Ga naar inhoud

Even met de handen in mn haar (inslapen, ander konijn EC)


Renske34

Aanbevolen berichten

Dag allemaal, 

 

wat ik hiermee wil is even een uitlaatklep en wellicht advies/ervaringsverhalen.

 

Precies een week geleden (dinsdag) heb ik mijn konijntje Marley laten inslapen, hij had voor de derde!! keer een kaakabces. Veel overleg geweest met eigen dierenarts + wilhelminapark + hun onderling en lang verhaal kort, het ging niet meer. Veel pijn gehad en nog steeds erg verdrietig hierover...

 

Afgelopen zondag merkte ik dat Ivy niet at (Marleys vriendinnetje). Ze had nergens trek in en was lusteloos. Nu was ze al sinds dinsdag wat lusteloos vanwege Marley denk ik. Naar de dierenarts geweest, het gewoonlijke meegekregen (novacam, cisaral) en er is een foto gemaakt van haar blaas omdat ik merkte dat ze kleine plasjes liet. Hier was godzijdank niets op te zien. Wel was te voelen dat ze een beetje gas in haar buikje had. Hiermee ben ik aan de slag gegaan en sinds vanochtend eet en drinkt ze goed en keutelt ze mooie normale keutels. Echter nog steeds kleine plasjes en ik merkte dat ze haar achterpootjes niet goed meekreeg. Had ook weinig balans en kon zich niet meer met 2 voorpootjes wassen, dan viel ze zowat. 

Dierenarts: vermoedt EC (waar ik ook al bang voor was). Gelijk gestart met de ferbendrops (of zoiets). 

 

Afgelopen week was dus echt een rollercoaster. Nu het dilemma: de konijnenopvang wil Ivy niet nemen ivm dat ze ziek en besmettelijk is (logisch). Wij gaan aankomende dinsdag op vakantie voor 3 weken. Nu vind ik het erg moeilijk om de zorg uit handen te geven en de enige optie die ik wellicht heb is een kooi kopen (ze liep los op balkon buiten) en bij mijn vader brengen. Hij heeft kennis van konijnen en neemt dieren erg serieus. De rest van de mensen die ik ken hebben niks met dieren en ik zou geen moment rust hebben indien ze daar zou blijven. Echter mijn vader heeft 2 katten en best een klein huisje. We zijn echt hard aan het nadenken hoe we dit het beste kunnen doen. 

 

Niet op vakantie gaan zou de laatste optie zijn aangezien mijn vriend en ik een redelijk pittig jaar hebben gehad en echt even tijd samen nodig hebben. 

 

Kunnen jullie met me meedenken? Ik denk niet dat een andere opvang haar wel wil hebben maar wellicht een kans... ik kom uit Den Haag maar wil best een stuk rijden als ze in goede handen komt. Of andere opties waar ik niet aan denk..? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad een andere opvang/pension proberen. EC is besmettelijk via de urine, dus met goede hygiene maatregelen zou er niks aan de hand moeten zijn en is het risico op besmetting van andere konijnen heel klein. Zeker nu aan het einde van de zomervakantie denk ik echt wel dat er opvangen/pensions zijn die tijd en plek hebben om je konijn 3 weekjes te verzorgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou 'm bij je vader brengen. Hij kan hem goed in de gaten houden en waarschijnlijk meer aandacht geven dan in de opvang, waar ze ook voor alle andere dieren moeten zorgen. Hij zal het daarom waarschijnlijk ook eerder opmerken als z'n toestand evt. zou verslechteren dan de mensen van een opvang. En je kan je vader elk uur van de dag bellen hoe het gaat, wat bij een opvang niet echt gaat ;). Sterkte ermee en probeer toch een beetje van je vakantie te genieten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zou hier van harte welkom zijn, want vrijwel elk konijn draagt EC en een opvang hoort gewoon goed ontsmet te kunnen worden en geen contact onderling te hebben met elkaars urine/uitwerpselen. Helaas, woon ik in Friesland dus dat is wel heel erg ver voor je rijden.

Je vader is natuurlijk ook een goede optie, mits ze niet te bang voor de katten is of een eigen plekje kan krijgen, want continue weer opnieuw stress (elke keer wanneer de katten binnen lopen) is erger dan een ritje wat verder weg rijden naar een opvang. 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een lieve reacties. Dank daarvoor. 

Annet, Friesland is inderdaad erg ver! Andere opvangen waren helaas wel wat huiverig. 

 

Mijn vader heeft geregeld dat hij een klein slaapkamertje vrij heeft gemaakt. Daar kan zij in tijdens de vakantie, zonder de katten. Het is daar erg rustig en hij heeft kennis van konijnen. Ik ben dus enigszins gerustgesteld. Hij heeft een binnenkooi gekocht van marktplaats (140L 70B) want Ivy kan nog niet zo goed haar achterpootjes gebruiken. Dan heeft ze toch de ruimte maar wel veilig en 1 verdieping. Tevens heb ik contact gehad met een opvang in Zoetermeer die haar wel willen overnemen indien het niet goed gaat bij mijn vader of als ze zieker wordt. Dat stelt me dan wel gerust. 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ben er heel erg blij mee!

 

Mijn meisje doet het verder uitstekend. Ze eet, drinkt en keutelt goed. Stond gisterenavond even op haar achterpootjes, met de voorpootjes aan het hekje voor ondersteuning. En de medicatie vindt ze zodanig lekker dat ze het van een lepeltje likt. Dus dat vind ik ook erg fijn, ze houdt er namelijk echt niet van als ik haar oppak of teveel aanraak. 

Ze zit as dinsdag een week aan de fenbendrops, ik vroeg me af vanaf wanneer je echt resultaat ziet. Ik lees ook weleens dat het eerst nog achteruit kan gaan maar met haar gaat het eigenlijk alleen maar beter... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Even een korte update: we zijn terug van vakantie en ze doet het erg goed. Ze lijkt iets meer stabiel op de achterpoten, gebruikt ook weer beide voorpoten voor het kopje-wassen wat ze eerst niet kon doordat ze omviel. Wel blijft 1 achterpootje nog achter en laat ze hier en daar plasjes lopen. Ze moet tot en met maandag nog panacur, dan zit ze op vier weken. Wellicht bespreken met dierenarts of ik langer door moet gaan ivm pootje wat nog achter blijft en willekeurige plasjes..?

 

Qua gedrag is ze haar oude zelf weer. Ik vind het wel echt heel lastig om te zien dat ze alleen zit, met een maatje was ze zoveel beter. Hoelang zou ik moeten wachten met koppelen? Liefst doe ik het vandaag, maar dat is niet verstandig denk ik. Ik hoop nog op tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .