Ga naar inhoud

Zijn jouw voedsters gecastreerd?


Evee

Castreren van voedsters  

145 leden hebben gestemd

  1. 1. Zijn jouw voedsters gecastreerd?

    • Ja
      46
    • Nee en dat ben ik ook niet van plan
      65
    • Nog niet maar ik ben het nog wel van plan
      36


Aanbevolen berichten

Zijn jouw voedsters gecastreerd? En waarom wel of (nog) niet?

 

Het castreren van een voedster voorkomt baarmoederkanker. Ook wordt een voedster er vaak minder humeurig en territoriaal door en hebben ze minder last van schijnzwangerschappen.

 

Meer informatie over castratie vind je in dit artikel:

https://www.bunnybunch.nl/informatie/cat/konijnen-medischeinformatie/post/castratie-en-sterilisatie-bij-konijnen/

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal zelf beginnen. Ik heb nu maar één voedster, Brenda, en zij is nog niet gecastreerd. Dat ben ik wel van plan. Tot nu toe heb ik altijd alle voedsters nog laten castreren. Omdat ik voorheen konijnen in groepen hield vond ik dat stabieler, plus dat ik liever baarmoederkanker voorkom dan dat je spijt hebt dat je een voedster niet hebt laten helpen.

 

Nou moet ik wel zeggen dat ik het voor de vlaamse reuzen voedsters die ik had altijd een behoorlijk zware ingreep vond. Misschien ook gewoon pech mee gehad hoor. Maar aangezien die grote konijnen vaak ook niet ouder worden dan de leeftijd waarop baarmoederkanker voorkomt (4-5-6 jaar), weet ik niet zeker of ik in het vervolg een groot formaat voedster wel zou laten helpen. Het ligt dan denk ik aan haar gedrag, hoe hormonaal het is. Maar nu heb ik alleen een kleine dame, en het plan is om die dit najaar te laten castreren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, mijn Lizzey is niet geholpen en ik ben het ook niet van plan. Het is inmiddels een omaatje en heeft gelukkig zelden hormonaal gedrag. Eigenlijk maar eens per jaar als de lente zich aandient en het is ook niet extreem en niet lang. Ze huppelt een paar keer achter haar grote vriend aan omdat ze er op wil kruipen, ze geeft hem gewoon wat extra beweging, is goed voor hem ;) haha. Zonder geintjes, ze kan er niet op want hij is te groot maar goed ze doet dan soms een poging maar hij is de goedzak zelve en het levert verder geen onrust tussen hen samen op, als hij wel stil blijft zitten hangt ze er half tegen aan en dan is het ook al gauw goed en liggen ze een min later samen zo te slapen. Oja daarnaast wil ze dan nog wel eens de wc bak uitgraven maar ach die 1 of 2 keer per jaar, ze doet maar hoor. 
Naar mij toe is ze ook altijd hartstikke lief en voor haar vriendje ook.

 

Ik heb de noodzaak bij mijn eigen dame dus gewoon nooit gezien maar ben er ook niet op tegen. Als ik een voedster zou hebben die wel hormonaal zou zijn of als er onrust in het koppel door de voedster zou zijn of wat dan ook zou ik het zeker wel laten doen en ik vind het ook prima om een voedster uit een opvang te adopteren als die opvang de voedsters op voorhand allemaal laat helpen, ook prima.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee. De mannen uiteraard wel omdat ik echt heel fel tegen het vermeerderen van tamme konijnen ben voor het vermaak van de mens, maar de dames niet. Hebben we vroeger wel gedaan bij 2 voedsters maar ik merkte geen verschil in gedrag. Baarmoederkanker ben ik ook niet bang voor. Eerder voor andere ziektes waarvoor een castratie geen preventie zal geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, mijn voedsters (1 van 8 jaar en 2 van 7,5 jaar) zijn niet gecastreerd. 

 

Ik heb er moeite mee om in een gezond dier te laten snijden en ik vind de castratie van een voedster best een flinke ingreep. Ik weet dat de kans op baarmoederkanker bij konijnen aanzienlijk is, maar ik vind de kans dat je ze door gas, verstopping of iets anders verliest vóórdat ze dood zouden gaan aan baarmoederkanker ook nog al groot. Dus vandaar dat ik ze niet heb laten castreren. 

 

Maar ik heb er niks op tegen om een al gecastreerde voedster te adopteren, al ga ik er dus niet naar op zoek.

 

Mijn rammen zijn uiteraard wel gecastreerd zodat ze met hun dames kunnen samenleven :D 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden zei Roeli4n:

Nee, ik wilde juist baby's. :)

Sorry, maar ben je een fokker? Zo niet, waar laat je die baby's? Houd je ze zelf of verkoop je ze door? Als je ze doorverkoopt vind ik dat persoonlijk best dom. Het asiel zit al vol met konijnen, die moeten juist gekocht worden! Als iedereen maar zomaar zorgt dat hun konijn jongen krijgt raakt het asiel nog overvoller...als je begrijpt wat ik bedoel. Inderdaad ook wat @Rian zegt. Je hoort niet je eigen konijnen te laten vermeerderen voor je eigen vermaak.

 

 

Btw mijn dame is ook gecastreerd, inderdaad tegen baarmoederhalskanker. Beter voorkomen dan genezen, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn voedster een maand geleden laten castreren, omdat ze constant schijnzwanger was. Voor haar niet fijn, voor haar vriendje niet fijn (ze trok plukken haar uit hem) en natuurlijk ivm grotere kans op baarmoederproblemen ook niet fijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vorige voedster was niet gecastreerd, maar die was ongelofelijk hormonaal en liep constant haar maatje te dekken en te besproeien. 

Ik was er te laat mee om het zonder teveel risico's te laten doen. Ze is ook gedekt door een ontsnapt konijn uit het dorp, 4 leuke baby's als gevolg die ze samen met haar vriendje heeft opgevoed. Hierna waren de hormonen een stuk minder. 

 

Nu heb ik een nieuwe jonge voedster waarbij ik het wel wil laten doen, al vind ik het wel spannend. 

Het is nog even wachten tot ze oud genoeg is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei Lienappelsien:

Ik zie steeds dat het totaal aantal stemmen een stem meer is dan wanneer je het aantal stemmen van de 3 keuzemogelijkheden bij elkaar optelt. Hoe kan dat? Heeft er iemand blanco gestemd? :'D

 

Wat maf! Geen idee of je ook blanco kan stemmen, misschien wel! Zou het wel verklaren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei Evee:

 

Wat maf! Geen idee of je ook blanco kan stemmen, misschien wel! Zou het wel verklaren!

Ja maf hè? Andersom had ik wel logisch gevonden want als je meerdere voedsters hebt kan je natuurlijk voedsters hebben die gecastreerd zijn én voedsters die (nog) niet gecastreerd zijn (ik weet niet of het mogelijk was om meerdere opties te kiezen). Maar zo is het wel apart haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn voedster laten castreren omdat ze merkbaar hormonaal was. Ze sproeide alles inclusief haar vriendje onder en ze hadden af en toe ruzie. Na de castratie heeft ze hier geen last meer van gehad. Ze sproeit niet meer en ze is ook niet meer extreem dominant naar haar vriendje. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .