Spring naar bijdragen
Bunnybabys

Roze plekjes achterpootjes

Recommended Posts

Hoi, 

Ik ben toch heel blij dat er hier een heleboel zijn die zoveel weten, en ik niet om alle onzekerheden van mij naar de dierenarts hoef te bellen. 

Mijn konijntjes (vooral rammetje) hebben roze plekjes onder hun achterpootjes. Je moet eerst hun vachtje opzij duwen om het te zien. Nu vind ik het bij mijn rammetje iets donkerder roze dan een paar maanden terug. Zijn die plekjes zorgwekkend, aangezien ze ook gewoon nog vacht erover hebben? Ik heb toen een paar maanden terug voor de zekerheid van die pootjeswas gekocht met honing. Zou dat iets voor hem doen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou er vooral niks aan doen zo lang dat mooi roze / donkerroze en intact is. Dan maak je de huid week en dan kan het juist wel voor problemen zorgen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is het eigenlijk nornaal dat ze van die roze plekjes hebben? Ze hebben het allebei. Ze wonen binnen, op vinyl wat een beetje relief heeft voor meer grip. Ik kan ze niet op dekens zetten, die eten ze op... 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een enkeling hier heeft het ook al jaren en het is altijd zo gebleven. Een mooi roze, kaal hakje waar de haren van eromheen overheen vallen. Vooral bij de witte pootjes valt dat goed op. Ik was in het begin ook bang dat ze sore hocks had. Maar dat was het niet. Pootjes zijn helemaal oke!

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik lees wel hier en daar enthousiaste berichten over wax voor hun pootjes ter voorkoming van... 

Ik heb Vetramil pootjeswas staan. Kan ik dat ervoor gebruiken? Zou toch willen dat mijn manneke nooit last kreeg en die huid misschien wat steviger werd. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als er nu nog geen problemen zijn en het zijn gewone rustige roze plekjes, je schrijft zelfs dat de vacht er ook gewoon over valt, dan zou ik er niets aan doen.  Pas als het onrustig word, er geïrriteerd uit ziet, het echt kale plekken zijn zonder vacht er over, dan is een bezoek aan de dierenarts wel verstandig.  Tot die tijd gewoon regelmatig controleren of het blijft zoals het is. Als het niet erger wordt, gewoon lekker met rust laten.

In dit artikel staat informatie en foto's van konijnen die echt zere hakjes hebben (de een wat erger dan de ander).

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/Pododermatitis-zerehakjes/

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hebben jullie ook nog tips voor hun hok? Ze zitten nu dus op vinyl met reliëf (hiervoor op vinyl dat heel glad was, zag er ook beetje sneu uit). Ze eten aan alles, dus handdoeken etc. vind ik spannend. Plus dat ze er aan gaan graven en duwen tot het in een hoekje ligt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vooral zinken lades in konijnenhokken, ruwe tegels en vloerbedekking kunnen voor problemen zorgen.  In principe is Vinyl dus gewoon prima. Uit onderzoek (zie link die ik hierboven postte) is gebleken dat konijnen die gevoelig zijn voor zere hakjes het best op hooi kunnen lopen (je zou een goedkoop soort budget hooi kunnen kiezen als bodembedekking, en het "goede" hooi houden als voeding). Maar hooi in huis is niet zo heel handig.

In dit artikel worden mogelijkheden voor de bodembedekking voor konijnen in huis nog besproken: https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-huisvesting/post/binnenkonijnen-konijnen-houden-in-huis/

(ik ga er vanuit dat je ze in huis hebt, aangezien je vinyl hebt?)

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dankjewel voor de info. Voor zover ik lees, doe ik alles best goed. Ze wonen inderdaad in huis, ze hebben een halve slaapkamer. Dus hooi daarover verspreiden is niet echt goed mogelijk. 

Hij was vanmiddag naar de dierenarts om zeker te zijn of hij niet is aangestoken met het snot van mijn voedster, dus liet haar gelijk kijken. Zij adviseert even met calendula te smeren omdat het er toch wel wat geirriteerd uit ziet. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het vooral te maken met de anatomie van je konijn. Net zoals mensen naar binnen of naar buiten lopen, platvoeten hebben, noem maar op, zo kunnen konijnen ook afwijkingen aan hun poten hebben. Daar doe je niks aan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maakt het wel lekker makkelijk, haha. Zijn er toevallig mensen met binnenkonijntjes die ook slopen, maar toch een zachte ondergrond hebben gevonden voor in hun ren waar ze vanaf blijven? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Helaas, paar weken later, zijn de hakjes van mijn rammetje echt wel geïrriteerd. Donkerroze/rood. Hij vindt het ook niet leuk als ik eraan zit. Ze hebben de afgelopen weken niet op lakens gezeten (die ik eerst wel had geïntroduceerd), dus die liggen er nu weer. Ik bel morgen mijn da. Heeft iemand nog tips? Nu toch maar wel de wax gaan proberen? 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Woensdag kan ik naar de da met hem. Hopelijk valt het allemaal nog mee. Maar er moet dus wel wat anders aan hun hok, want er zal daar iets mis gaan, denk ik. 

Schiet me te binnen: zou een vloerkleed kunnen helpen met daarover een laken? (vloerkleed is misschien synthetisch, en knaag-vragend. Lakens laten ze aardig met rust). 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@fiepWe hebben vinyl liggen, helaas. Dat is voor hem niet voldoende. Mijn voedster doet het prima erop. Dus maar een zacht paradijsje gemaakt met badmatjes + lakens.

We zijn vandaag bij de da geweest, die heeft zijn pootjes verbonden met een soort schuim en daaromheen verband wat vies moet smaken. Ik zie hem soms aan het verbandje plukken, maar zijn schoenen zitten nog aan. Van het weekend weer kijken of hij minder vurige pootjes heeft. Zo ja, kijken of de zachte ondergrond het voor de rest oplost voor hem. En anders weer bellen. 

Onze held op sokken. Hij springt gek, probeert ze uit te trappelen denk ik. Hopelijk laat hij ze een paar daagjes zitten. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als het beestje inderdaad een anatomische afwijking heeft, zal het met sokjes of zachte ondergrond niet verbeteren denk ik, de druk blijft dan. Veel sterkte in ieder geval, wel naar voor jullie. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat zijn vacht niet voldoende beschermt. Het is niet dik/stug genoeg misschien. Heel anders dan bij mijn andere konijn. Ik hoop dat een zachtere ondergrond inderdaad de truc doet (misschien zelfs ook in geval van een anatomisch foutje, het zal toch sowieso de druk van onder af verminderen), want zijn schoenen waren na 1,5 dag al uitgetrapt. In dat geval moest ik met een weekje verbetering zien door de andere bodem. Ik hou jullie op de hoogte van de avonturen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
22 uur geleden zei Bunnybabys:

Ik denk dat zijn vacht niet voldoende beschermt. Het is niet dik/stug genoeg misschien. Heel anders dan bij mijn andere konijn. Ik hoop dat een zachtere ondergrond inderdaad de truc doet (misschien zelfs ook in geval van een anatomisch foutje, het zal toch sowieso de druk van onder af verminderen), want zijn schoenen waren na 1,5 dag al uitgetrapt. In dat geval moest ik met een weekje verbetering zien door de andere bodem. Ik hou jullie op de hoogte van de avonturen. 

Ik help het je hopen! Ik ben bang dat die vlieger niet op gaat. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja ik weet het ook niet, de kans dat de plekjes blijven en vereregen is dan aanwezig. Maar wacht het eerst eens af, misschien gaat het de goede kant wel op. Je weet immers niet waar het door komt. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Konijnenliefhebber1993bij mijn rammetje is het niet te verwaarlozen, zeg maar. Best grote plekjes.

Ik ga nu wel al voorzichtig aan zeggen dat de plekjes minder geïrriteerd lijken. Ik maak in de avond te plekjes een beetje 'nat' met dettol en water (op een watje). Dan laat ik dat droog worden terwijl hij eet, en smeer er wat sudocrem op. Hopelijk zie ik snel nog meer verbetering! 

Ik zal updaten, zodat mensen met dezelfde problemen misschien wat aan mijn verhaal hebben. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .