Ga naar inhoud

Konijn heeft soort miniaanval (?)


M114

Aanbevolen berichten

Mijn konijn is nu ong. 1 jaar. Altijd erg druk met spelen rondrennnen e.d. Maar afgelopen vrijdag viel hij ineens achterover, wat weleens gebeurt is, maar nu 'bleef' hij vallen (heel raar omrollen e.d) voor een paar seconde. Daarna zat hij voortdurend met zij voorpootjes aan zijn mond/neus te wrijfen en heel snel te kauwen. Na nog geen 30 sec was het klaar en ging hij gewoon verder met rondrennen alleen bleef hij wel erg kauwen. Na 20 min heb ik hem een blaadje spinzie gegeven waarna het kauwen stopten. Ik dacht dat hij mis een vliegje had opgegeten ofzo (dat voelt natuurlijk heel raar in je mond)

Vanmorgen hoorde ik ineens ook dat ie viel, ik zag het niet maar zag hem daarna weer wel met zn voorpootjes bij zn mond/neusje zitten... 

heb ik gewoon een raar konijntje of kan dit een soort van milde vorm van epelepsie zijn? (ik heb filmpjes gezien en dat ziet er echt veeeel erger uit). 

Verder gedraagd hij zich gewoon normaal (op zijn manier dan) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het proberen te filmen en dan naar de dierenarts gaan! Epilepsie is er in verschillende gradaties; het zou best kunnen dat dat het is. Een paar weken geleden heb ik bij de dierenarts ook een konijn gezien dat aanvallen had; begon met heel onrustig worden, daarna ook dat kauwen, toen alle spieren aanspannen en achterover vallen en vervolgens weer opnieuw. Het was geen echte epilepsie, want zodra je in het beginstadium de ogen afdekte kon je het onderdrukken en bij epilepsie gaat dat niet, maar hij heeft toch een anti-epilepsiemiddel gekregen en dat ging goed! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heeft helemaal geen zin, een dierenarts kan zo´n aanval ook niet op laten houden en het is beter om het dier dan gewoon rust te gunnen in plaats van het te verergeren door stress. Door het te filmen heeft de dierenarts er ook een beeld bij, dat helpt alleen maar bij het stellen van een diagnose. Je kunt een dier met een epileptische aanval op dat moment niet helpen, het enige dat je kan doen is zorgen dat er niks in zijn nabije omgeving is waar hij zich aan kan verwonden. Daarnaast begrijp ik dat de aanval maar zo´n 30 seconden duurde, in die tijd ben je niet eens de deur uit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer een aanval bij een hond langer dan tien minuten duurt wordt aangeraden om valium te geven ja, maar dat is ook het enige dat je kan doen en dat zal een dierenarts zeker niet toedienen wanneer er slechts twee keer sprake is geweest van een hele korte aanval. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er regelmatig aanvallen zijn bestaat er andere medicatie dan alleen valium bij honden, deze medicatie geef je dan niet tijdens een aanval om de aanval te stoppen, maar om aanvallen te voorkomen. Ik heb alleen geen idee hoe dat zit bij konijnen :p Er kan bij honden ook een bloedonderzoek gedaan worden om bepaalde oorzaken uit te sluiten. Je kunt eens overleggen met de dierenarts om te kijken wat die er van zegt, en filmen is inderdaad altijd handig :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎19‎-‎7‎-‎2017 at 09:47 zei Dollie:

Wanneer een aanval bij een hond langer dan tien minuten duurt wordt aangeraden om valium te geven ja, maar dat is ook het enige dat je kan doen en dat zal een dierenarts zeker niet toedienen wanneer er slechts twee keer sprake is geweest van een hele korte aanval. 

Dus er is wel iets aan te doen, jij gaf namelijk aan dat er niets aan te doen was. Vandaar mijn reactie, en dan uitdrukkelijk bij een grote aanval. Dat een dierenarts dat niet bij twee keer een korte aanval zal doen, dat lijkt me overbodig om uit te leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .