Ga naar inhoud

Flash laten gebruik maken van konijnentoilet


Mr.Salsa

Aanbevolen berichten

Zaterdag hebben wij ons eerste konijntje gekregen, een nederlands hangoor dwerg van 1,5 jaar. Nadat hij is geholpen komt er een vrouwtje van 2 jaar erbij. Hij heet Flash, het is wel een grappenmaker...

 

Het was na dag 1 al meteen duidelijk wat z'n plas/poep hoekje was, dus heb ik daar het toiletje geplaatst. Bodembedekking in het nachthok was hetzelfde als het toiletje, zaagsel en stro. Maar hij keek er niet naar om en ging de andere hoek gebruiken. Dus heb ik na nog een dag het toiletje naar de andere hoek geplaatst met exact hetzelfde resultaat. Hij ging weer in de andere hoek poepen en plassen. Owja, en had ik al gezegd dat hij precies tussen de lade en de wand door plast? Hahaha, wat een kereltje joh!

 

Dus na het forum te hebben uitgeplozen heb ik de aanpak anders gedaan... ik heb alle bodembedekking verwijderd. Vervolgens in het laatst gebruikte hoekje het toiletje gedaan met alleen korrels erin (die van op papierbasis voor kattenbakken), bij het toiletje heb ik een wandruif met hooi geplaatst. Resultaat, gaat ie poepen en plassen in de andere hoek gewoon op het plastic van de lade. Dus s'avonds het toiletje in die hoek geplaatst (de keutels in het toiletje gedaan) om vanochtend te zien dat hij weer het andere hoekje gebruikt.

 

Zucht, dat gaat leuk worden... andere strategie: het toiletje weer naar het laatste hoekje geplaatst (keutels erin) maar nu met een laagje stro bovenop de korrels. En zowaar ging hij eraan snuffelen, een stukje stro eten en hij ging voor het eerst op het toiletje.

 

Ben nu erg benieuwd of hij het toiletje gaat gebruiken... 

 

Mochten jullie nog tips/tricks hebben hoor ik het graag.

 

Story continues!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha... dat wordt nog wat. ;)
Misschien een tweede toiletje erbij zetten, dus een in elke hoek? 

Of in het andere hoekje een obstakel, zodat hij daar niet meer kan plassen?

En misschien een beetje hooi bovenop de bodembedekking van het toiletje, da's lekker zacht en eetbaar. 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha zo kunnen ze je altijd lekker bezig houden ;) 

 

Wat voor soort toilet heb je (voor Flash dan ;p)? Soms vinden ze bepaalde toiletten gewoon niet fijn. Zo vertikte een van mijn konijnen het bijvoorbeeld om in een toilet te gaan die een behoorlijk hoge rand had (die ik juist had gekocht omdat zijn vriendinnetje graag de toiletten uitspitte...). Hij kan heel goed springen dus daar lag het niet aan, maar hij ging dan voor het toilet plassen en keutelen. 

 

Dus als hij het blijft ontwijken zou je een ander toilet kunnen proberen. Standaard konijnentoiletten zijn trouwens best klein. Je kan ook een gewone bak gebruiken, Curverachtig of een afwasteil. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8/9/2017 at 09:28 zei Mr.Salsa:

Ik heb nu stro over de korrels gedaan... even kijken hoe dat gaat. Anders idd wat hooi erbij.

 

Ja hoor... stro heeft het opgelost. Stro lag maar net op het toiletje en hij ging erop.

 

Heb ondertussen wel een alternatief voor het hoektoiletje gevonden, de onderbak van een kweekbak. Perfecte afmeting 36x26x6, daar kunnen ze mooi samen op als zijn maatje erook bij is. Ik moet alleen de watergaten op de bodem aftapen.

elho-green-basics-kweektray-medium-living-black_l.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden zei Lienappelsien:

Fijn dat hij er nu wel in gaat. 

 

Die andere bak heeft wel een behoorlijk lage rand. Soms heb je dan dat ze keurig op het toilet gaan zitten, maar vervolgens niets vermoedend over de rand piesen haha

 

Dat zou wat zijn... we gaan het gewoon eens proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei Lienappelsien:

Fijn dat hij er nu wel in gaat. 

 

Die andere bak heeft wel een behoorlijk lage rand. Soms heb je dan dat ze keurig op het toilet gaan zitten, maar vervolgens niets vermoedend over de rand piesen haha

 

Ahem... juist, daar heb ik last van. ;) 

Fijn dat het met stro is opgelost! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎10‎/‎08‎/‎2017 at 13:45 zei Lienappelsien:

Fijn dat hij er nu wel in gaat. 

 

Die andere bak heeft wel een behoorlijk lage rand. Soms heb je dan dat ze keurig op het toilet gaan zitten, maar vervolgens niets vermoedend over de rand piesen haha

Was idd te laag! Dus terug naar hoek toilet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Flash heeft nu ineens wel wat anders... hij deed alles in de bak maar sinds een paar dagen gebruikt ie de toilet voor plassen en poepen; maar nu poept ie er ook naast. Plassen nog steeds in de bak.

 

Hoe ga ik hier slim mee om? ik blijf nog steeds de keutels overscheppen en de plek waar het niet hoort schoonmaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als Flash alleen op de bak plast en de meeste keutels daarin legt vind ik 'm aardig goed zindelijk hoor.

Hier vind ik ook keutels buiten de bak ;)

's Morgens schraap ik de keutels buiten de bak bij elkaar, schep het erin en maak dan de bak schoon.
Kan die er weer 24 uur tegen :D



 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had via de webshop een grotere rechthoekige toilet gehaald (ook met oog op het toekomstige maatje) maar die werd niet geaccepteerd... amper een seconde in het hok gedaan en Flash moest en zou die bak eruit gooien... lukte niet, dus dan maar alle inhoud eruit...

 

Dus het hoektoilet is weer terug en dat was prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .