Ga naar inhoud

Huiskonijn graaft toilet leeg


Janylex

Aanbevolen berichten

Mijn konijntjes leven los binnen in hun eigen kamer. Ze zijn altijd goed zindelijk geweest en doen alles netjes op de kattenbak.
Ik gebruik strokorrels gemixt met houtvezel als toiletvulling en dat werkt eigenlijk perfect.

 

Alleen sinds een paar weken graaft mijn voedster elke keer heel de bak leeg waardoor heel de kamer vol toiletvulling komt te liggen.
Nu moet ik een paar keer ver dag vegen en die bak weer vullen, voorheen veegde ik misschien 1 keer per week zo netjes zijn ze.

 

Als ik die bak niet snel weer opnieuw vul moeten ze ook een ander plekje zoeken om hun behoefte te doen. Heb dus ook al een paar keer zeik op mogen ruimen...
Ik heb niets veranderd aan hun kamer. Ze hebben ook een groot hok met stro waar ze in kunnen.

 

Ik snap dat het een konijn is en dat die graag graven maar dat ze dat dan ineens in het toilet doet ben ik niet zo blij mee natuurlijk. Mijn ram weet nou ook niet meer waar die moet poepen.
Ik heb het ook met de kap op de kattenbak geprobeerd maar dan graaft ze net zo goed alles eruit.

 

Wie heeft er nog meer gravende huiskonijnen en hoe lossen jullie dat op? Ik zat te denken aan een zandbak neer te zetten maar de meeste zijn maar 20 cm hoog.
Heb nog wel een grote Ikea Samla bak maar die zit nu nog vol met hooi.

 

Ik ga zo even kijken of ik een foto kan plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe oud is jouw voedster? Is ze gesteriliseerd? Vaak zie je dat ze meer gaan graven als ze last van de hormonen hebben.

 

Graven is natuurlijk gedrag voor konijnen en daardoor ook niet af te leren. Je kan het natuurlijk wel sturen door te zorgen dat er plekken zijn waar ze wel kunnen en mogen graven. Zet bijvoorbeeld een doos papiersnippers of oude doeken neer waar ze wel in mag graven. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu net heel de kamer weer schoongemaakt en heb nu in het nachthok waar normaal alleen stro ligt en waar ze eigenlijk nooit komen, heel veel hennepvezel, houtvezel en strokorrels gelegd. Goede bak om in te graven dus. Als het goed is is het hok goed dicht dus hoop dat er niet teveel door de randen naar beneden komt. Ik had net de toiletbak met nieuwe vulling 2 sec. neergezet en mevrouw had alles er alweer uitgegraven.

 

Ze is nog niet gecastreerd maar dat wil ik wel gaan doen. Ze is nog jong, nu een maand of 4/5. 
Mijn ram die erbij zit is wel gecastreerd natuurlijk. Voor de rest geen verandering gemerkt aan haar de laatste weken, alleen het graven.

 

Hoop dat ze het toilet met rust gaat laten nu.
Foto's krijg ik niet geplaatst trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een van de bezigheden van konijnen is graven. Waar en wat, dat maakt ze niet uit. Het allerleukste vinden vooral voedsters  nog het maken van rommel waar jij het opgeruimd hebt.

Niks aan te doen! Een konijn is een konijn.

De ervaring van Evee over sterilisatie of castratie kan ik niet delen. Ik ben van mening dat dat los staat van hormonen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zodra mijn grote Samla bak nu nog vol met hooi, leeg is gooi ik daar wel een laag in. 
Die is geloof ik bijna 50cm hoog, hoop dat ze daar gelukkig mee is en niet alles eruit schopt.
 

Nachthok ligt nu vol dus daar kan ze haar gang gaan. Ze zitten alleen bijna nooit in het hok dus dat moet ze nog wel ff ontdekken denk ik. Toilet heb ik omgedraaid met de hoge kant naar voren. Moeten ze alleen iets hoger springen om erin te komen als ze willen poepen en voor het hooi. Ze graaft de toiletvulling nog steeds eruit maar er ligt wel minder naast nu gelukkig. 
 

Een verhuisdoos kan ik ook proberen hoor, er staan meerdere dozen in hun kamer. Maar die is na een uur kapot aan alle kanten en kan ik alsnog gaan vegen. Dat ze graven vind ik iig geen enkel probleem, wil het ze zo aangenaam mogelijk maken maar natuurlijk het liefst met zo min mogelijk rotzooi.
Ze waren ooit zo netjes op het toilet en zindelijk.
 

Ik laat haar iig wel castreren zodra ze wat ouder en groter is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden zei Janylex:

Probeer een jpg. bestand te slepen vanuit mn map, uploaden werkt niet. Bestand is niet te groot.
''Er was een probleem bij het verwerken van het geüploade bestand. Please contact us for assistance.''
 

Er zit inderdaad een beperking op het formaat dat je op ons forum kan uploaden, anders moet ik een serverpark gaan aanleggen op termijn, voor alle opslag, en dat zie ik niet zitten. Als je de foto verkleind kan hij wel rechtstreeks op het forum, anders kun je hem ook even ergens anders uploaden en de link hier plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .