Ga naar inhoud

Plassen op bed, raar gedrag

Mercony

Aanbevolen berichten

Hallotjes,

Ik heb even een paar vraagjes wat betreft mijn lieve meisje.

Ze gedraagd zich de afgelopen week anders dan dat ik van haar gewend ben.

Ze drinkt super veel, en hoewel ze 2 plekken heeft uit te drinken, een fles en een bakje met water drinkt ze alleen uit het bakje nu en alles in 1 dag! Hiervoor deed ze dit nooit, zelfs niet als het warmer is als nu. 

Ook zijn haar keuteltjes soms wat donkerder en zaten er laatst wat keuteltjes aan haar kontje, die ik meteen heb weggehaald en haar kontje heb gecheckt maar niks aan de hand.

Nu heeft ze sinds gister 2 keer op mijn bed geplast, terwijl ze dit nooit heeft gedaan! Ze is gewend op mijn bed te springen om lekker te knuffelen of een dut te doen maar zo kan ze natuurlijk niet op mijn bed.

Nou heb ik wat rond gesnuffeld op internet en gezien dat ik wat meer hooi moet geven dan droogvoer en fruit/groente dus doe ik een grote hoeveelheid hooi in haar ruifje en in haar kooi, dus hoop ik dat het zo werkt.

Maar wat betreft dit rare gedrag ben ik bang dat het stress is, en heb geen idee wat ik eraan moet doen.

Ik heb sinds vorige week 2 gerbils en die staan in mijn kamer maar ze heeft geen last van hun volgens mij want de eerste paar dagen ging het gewoon en nu doet ze ineens zo.

Ook heb ik sinds gister ervoor gezorgd dat ze er de hele dag uit kan als ik werk (ik werk fulltime) door een hekje rond mijn kamer te zetten met een netje erover zodat ze er niet uit kan springen maar ben bang dat ze daar nu misschien door in de stress schiet aangezien het plassen en deze opstelling allebei gister in werking zijn gegaan.

Ik ben echt radeloos!

Als iemand iets zou kunnen bedenken hoor ik het graag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had ze hiervoor alleen een fles om uit te drinken? Dat kan wel verklaren waarom ze nu dus meer drinkt. Uit een bakje drinkt nou eenmaal veel makkelijker. Dan is het ook lastiger te bepalen of ze nou echt veel drinkt of dat ze nu gewoon een normale hoeveelheid drinkt maar dat het voor jou veel lijkt omdat ze uit een fles minder dronk. Uit een fles moeten konijnen er meer moeite voor doen, het drinkt niet erg natuurlijk voor ze uit een fles. Een bakje vinden veel konijnen prettiger en zo te lezen jouw konijn ook. Als je je echt zorgen maakt of ze absurd veel drinkt zou je even moeten overleggen met je dierenarts. Dat is zo niet echt te bepalen.

Op bed plassen is natuurlijk niet fijn. Zorg dat ze voorlopig even niet op je bed kan anders maakt ze hier waarschijnlijk een gewoonte van. Heeft ze voldoende afleiding en heeft ze gezelschap van een ander konijn? Anders is dat zeker het overwegen waard. Een konijn alleen is meestal eenzaam en verveelt zich alleen ook snel, daardoor kan ongewenst gedrag ontstaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je echt wilt weten wat ze precies drinkt, moet je het gaan meten. Dat moest ik ook met mijn Pluis omdat ik vond dat ze heel veel dronk, nu drinkt zij ook absurd veel, 750 ML in 24 uur voor een konijn van 2,5 kilo. Dus zij zal ongeveer 300 ML in 24 uur moeten drinken, dus zij drinkt meer dan het dubbele, ik heb toen bloed laten prikken en laten opsturen. Helaas (misschien ook wel gelukkig) kwam daar niks uit. Waardoor het bij haar dus schijnbaar wel hoort dat zij zoveel drinkt.

Ik deed dat, door met een maatbeker elke keer op te schrijven hoeveel ik haar gaf (zij heeft een grote waterdrink-silo ( zo'n eentje die ze hier in de webshop hebben)
Ik heb het als volgt gedaan: Hele maatbeker vol, en als ik dam ging bijvullen, wat er nog in zat ook opgeschreven en dan wat ik er dan weer in deed ook. En dan uiteindelijk een rekensoms van maken en dan kwam ik eruit dat ze 750 ML in 22 uur dronk en heb ik de laatste 2 uur maar laten zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uur geleden zei Konijnenliefhebber1993:

Als je echt wilt weten wat ze precies drinkt, moet je het gaan meten. Dat moest ik ook met mijn Pluis omdat ik vond dat ze heel veel dronk, nu drinkt zij ook absurd veel, 750 ML in 24 uur voor een konijn van 2,5 kilo. Dus zij zal ongeveer 300 ML in 24 uur moeten drinken, dus zij drinkt meer dan het dubbele, ik heb toen bloed laten prikken en laten opsturen. Helaas (misschien ook wel gelukkig) kwam daar niks uit. Waardoor het bij haar dus schijnbaar wel hoort dat zij zoveel drinkt.

Ik deed dat, door met een maatbeker elke keer op te schrijven hoeveel ik haar gaf (zij heeft een grote waterdrink-silo ( zo'n eentje die ze hier in de webshop hebben)
Ik heb het als volgt gedaan: Hele maatbeker vol, en als ik dam ging bijvullen, wat er nog in zat ook opgeschreven en dan wat ik er dan weer in deed ook. En dan uiteindelijk een rekensoms van maken en dan kwam ik eruit dat ze 750 ML in 22 uur dronk en heb ik de laatste 2 uur maar laten zitten.

De 100 ml per kg lichaamsgewicht is een richtlijn. Als jouw konijnen veel droge kost eten, dus vooral brokvoer en hooi, kan het best zijn dat ze gewoon meer drinken, omdat ze weinig vocht uit de voeding halen. In het geval van jouw konijn kan dat best het dubbele zijn, zonder dat dat aangeeft dat er verdere gezondheidsproblemen zijn. Eten jouw konijnen echter lekkere porties groenvoer, dan zullen ze best ook minder dan de 100ml/kg drinken op een dag zonder dat dat erg is, ze halen immers ook vocht uit het groenvoer. Het is dus niet zo zwart-wit te zeggen. Je zou eigenlijk naar meer dan alleen de hoeveelheid water die ze drinken moeten kijken, om een conclusie te kunnen trekken. Bij zogende voedsters bijvoorbeeld kan de hoeveelheid water die ze drinken soms oplopen tot 900ml per kg lichaamsgewicht als ze een groot nest hebben. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .