Ga naar inhoud

'snotterend' konijntje & vakantie


Bunnybabys

Aanbevolen berichten

Lieve BB'ers, 

 

Ik zit in een lastige situatie. Over een paar dagen ga ik weg voor bijna 4 weken, waar ik tussendoor 1x thuis kom. Mijn konijntjes worden eerst door mijn vriend verzorgd voor 1,5 week en daarna door een vriendin voor 2 weken. 

 

Mijn voedstertje heeft nog steeds een beetje snotklachten, ze is voor de rest lekker actief. Ik spot soms een beetje snot en af en toe een niesje, ze piept ook zachtjes (maar dat heeft ze in verschillende gradaties altijd gedaan). Ze is hartstikke vrolijk en eet voor 10. Ze is wel herkoppeld met haar vriendje, hij heeft geen last (maar wordt depressief als hij alleen zit). 

 

Mijn dierenarts (en ik ook)  denkt eigenlijk dat ze het best te behandelen is met injecties, aangezien de orale antibiotica niet heel veel bijzonders deed. Maar het toedienen hiervan is wel erg veel gevraagd van de oppas (zowel het toedienen zelf als steeds naar de DA rijden). DA stelde voor om deze kuur dus uit te stellen tot ik terug ben. 

 

Hebben jullie nog tips wat we tot die tijd kunnen doen? Is er misschien nog een soort antibioticum wat ik kan opperen om wellicht toe te dienen? Ik weet dat ze eerder van haar snot af is gekomen met injecties (duplo, nog wat) icm flagyl. Helaas wilde de DA 3 weken terug nog niet starten met injecties, maar eerst enrobactin proberen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het belangrijker is door middel van een neus swab vast te stellen welke bacterie er speelt. Ik ben geen fan van op de bonnegok verschillende antibiotica's te geven, zo krijgen we meer en meer resistentie. Middels te weten welke bacterie kunnen ze dan een antibiogram maken welke antibiotica de bacterie voor gevoelig is, dan kan er gericht behandeld worden. Enrobactin mag sowieso niet gegeven worden voordat er eerste keus antibiotica gegeven is of een swab gemaakt is en dan zou ik toch altijd kiezen voor de swab, omdat je dan gericht kan behandelen. 

Het is alleen wel vervelend dat het natuurlijk pas start na je vakantie, want dat is een behoorlijke tijd weer, maar nu half starten, kan mogelijk meer resistentie in de hand werken. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je reactie. Ik heb gelukkig wel een kk dierenarts, dus ik vertrouw er wel op dat het goed komt. Ik vind inderdaad die tijd ertussen zo spannend. Een swab doen, lijkt mij inderdaad een goed plan (als het lukt, ik begreep dat daar meestal wel een aardige hoeveelheid snot voor nodig is). 

 

Ik geef ze nu maar echinacea druppels in het water, in de hoop dat ze zo fit mogelijk blijft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .