Spring naar bijdragen
Evee

Zorgt kammen voor meer haren / verstoorde verharing?

Recommended Posts

Mijn advies is over het algemeen om langharige konijnen wel op regelmatige basis goed te kammen ivm klitten. Maar ook in de verhaarperiode adviseren wij konijnen te kammen en eventueel te plukken (los haar uit te trekken) . Vooral om het haar maar voldoende weg te krijgen zodat je konijn geen verstopping krijgt.

Nadat ik er een tijd terug een nieuwsbrief over had geschreven kreeg ik echter mail van een trimster dat dat volgens haar geen juist advies was.

Het advies zou moeten zijn zo min mogelijk kammen tijdens het verharen, en als je kamt alleen met een zachte borstel. Waarom? Omdat zij van mening was dat met kammen en plukken ook vastzittende haren uitgetrokken werden, die nog niet klaar waren om los te laten. De verhaarperiode zou daardoor langer zou duren, omdat het konijnenlijfje telkens weer nieuw en zelfs ook nog extra haren zou gaan aanmaken.

Nou lees je links en rechts wel eens dit soort verhalen over honden en katten, het verstoren van de ruiperiode.

Maar ik betwijfel het. Ook bij honden en katten. Onze honden verharen echt maar 2x per jaar, ook al kammen wij ze in die periode. Doen wij dat niet dan schuren ze langs elke heg, struik of prikkelbosjes heen om alsnog ook zelf dat haar kwijt te raken - wat is het verschil dan met kammen? Voor zo ver ik weet doen wilde konijnen hetzelfde, ook die verliezen haar door bijv. onder braamstruiken door te rennen.

Weet iemand of er betrouwbare onderzoeken zijn die bewijzen dat konijnen inderdaad telkens nieuw en ook zelfs meer haren krijgen als je ze kamt waar zijn? Ik heb namelijk niets kunnen vinden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geen idee maar ik heb wel het idee dat er wel meer dingen geroepen worden die niet helemaal gestaafd kunnen worden met bewijs. Zo is scheren ook funest voor de vacht volgens veel trimmers, je kan veel beter knippen. Eh, die haar die weet toch niet of ie door een schaar of tondeuse ingekort is? Uiteindelijk is het dezelfde beweging alleen dan heel snel :p 

En hoe zit het dan met wassen? Als een konijn zichzelf wast doet ie dat ook niet altijd even zachtzinnig en daarbij komen dan ook haren mee los. Denk niet dat ie daarbij alleen aan de losse haartjes trekt. Als dat verhaal klopt dan zou moeder natuur een foutje ingebouwd hebben lijkt me?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat betreft het verschil tussen scheren en knippen, is vooral de lengte van belang. Scheren is vaak erg kort, zodat je meteen onder de klitten door kan scheren en het vlug gaat, terwijl er meestal op een langere lengte geknipt wordt. De regel is, in feite, dat je bij het inkorten van de vacht boven de ondervacht moet blijven, de ondervacht mag niet ingekort worden, want net dàt zorgt voor problemen, dan krijg je een dikkere, zachtere en dus minderwaardige ondervacht, wat zorgt voor meer klitten, meer ondervacht, langere ondervacht, enz. In feite is dit de regel en wat konijnen betreft heb ik absoluut geen ervaring met knippen of scheren (Katja, waarvan ik Miel geadopteerd heb, vertelde wel dat scheren niet mag en dat een Teddy sowieso geknipt moet worden, op minstens een paar cm, dat je van de ondervacht af moet blijven), maar in de praktijk valt het bij honden en katten vaak heel erg mee met deze regel. De aanleg voor een 'slechte' vacht is aanwezig in het dier, daar oefent scheren weinig invloed op uit. 

Over de rui bij honden, doe ik net het omgekeerde van wat die trimster aanraadde, ik hou het bij vaak kammen tijdens de rui, om zo vlug mogelijk het losse haar te verwijderen en zo min mogelijk kammen buiten de rui, om de vacht niet te beschadigen en de huid niet te stimuleren meer haar aan te maken, enkel kammen in functie van het voorkomen van knopen en het verwijderen van bv takjes en bladeren, en dus niet om bv ondervacht te verwijderen. Zo heb ik het aangeleerd gekregen en zo doe ik het al jaren. 

Weinig dingen hiervan zijn écht aan te tonen en worden meestal beslist aan de hand van ervaringen. Zo heb ik ook geleerd dat je bepaalde vachten nooit mag scheren, bv Cavalier King Charles Spaniël, omdat die honden sowieso al veel haar verliezen maar door het scheren nog méér haar gaan verliezen. Hoewel ik uit principe dergelijke vachten niet scheer (had je maar een ander ras moeten kiezen) scheer ik sommige Cavaliers wél, wanneer mijn klanten me te verstaan geven een andere trimmer te zullen zoeken die wél wil scheren. Ik heb er nu twee die 4 en 5 jaar getrimd geweest zijn en nu sinds een jaar geschoren worden, en beide verliezen niet één haartje meer. Dus daar gaat die theorie ...  

In de veronderstelling dat een vacht een vacht is: klitten zijn nooit goed, dus langharige dieren moéten gekamd worden om klitten te voorkomen, dus zowel tijdens al buiten de rui, enkel de intensiteit ervan moet aangepast worden. Los haar moet verwijderd worden, niet alleen omdat loszittend haar wat niet verwijderd wordt, vervilt, ook wil je voorkomen dat je konijn al dat haar binnenkrijgt. Zolang je niet met, bij wijze van, een stalen borstel de vacht te lijf gaat, zal de schade aan de huid en vacht wel meevallen. Er zal vast wel wat nog vastzittend haar sneuvelen, maar het alternatief van niet borstelen (of borstelen met een zachte borstel, want dat is haast hetzelfde als niet borstelen), is alvast veel erger. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 8-7-2017 at 13:00 zei Dollie:

Geen idee maar ik heb wel het idee dat er wel meer dingen geroepen worden die niet helemaal gestaafd kunnen worden met bewijs. Zo is scheren ook funest voor de vacht volgens veel trimmers, je kan veel beter knippen. Eh, die haar die weet toch niet of ie door een schaar of tondeuse ingekort is? Uiteindelijk is het dezelfde beweging alleen dan heel snel :p 

En hoe zit het dan met wassen? Als een konijn zichzelf wast doet ie dat ook niet altijd even zachtzinnig en daarbij komen dan ook haren mee los. Denk niet dat ie daarbij alleen aan de losse haartjes trekt. Als dat verhaal klopt dan zou moeder natuur een foutje ingebouwd hebben lijkt me?

Ja dat idee heb ik dus ook. Ik ben toch iemand die beweringen dan toch graag wil checken, en dit is een onderwerp waar ik niets wat echt geloofwaardig is over heb kunnen vinden. Een hoop niet onderbouwde beweringen alleen.

22 uur geleden zei mystique:

In de veronderstelling dat een vacht een vacht is: klitten zijn nooit goed, dus langharige dieren moéten gekamd worden om klitten te voorkomen, dus zowel tijdens al buiten de rui, enkel de intensiteit ervan moet aangepast worden. Los haar moet verwijderd worden, niet alleen omdat loszittend haar wat niet verwijderd wordt, vervilt, ook wil je voorkomen dat je konijn al dat haar binnenkrijgt. Zolang je niet met, bij wijze van, een stalen borstel de vacht te lijf gaat, zal de schade aan de huid en vacht wel meevallen. Er zal vast wel wat nog vastzittend haar sneuvelen, maar het alternatief van niet borstelen (of borstelen met een zachte borstel, want dat is haast hetzelfde als niet borstelen), is alvast veel erger. 

Klopt, dat is mijn ervaring ook. Zolang je niet echt overmatig veel en ruw kamt zal het volgens mij allemaal wel loslopen. Ik denk eigenlijk dat het grootste probleem de kwaliteit van de vacht van de broodfok-teddy achtige konijnen is wat dat betreft. En voeding speelt natuurlijk ook een grote rol als het gaat om haaruitval, vachtkwaliteit en goed door verhaarperiodes komen. 

Maar mbt tot het verharen van kortharige konijnen: je moet iets, wel als ze gevoelig zijn voor verstopping in ieder geval. En met een zachte borstel haal je inderdaad echt nooit voldoende haar uit de vacht bij het konijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
8 uur geleden zei Evee:

Nee je weet het niet of nee het is niet waar? ;)

Nee als antwoord op jouw vraag

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het ligt heel erg aan de vachtstructuur van het konijn (of de hond, kat, cavia, whatever). Met scheren kun je wel degelijk een vacht compleet vernielen. Sommige konijnen hebben een plukvacht. Dat vraagt wat tijd en handigheid, maar daarna is de vacht voor langere tijd in orde. De meeste konijnen hebben dat echter niet, dus nooit zomaar beginnen met plukken. Daarbij hangt het, zoals mystique ook al zo fijn aangaf, af van de onderwol/ondervacht. Die heeft juist de isolerende werking, maar niet elk konijn heeft die. De konijnen zonder kun je rustig scheren, geen probleem. In de winter als ze buiten zitten niet te kort, maar dat spreekt voor zich. Een konijn met onderwol/ondervacht wil je echt niet scheren. Dat maakt de vacht inderdaad wel compleet kapot. Dat konijn kun je daarna niet zomaar meer buiten houden, zeker in winterperiodes niet. De functies van die ondervacht gaan dan verloren. Extra haar aanmaken heb ik nooit gehoord, maar ontkennen kan ik het ook niet. Het gevaar is vooral dat trimmer/trimster zijn voor welk dier dan ook, geen erkend beroep is. Elke idioot kan bij wijze van na een thuiscursus zichzelf trimmer/trimster noemen. Dus ik geloof er ook niet heilig in dat elke trimmer/trimster weet wat hij/zij doet. En dus ook vachtsoorten kan herkennen en zo de juiste behandeling voor dat vachttype. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.

• Nieuwe aanmaken...

Important Information

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .