Ga naar inhoud

Kale pootjes / Medical pet shirt


Vera90

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal!

Mijn 2 voedsters zijn vorige week gecastreerd/gesteriliseerd en hebben daar hechtingen voor gekregen.
In de eerste 2 dagen begonnen ze (nadat ze waren opgeknapt) al fanatiek te trekken aan die hechtingen. Dus ik kon weer terug naar de DA en beiden kregen een mooi medical pet shirt aan.

Opgelost zou je denken! Helaas heb ik 2 enorme eigenwijze nijnen die er hun levensdoel van hebben gemaakt om dat shirt uit te trekken.
Ze knagen er zo vreselijk aan dat hij niet alleen al kapot en gerafeld is (dat vind ik niet zo erg) maar af en toe (zeker nu die dus echt heel erg kapot is) glippen ze eruit.

Met het knagen focussen ze zich voornamelijk op de openingen bij de voorpootjes, en met iedere knaag halen ze er ook haartjes uit.
Resultaat? 2 Konijnen met gerafelde shirtjes en 2 hele kale voorpootjes (die nu ook wat schraal beginnen te worden).

Vanmorgen die shirtjes even uitgedaan om te kijken of ze nog steeds aan de hechtingen zouden trekken. Binnen 3 minuten was dat alweer het geval. Dus dat is eigenlijk geen optie.

Ik ga zometeen naar de DA om nieuwe shirtjes te kopen (weer € 30 :O) maar ik vind het echt heel moeilijk om lijdzaam toe te kijken hoe ze steeds kaler worden (DA zegt wel, beter kaal dan dat ze die hechtingen trekken dus dat is het enige wat mij overeind houdt :( )


Hoe zijn jullie ervaringen na de castratie/sterilisatie en de MP shirtjes? Medestanders met kale konijnen? Of heb ik weer een uniek koppel? :)

Ben heel benieuwd! Oh en afleidingstips voor de dames zijn ook heel erg welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Vera. Ik heb geen ervaring hiermee, maar kun je niet de mouwtjes van de shirts af knippen? Het gaat erom dat het over de romp zit toch? Misschien kun je ook bij de zeeman gewoon kleine baby kleertjes halen, dat is in ieder geval goedkoper en dan kun je wat vaker wisselen. 

 

Qua afleiding zou je een slinger kunnen maken met daaraan lekkers of wc-rollen met hooi en lekkers erin aan de slinger hangen. Daar zijn ze meestal wel even mee bezig. Of iets geven dat rolt (voerbal) of een intelligentiespel met schuifjes ofzo.

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar zijn die hechtingen echt nog nodig dan, zitten de wonden nog niet dicht ondertussen? Mijn voedstertje trok er ook een hechting uit, maar de dierenarts zei dat het in principe na 28 uur al dichtgegroeid is. Als ze vorige week al geopereerd zijn, dan zou het toch al dicht moeten zitten? Of trekken ze de wond ook steeds open?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie reacties!

 

@Hangoortje: goeie tip die mouwtjes afknippen. Heb ik gedaan! Ze zijn nu begonnen aan de binnenkant van het rompertje helaas :) maar het was even stil! En ik ga aan de slag met zo'n slinger.
@Sanne1993: klinkt ook goed! als ik dat eerder had geweten.... waar zou je die dingen kunnen kopen? en is dit niet heel onnatuurlijk voor ze (het gevoel dat ze stikken misschien?)
@Okki: moeten helaas nog even blijven zitten die hechtingen. geen idee waarom, heb de DA al gevraagd maar mocht er echt niet eerder uit. Verbaast mij sowieso toch wel hoeveel verschillende acties DA's uitvoeren als ik dat hier op het forum teruglees....  Eén hecht binnen, andere hecht met oplosbare hechtingen, weer een ander zoals bij jou mag eigenlijk na paar daagjes er al uit en bij ons dus weer anders....

 

De nijnen zijn op dit moment rustig (ook een wonder) :) nogmaals dank! ik ga knutselen met een voedselslinger

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij hebben ze zelf de hechting eruit getrokken en toen kwam ik bij de dierenarts voor controle, en toen hoefde ze nog maar bij 1 dame nog maar 1 hechting eruit te halen. En het was allemaal prima hersteld

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-7-2017 at 15:43 zei Okki:

Maar zijn die hechtingen echt nog nodig dan, zitten de wonden nog niet dicht ondertussen? Mijn voedstertje trok er ook een hechting uit, maar de dierenarts zei dat het in principe na 28 uur al dichtgegroeid is. Als ze vorige week al geopereerd zijn, dan zou het toch al dicht moeten zitten? Of trekken ze de wond ook steeds open?

 

De huid en buikwand zijn zeker nog niet genezen na 28 uur! Als het goed is, zijn de diverse huid en spierlagen apart gehecht en kunnen de huid hechtingen , zover die niet onderhuids zijn gehecht met oplosbaar hechtdraad. Deze huid hechting kan veilig verwijderd worden na 7 a 10 dagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MichelleloveElmo: mijn voedstertje had één van de middelste twee hechtingen eruit getrokken binnen een dag en het zat keurig tegen elkaar daar, het ging niet wijken. Bij mijn voedster zaten er vier hechtingen aan de buitenkant. Bij die van mijn dochter maar twee, en dan nog aan de uiteindes van de snee, het grootste deel in het midden was niet eens gehecht aan de buitenkant. Is allemaal snel aan elkaar gegroeid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is het echt nog niet aan elkaar gegroeid hoor. Het blijft misschien tegen elkaar aan zitten door dat het lichaam mooi werkt en dus door middel van korstjes en bloedstolling als een soort lijm fungeert, maar genezen is het zeker nog niet, wanneer er een incisie door de huid heen gemaakt is.

Een toename van druk kan het zo doen openspringen. Er word niks voor niks gehecht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat er dan ook goed onderhuids is gehecht, dat mijn dierenarts dat kon zeggen?Het viel me gewoon op dat er zo'n verschil is. De konijnen van Vera90 moesten meteen een rompertje aan, terwijl het bij mijn konijn één dag na de operatie absoluut geen probleem was (heb het ook laten checken bij de dierenarts) en ook geen probleem is geworden. Ze trok de dagen daarna alle hechtingen eruit. Na drie dagen sprong ze alweer op het schuilhuisje en de trap. Mocht ook gewoon van de dierenarts. Ik was bang dat dan de wond open zou springen en wilde de bovenverdieping van het hok tijdelijk afsluiten, maar dat was allemaal niet nodig.

 

Hoe is het nu trouwens met je konijnen @Vera90?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Okki Gaat goed met de dames! Ze knagen de rompertjes nog steeds helemaal stuk maar morgen gaan de hechtingen eruit dus het is nog heel eventjes doorbijten voor je (letterlijk dus :P)

Maar ze zijn superactief dus ze zullen blij zijn dat ze er dan vanaf zijn. Dan is ook de periode hokrust over en mogen ze weer los en rennen. Dat zal ook een opluchting voor ze zijn.

Hopen dat de haartjes snel gaan aangroeien op de pootjes haha!

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja wat is de beste oplossing.... Denk dat dat per konijn wel verschilt omdat ieder karakter uniek is.
Ik heb dus voor een 2e keer Medical Pet shirts aangeschaft (die ze overigens op dit moment ook aan gort hebben getrokken). Maar had dus 2 setjes nodig om 11 dagen door te komen.

Hoewel het echt frustrerend is om te zien dat ze zich kaal plukken bij de pootjes (door dat ze het shirtje kapot willen maken) heb ik daar wel voor gekozen uiteindelijk. Met mede de gedachte (zoals okki ook al zei) dat haartjes wel weer snel aangroeien.

Mijn ene konijn heeft ook al een keer een kaal voorhoofd gehad door overgrooming van de ander... en dat was in 2 weken weer aangegroeid. Dus ik heb me eroverheen gezet dat ze kaal werden en heb gedacht dat het belangrijker is dat ze niet aan de wond en de hechtingen kunnen komen.

Vanmiddag gaan de pakjes uit en de hechtingen ook. Een opluchting voor ons allemaal :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verhaal gaat nog even door. Net terug van de DA. Puk zag er goed uit en hechtingen gingen er vlot uit. Evi ook in principe prima, maar er komt een onderhuidse hechting naar buiten gepiept. Kortom, Evi mag haar pakje nog even aanhouden :o arm schaap. Sowieso nog 1 dag en als ze eraan gaat plukken nog enkele weken tot de hechting is opgelost....

 

Niet. Te. Doen.

 

Ik ga me straks scheel betalen aan die Medical Pet shirts...

Wie duimt er mee dat ze er niet aan gaat zitten en ik dus geen MPS meer hoef te kopen? :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb begrepen dat de hechting heel kort is afgeknipt. Maar het kan dat die hechting de komende weken verder naar buiten gaat komen, en die lost in een paar weken op....

 

Heb ze gisteren beiden bevrijd uit dat shirtje. Een uitgebreide wasbeurt bij beiden was het gevolg. Puk deed het prima, wondje ziet er goed en rustig uit. Ze heeft er wat aan gelikt maar verder weinig interesse in.

 

Evi had haar hechting snel door en begon er weer gelijk aan te trekken. Dus zij moest haar gerafelde pakje weer aan.... het is zó frustrerend als je iets voor de bestwil van het konijn doet maar de nijnen er zelf alleen maar gestrest door raken. Je wil uitleggen dat het beter is zo maar ze begrijpen het natuurlijk niet....

 

Morgen gaan we op vakantie voor 4 dagen (gelukkig niet al te lang) maar ik kan de buren het niet aandoen om er elke keer naar te kijken, dus ga voor de zekerheid weer een nieuw shirt kopen zodat ze die 4 dagen door kan komen en die wond wat rustiger kan worden.

 

Thanks voor jullie steun :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou het laatste rompertje bleek uiteindelijk niet nodig te zijn. Alsof ze wisten dat ik weg ging. Als engeltjes hebben ze zich gedragen tijdens mijn vakantie. De wondjes zijn heel netjes aan het helen en ze krijgen zelfs al weer een beetje haartjes :) 

Babyrompertjes waren inderdaad iets aan de grote kant. Kleinste (Puk) is 1,6 kilo en als ik lees dat @MichelleloveElmo haar konijn van 4,6kg er niet in past, denk ik dat Puk er ook uit was geglipt. Maargoed het is opgelost!

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .