Ga naar inhoud

Toch weer zere hakjes


Renske34

Aanbevolen berichten

Dag allen, 

 

mijn konijntje heeft weer last van zere hakjes sinds het weer wat meer aan het regenen is. De situatie is dat ze op het balkon zitten (12m2) en een ferplast grand lodge (open) tot hun beschikking hebben. Daarnaast nog 2 schuilhuisjes en onder het hok waar het droog blijft. Echter altijd als het weer wat meer regent hebben de konijnen vieze kontjes en nu heeft er dus eentje weer zere hakjes. 

 

De konijnen zitten bij slecht weer vaak boven in het hok, in de toiletbak. Niet ernaast helaas maar echt er in. Vandaag heb ik even de onderkant ietwat schoongemaakt van het konijntje met de zere hakjes. 

 

Het balkon is verder gewoon van beton. Indien het lange tijd lekker weer is hebben ze nergens last van. Hebben jullie nog tips/ideeen? Ze maken dus weinig gebruik van de schuilhuisjes en lijken alleen maar op het toilet te zitten bij slecht weer. 
Tevens misschien ideeën voor iets op het balkon over het beton heen waardoor het wat zachter aanvoelt voor ze? 

 

Alvast bedankt..

 

--> zie foto's voor een idee hoe ze erbij zitten, toen ik net verhuisd was. Er staan nu dus nog 2 schuilhokjes bij, van hout. Verder hebben ze wilgentakken en een rieten kinderstoeltje (onbehandeld) en houden ze erg van kartonnen dozen. 

De zon staat overigens tot een uur of half 11 's ochtends op dat balkon, vanaf dat tijdstip verdwijnt de zon geleidelijk helemaal. Heb speciaal dit balkon gekozen en niet ons andere balkon omdat het hier goed vertoeven is voor de konijnen in de zomer. 

IMG_1973.JPG

IMG_1974.JPG

IMG_1975.JPG

IMG_1991.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben benieuwd of dat helpt voor jouw konijnen! Bij mij is dat geen optie, dan zal het naar de benedenburen waaien. Denk niet dat zij daar zo blij mee zijn. 

 

Eergisteren heb ik een zacht oud fleece badmatje bovenin het hok gelegd in de hoop dat ze hier lekker op liggen of zitten. Maar nee hoor, ze verkiezen toch echt het konijnentoilet om op te zitten de hele dag. Dat helpt ook niet mee ivm vochtigheid van de pootjes. Ik probeer het nu zo vaak mogelijk te verschonen maar ideaal is het niet. 

 

Als er nog tips zijn dan hoor ik het graag! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fleece kan inderdaad gaan branden en is juist niet zo een goede keuze. Een oud katoenen laken of dekbedovertrek is dan beter. Voor zere hakjes is hooi ook aan te raden als ondergrond. Maar dat moet wel kunnen natuurlijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms heeft het geen zin om de ondergrond te veranderen omdat bij sommige konijnen het probleem voortkomt uit hun anatomie. Ze hebben dan in de stand van de pootjes een afwijking waardoor je het niet kunt voorkomen dat ze open hakjes krijgen. Daar kun je dan niet veel aan doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien een idee om een stukje van je balkon te bedekken met van die schuime gekleurde matjes (voor kinderen) die als puzzelstukjes in elkaar vallen. Ik heb het ooit gezien dat ze het voor konijnen gebruiken, maar dat was binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij bedoel jij van die speeltuin-tegels, van die rubberen, of niet? Dat is misschien wel zacht, maar ik dacht gemaakt van gerecyclede autobanden gemaakt. En was daar niet laast vanalles over te doen dat het kankerverwekkend was?

Of bedoel je die schuim matjes voor binnen? Maar ik denk dat ook dat als ze er aan knagen geen succes is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ze onderstaande bedoelt. Kan ik wel proberen... al is het konijntje met de zere hakjes echt een die-hard knager. Denk niet dat ze heel blijven. 8)

 

Ik hou het even in de gaten. Heeft iemand wellicht ervaring met bodembedekking zoals carefresh? Dat schijnt erg absorberend te zijn en redelijk droog te blijven. 

HTB1RgR6JVXXXXajXpXXq6xXFXXXw.jpg_220x220.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Katoenbedding wordt ook wel gebruikt. Nadeel daarvan is wel dat het langzaam absorbeert (het absorbeert wel veel maar het heeft even tijd nodig om vocht op te nemen). Dus vaak is het aan te raden daaronder dan nog wel bijv. een houtkorrel of hennepvezel te gebruiken.

 

Als je met carefresh je ren moet vullen ben je wel een kapitaal kwijt denk ik :'D

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden zei Evee:

Katoenbedding wordt ook wel gebruikt. Nadeel daarvan is wel dat het langzaam absorbeert (het absorbeert wel veel maar het heeft even tijd nodig om vocht op te nemen). Dus vaak is het aan te raden daaronder dan nog wel bijv. een houtkorrel of hennepvezel te gebruiken.

 

Als je met carefresh je ren moet vullen ben je wel een kapitaal kwijt denk ik :'D

 

Nee haha, ik zou het dan in de toiletbak gebruiken. Goeie tip, dankjewel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei Naadjelicious:

Ik heb op mijn balkon kunstgras. Mijn konijn gaat er altijd uitgebreid op liggen. Misschien is dat wat voor op het balkon zelf. Mijn gras is niet zo hard, loop er zelf op blote voeten ook op.

 

Dat is wel wat om naar te kijken. Staat nog leuk ook... Hier ga ik even over nadenken. Ben alleen wel bang dat het een knaagfeest wordt, heb je daar geen last van?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .