haar verliest en dus wat "gekke" plekken krijgt. Ik schrok in eerste instantie ook omdat ik niet gewend was dat mijn Rex-konijn dusdanig veel haar verloor, maar het bleek allemaal heel erg mee te vallen. Als de huid er gewoon rustig uitziet zou ik me in eerste instantie niet teveel zorgen maken en het gewoon even in de gaten houden. Als het erg lang aanhoudt is het misschien wel verstandig verder onderzoek te doen, maar het kan dus ook heel goed van de stress komen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .